Egyre népszerűbbek Párizsban az iskolautcák, vagyis olyan utcák, illetve utcaszakaszok, ahová az iskolák környékén ideiglenesen vagy állandó jelleggel nem lehet gépjárművel behajtani. Az átalakítás azonban nem mindig zökkenőmentes – írja saját tapasztalatai alapján Aldwin de Trazegnies, a Sciences Po Saint Germain-en-Laye egyetem hallgatója, a Levegő Munkacsoport gyakornoka.

Időszakos iskolautca Párizsban
©Respire 2023
2020 óta Párizs fokozatosan átalakítja az iskolák környékét „rues aux écoles”-okká, vagyis „iskolautcákká”, aminek célja az iskolába járás biztonságosabbá tétele, a szennyezés csökkentése és a közterek visszaadása a gyalogosoknak.i. Ez az ambiciózus terv, amelyet a szülők, a civil egyesületek és a városi tanács is támogat, része annak a törekvésnek, hogy áttérjenek a zöldebb jövőre és visszaszerezzék a közterületeket az emberek számára.ii
A rue aux écoles lényegében egy sétálóövezet egy óvoda vagy általános iskola mellett.iii. A reggeli iskolakezdéskor és sokszor a délutáni tanítás befejezésekor zárva van a gépjárműforgalom elől, de a lehetőségektől függően állandóan gyalogos is lehet. Az időszakos lezárásokat általában eltávolítható korlátokkal biztosítják, amelyek lehetővé teszik a sürgősségi járművek és az alapvető szolgáltatások áthaladását, miközben távol tartják a többi gépjárművet.iv
E beavatkozások fő célja a gyermekek biztonságának javítása a közúti közlekedéssel kapcsolatos kockázatok csökkentésével, az iskolák közelében a levegő- és zajszennyezés mérséklése, az aktív mobilitást ösztönző, megnyugtató, zöld közterek létrehozása, valamint a közösségi kapcsolatok erősítése azáltal, hogy az iskolát a társasélet központi helyévé alakítják.v
A Párizsi Önkormányzat adatai szerint 2024. szeptember 17-ig már 218 utcát „iskolautcásítottak", ami a főváros óvodáinak és általános iskoláinak mintegy felét fedi le. Ezek közül 70-et alakítottak át a járda eltávolításával és cserjék ültetésével. A cél az, hogy 2026-ig 300 iskolautca legyen, amelyek közül 100-at teljesen átalakítanak a 2020–2026-os ciklusra – összesen 110 millió eurós költségvetésselvi.
Még mindig hiányos jogi keret
Jelenleg a párizsi iskolautcák fejlesztése elsősorban az önkormányzat szabályozásán alapul, amely meghatározza a forgalom lezárásának időpontját, az érintett területeket, a mentességeket (sürgősségi szolgálatok, bizonyos időpontokban történő szállítás stb.), a gyalogossá tételi eljárásokat és a lehetséges kivételeket. Ez a keret helyi és rugalmas, megkönnyítve a kísérletezést. Egyelőre azonban nincs olyan nemzeti jogszabály, amely szabályozná ezeket a megoldásokat az utcáktól az iskolákig, ami egyenlőtlenségekhez vezethet a végrehajtásuk és a fenntarthatóságuk terén.vii A nemzeti szabályozás hiánya azt jelenti, hogy a finanszírozás alapvetően a helyi hatóságoktól függ, ami végső soron területi egyenlőtlenségeket teremt a rendszer végrehajtása során: az iskolai levegőminőség-védelmi zónákról szóló törvénytervezetet még elfogadás előtt áll.
Egyes egyesületek azt követelik, hogy jogilag szabályozzák az iskolautcákat a helyi önkormányzatok, és kormányzati támogatást kérnek a projektek finanszírozásához a legszennyezettebb területeken: az olyan egyesületek, mint a Respire és a Rues aux enfants azt kérik, hogy ezeknek az utcáknak a különleges státuszát foglalják törvénybe, különösen azért, hogy felgyorsítsák létesítésüket a nagyvárosokon kívül is.viii
A közterület átalakítása
Az iskolautcák fejlesztése gyakran magában foglalja az úttest fizikai átalakítását, beleértve a növényzet telepítését, utcabútorok felszerelését vagy biztonsági berendezések alkalmazását. Ezeket a projekteket a lakosokkal és a helyi érdekelt felekkel konzultálva hajtják végre, így minden projektet a környék sajátosságai és a felhasználók igényei szerint terveznek meg. A Párizsi Önkormányzat szerint a 2024 nyarára már forgalomcsillapított 218 utcából 70-etix növényzettel ültettek be és megtisztították aszfalttól (átalakított utcánként átlagosan 1000 négyzetméter aszfaltot távolítottak el), vagy utcabútorokkal (padok, játékok, kerékpártárolók) szerelték felx. Egyes utcák valóságos szabadtéri iskolai játszóterekké váltak, mint például a rue Saint-Blaise a 20. kerületben.
Időszakos iskolautca Párizsban©Respire 2023
A cél az, hogy 2026-ra Párizs elérje a 100 teljesen felújított utcát (zöldítés, padok, aszfalt eltávolítása). Mindazonáltal ezek a törekvések mind a magas költséggel (iskolautcánként 150 000 és 500 000 euró közötti, a megvalósított infrastruktúrától függően), mind az olyan korlátokkal szembesülnek, mint az érintettekkel való egyeztetés nehézségei vagy a hozzáférés biztosítása a csökkent mozgásképességű személyek, helyi lakosok és vállalkozások számára.xi.
Stratégiai kapcsolat a várostervezés, a közlekedéspolitika és az ökológiai átállás között
Az iskolautcák a közterületek átalakítására irányuló átfogó stratégia részét képezik, amelynek célja az autók jelenlétének csökkentése a városban és a puha mobilitás előmozdítása. Kiegészítik az olyan egyéb kezdeményezéseket, mint a forgalomcsillapított övezetek, a Vélib hálózat (Párizs közösségi kerékpárrendszere) vagy a kerékpáros terv.
A Párizsi Ökormányzat által a 2020–2026-os ciklusra kitűzött önkormányzati célok közé tartozik az átmenő forgalom korlátozása Párizs központjában és 2026-ig 300 iskolautca létrehozása, amelyek közül 100-at teljesen felújítottak és véglegesen lezártak a gépjárműforgalom elől, valamint az iskolák környékén nitrogén-dioxid koncentrációjának 40%-os csökkentése 2030-ig.xii
Ezek a projektek mindenképpen koordinációt igényelnek a különböző önkormányzati részlegek és a helyi érdekelt felek között a koherencia és a hatékonyság biztosítása érdekében, valamint a 2024-ben elfogadott bioklimatikus helyi várostervbe (PLU) való beépítést, amely kötelező célokat határoz meg a gépjárműforgalom előli lezárásra és a zöldítésre minden utcafelújítási projektben.xiii
A levegőminőségre és az egészségre gyakorolt hatás
A Respire és az Airgones egyesületek által végzett tanulmányok azt mutatják, hogy az iskolautcák jelentős hatással vannak a levegő minőségére. A nitrogén-dioxid (NO₂) koncentrációja akár 30%-kal is csökkenhet a gyalogos utcájú iskolák közelében.xiv Ez a csökkentés különösen előnyös a gyermekek számára, akiknek a szervezete érzékenyebb a szennyezés hatásaira. Franciaországban négyből három gyermek szennyezett levegőt lélegzik be, ami légzőszervi és szív- és érrendszeri betegségekhez vezethet.xv
Személyes tapasztalataim

(A térkép forrása: 150 cartes inédites pour comprendre la ville, Atelier parisien pour l’urbanisme, 2024. július)
Párizs 13. kerülete, ahol élek, az iskolautcák megvalósításának egyik úttörője, ezek különösen magas koncentrációjával (lásd a fenti térképetxvi). Számos állami és magán oktatási intézmény profitált ezekből az átalakításokból, akár az iskola utcájának gyalogos övezetté alakításával, akár a közeli utcák, terek vagy sugárutak forgalomcsillapításávalxvii.
Ezeket az átalakításokat a szülőkkel, az oktatási személyzettel és a helyi lakosokkal konzultálva hajtották végre.xviii A visszajelzések lehetővé tették az egyes városrészek sajátos igényei alapján történő kialakítást, mivel minden kerületnek és környéknek megvannak a maga sajátosságai, és messze nem alkotnak homogén egészet.
Ami azt az utcát illeti, ahol élek, ahol több iskola és óvoda is található, ez a gyalogossá és iskolautcává alakítás nem ment olyan zökkenőmentesen, mint sok más környéken: valójában sok tiltakozáshoz és követeléshez vezetett a lakosok és a helyiek részéről, akikkel nem, vagy alig konzultáltak a városfejlesztési projekt részeként. 2021-ben, miközben a város táblákat és tájékoztató plakátokat helyezett el az utca közelében, a lakosok tiltakozásul petíciót indítottak (lásd alább), amelyben módosításokat és a helyi sajátosságok figyelembevételét kérték, amelyeket szerintük ebben a projektben figyelmen kívül hagytak.xix

(A francia nyelvű feliratokk: „A művészek nem juthatnak be." „A fogyatékkal élők nem juthatnak be."
Change.org
A lakosok azzal vádolták a várost, hogy nyár közepén kezdte meg az építési munkálatokat, amikor a legtöbben nyaralni voltak, előzetes konzultáció vagy tájékoztatás nélkül, így a távollétüket kihasználták a megvalósítás gyors megkezdésére.
Mi az utca elrendezése? A rue Ricaut páratlan oldalán a Paris Habitat épülete található, amely főként művészstúdiókból és néhány szociális lakásból áll. A páros oldalon bölcsőde és óvoda található, széles járdával, fákkal és sorompókkal, amelyek biztosítják a gyermekek biztonságát. Ez egy alacsony forgalmú utca, ahol a lakók, a gyerekek, a szülők, a tanárok és a szomszédok harmóniában, konfliktusok és nézeteltérések nélkül élnek.
A város kezdetben teljes gyalogossá tételt tervezett, ami az autóforgalom teljes tilalmát, mind a 25 parkolóhely eltávolítását tartalmazta, beleértve a fogyatékkal élő felhasználók számára fenntartott parkolóhelyeket is, valamint a helyi hozzáférést feltétellel, zárt kapukkal. Mégis sok művész (festők, szobrászok, fotósok stb.), valamint a fogyatékkal élő vagy idős lakosok nagymértékben támaszkodnak ezekre a parkolóhelyekre, akár munkájuk, akár fizikai állapotuk miatt. Több évnyi küzdelem során, amely 2021-ben kezdődöttxx, és nemrégiben, 2024/2025-ben fejeződött be, kompromisszum született: a gépjárműforgalmat fenntartották, de egyirányúvá tették, néhány lakó és a fogyatékkal élők számára fenntartott parkolóhelyet megtartottak, az utca végén pedig eltávolították a sorompókat (ld. az alábbi, előtte/utána fotót!).

A jobb oldalon a rue Ricaut a közmunkák befejezése után, 2023. július
Fotó: Párizsi Önkormányzat
Ez a kompromisszum kielégítette a lakosokat, a szülőket, az önkormányzatot és az iskolákat is (az utóbbiak viszonylag zöldek, ami segített az utca szépítésében – lásd az előtte/utána fotót). Ma úgy tűnik, hogy a lakosok, a szülők, a gyerekek és a pedagógusok elégedettek az elért kompromisszummal: a nap minden szakában szabadon áramló egyirányú utca, az utca végén (a munkálatok kezdetén) elhelyezett sorompók eltávolítása, valamint néhány parkolóhely megtartása az utca szépítése érdekében megnövekedett zöldtelepítéssel kombinálva. Néhány hónapot és a nyári időszak beköszöntét kellett várnunk, hogy lássuk az utcára ültetett cserjék és virágok előnyeit, amelyek kezdetben nem voltak nagyon esztétikusak. A gyerekek és az iskolások szülei számára mindez teljes megelégedéssel járt, hiszen ez a fejlesztés párosul a számos gyalogátkelőhellyel és a város már meglévő iskoláinak közelében lévő forgalomirányítóival, amelyek biztonságosabbá teszik a gyerekek számára az iskolákba való bejutást.

Forrás: Párizsi Önkormányzat

Fotó: Párizsi Önkormányzat
Ez a példa, amely Párizs 13. kerületének egyik utcájából származik, világosan szemlélteti az iskolautca-program előnyeit és hiányosságait, valamint azt, hogy egy ilyen városfejlesztési projekt tervezésének, építésének és megvalósításának folyamatában különböző szakaszokon kell keresztülmenni: szükségszerűen összhangban kell lennie a helyi realitásokkal, és a lakosok véleményén kell alapulnia, akik mindenki másnál jobban ismerik utcájukat, mindennapi életüket és lakóhelyük jellemzőit, és értékes tanácsadói lehetnek a projektet vezető önkormányzatnak. Egy ilyen jellegű projekt elutasítással és elfogadással is találkozhat, néha egyszerre vagy egymást követően, jellemzőitől, körülményeitől és a beágyazódás kontextusától függően. A szóban forgó rue aux écoles a legtöbb érintettet képes volt kielégíteni, tekintettel a küzdelemmel elért kompromisszumra, és lehetővé tette az utca csendesebbé és zöldebbé tételét a PárizsI Önkormányzat szélesebb körű zöldítési tervének részeként, amelyet évek óta támogat.
Az iskolautca-programot gyakran kombinálják más fejlesztésekkel: a 13. kerületben a T9-es villamospálya-bővítési projekt részeként 7 iskolautca létrehozását tervezték, integrálva a gyalogosítást, a faültetést és a járdaszélesítést.xxi
Az iskolautcák a helyi valóság próbáján

Fotó: Párizsi Önkormányzat
Míg az iskolautcák-program széles körű támogatást élvez a szülői egyesületek és a környezetvédelmi szervezetek körébenxxii, végrehajtása számos helyi feszültséget és néha mély nézeteltérést tárt fel a lakosok között. A 2024. márciusi népszavazás, amelyen a párizsiak 66%-a az iskolák körüli utcának gyalogossá tételének kiterjesztése mellett szavazottxxiii (bár nagyon alacsony, 4%-os részvételi arány mellett), rávilágított a kinyilvánított egyetértés és a tényleges elkötelezettség közötti szakadékra.xxiv Az olyan körzetekben, mint a 10. és 11. kerület, ahol a légszennyezést és a közúti veszélyeket különösen súlyosnak tekintették, a teljes közlekedési tilalmat szélesebb körben elfogadták. Ezzel szemben más városrészekben, például a 13. kerület vagy a 18. kerület egyes részein jelentős ellenállást tapasztaltak a helyi lakosok, boltosok vagy művészműhelyek részéről, akik a konzultáció hiányát kifogásolták, és felvetették annak kockázatát, hogy a nyüzsgő vegyes használatú utcákat túlságosan „tiszta” vagy nehezen megközelíthető terekké alakítják. xxv
A 13. kerületben több iskola és bölcsőde közelében található utca példája emblematikus: az eredeti terv a forgalom és az összes parkolóhely teljes megszüntetését írta elő, beleértve a fogyatékkal élő lakosok és a szállítástól függő művészek számára fenntartott parkolóhelyeket is. Közel három évnyi tiltakozás, petíció és tárgyalás után kompromisszum született az egyirányú forgalom bevezetésével és a parkolóhelyek részleges megőrzésével, ami jól szemlélteti, hogy a helyi sajátosságok hogyan vezethetnek differenciált megoldásokhoz. Tágabb értelemben a teljes gyalogossá válás elfogadása gyakran olyan tényezőkkel függ össze, mint az oktatási intézmények sűrűsége, a meglévő tömegközlekedési szolgáltatások, a terület társadalmi-gazdasági összetétele és az aktív helyi kampányok jelenléte. Ahol ezek az elemek konvergálnak, ott a projektek kevesebb konfliktust generáltak.xxvi Ahol nem, ott az iskolautcák a mobilitásról, a városhoz való jogról és az autók mindennapi életben elfoglalt helyéről szóló viták középpontjába kerültek.
Az iskolautcák tehát jelentős előrelépést jelentenek a közterületek visszaszerzésében gyermekek és lakosok javára: megvalósításuk azt bizonyítja, hogy erős politikai akarat van a biztonság, az egészség és a városi élet minőségének összeegyeztetésére. Általánosításukhoz azonban kiigazított jogszabályi keretre, koherens várostervezésre és a helyi szereplők folyamatos bevonására van szükség a sajátos és helyi feltételek integrálásával, nemcsak a projekt elindításakor, hanem a konzultációs szakaszok előtt is.
A városnak nemcsak nyilvánvaló környezeti és éghajlati okokból kell zöldebbé válnia, hanem közösen kell építeni, és nem pusztán egyoldalú politikai akaratból kell származnia. A lakosok, szülők és iskolák általában pozitív visszajelzései bizonyítják ennek a kezdeményezésnek a hatékonyságát és a párizsi városrészek fenntartható átalakításának lehetőségét, feltéve, hogy a megvalósítás alkalmazkodik a helyi igényekhez.
Aldwin de Trazegnies
Bibliográfia
i PARISEINE. Project: School Streets. Pariseine.fr. Available at: https://pariseine.fr/projets/rues-aux-ecoles-pariseine/
ii CITY OF PARIS. 57 New School Streets in Paris. Paris.fr, September 2024. Available at: https://www.paris.fr/pages/57-nouvelles-rues-aux-ecoles-dans-paris-8197
iii WIKIPEDIA. School Streets in Paris. Available at: https://fr.wikipedia.org/wiki/Rues_aux_%C3%A9coles_%C3%A0_Paris
iv RESPIRE ASSOCIATION. Everything You Want to Know About School Streets. Respire-asso.org. Available at: https://respire-asso.org/tout-ce-que-vous-voulez-savoir-sur-les-rues-aux-ecoles/
v ADAPTAVILLE. Creating School Streets to Pedestrianize and Green Urban Space. Adaptaville.fr. Available at: https://www.adaptaville.fr/creer-des-rues-aux-ecoles-pour-pietonniser-et-vegetaliser-l-espace
vi PÁRIZS VÁROSA. 57 új iskolai utca Párizsban. Paris.fr, 2024. szeptember. Elérhető: https://www.paris.fr/pages/57-nouvelles-rues-aux-ecoles-dans-paris-8197
vii LÉGZŐSZERVI EGYESÜLET. Minden, amit tudni szeretne az iskolai utcákról. Respire-asso.org. Elérhető a következő címen: https://respire-asso.org/tout-ce-que-vous-voulez-savoir-sur-les-rues-aux-ecoles/
viii FRANCIAORSZÁG BLEU PÁRIZS. Párizs: Négy évvel az első kísérlet után az iskolautcák tovább bővülnek. 2024. április. Elérhető a következő címen: https://www.francebleu.fr/infos/politique/votation-sur-les-rues-pietonnes-les-parisiens-disent-oui-lors-de-ce-referendum-marque-par-une-faible-participation-2188683
ix PÁRIZS VÁROSA. 57 új iskolai utca Párizsban. Paris.fr, 2024. szeptember. Elérhető a következő címen: https://www.paris.fr/pages/57-nouvelles-rues-aux-ecoles-dans-paris-8197
x APUR (Párizsi Várostervezési Ügynökség). 150 eredeti térkép a város megértéséhez. Párizs: ÁPRILIS, 2024. július. Elérhető a következő címen: https://www.apur.org/en/our-works/paris-atlas
xi ADAPTAVILLE. Iskolautcák létrehozása a városi terek gyalogossá tételére és zöldítésére. Adaptaville.fr. Letölthető: https://www.adaptaville.fr/creer-des-rues-aux-ecoles-pour-pietonniser-et-vegetaliser-l-espace
xii LE MONDE. Az átmenő forgalom betiltása Párizs központjában. 2024. november 5. Elérhető: https://www.lemonde.fr/economie/article/2024/11/05/le-centre-de-paris-interdit-a-la-circulation-de-transit_6376907_3234.html
xiii APUR (Párizsi Várostervezési Ügynökség). 150 eredeti térkép a város megértéséhez. Párizs: ÁPRILIS, 2024. július. Letölthető: https://www.apur.org/en/our-works/paris-atlas
xiv LEVEGŐMINŐSÉGI SZÖVETSÉG. Párizsban az iskolautcák jelentős hatással vannak a levegő minőségére. 2024. május 24. Letölthető: https://alliancequaliteair.fr/2024/05/24/a-paris-les-rues-aux-ecoles-ont-un-impact-significatif-sur-la-qualite-de-lair/
xv Baverel, Philippe. "Gyermekeink Párizsban akarnak lélegezni: a szülők kevesebb autót követelnek az iskolák körül." Le Parisien, 2022. május 12. Elérhető: https://www.leparisien.fr/paris-75/nos-enfants-veulent-respirer-a-paris-des-parents-reclament-moins-de-voitures-aux-abords-des-ecoles-12-05-2022-IJLNOGFBONEZ3BFHYPJUNQEWHQ.php
xvi PÁRIZS 13. KERÜLETÉNEK POLGÁRMESTERI HIVATALA. Iskolautcák a 13. kerületben. Paris.fr. Elérhető: https://mairie13.paris.fr/pages/rues-aux-ecoles-13083
xvii APUR (Párizsi Várostervezési Ügynökség). 150 eredeti térkép a város megértéséhez. Párizs: ÁPRILIS, 2024. július. Letölthető: https://www.apur.org/en/our-works/paris-atlas
xviii AZ UTCA A MIÉNK . Iskolautcák Obszervatórium. Larueestanous.fr. Elérhető: https://larueestanous.fr/observatoire-des-rues-aux-ecoles/
xix Soulié, Elodie. "A párizsiak tiltakoznak az iskolautca-program ellen, amely élettelen bunkerré változtatta a környéküket." Le Parisien, 2021. szeptember 14. Letölthető: leparisien.fr/paris-75/des-parisiens-sinsurgent-contre-le-programme-rue-aux-ecoles-qui-a-transforme-leur-quartier-en-bunker-sans-vie-14-09-2021-COMNJU25N5GQFKYKE2UZ4FMG64.php?xtor=AD-366
xx Soulié, Elodie. "A párizsiak tiltakoznak az iskolautca-program ellen, amely élettelen bunkerré változtatja a környéküket." Le Parisien, 2021. szeptember 14. Letölthető: leparisien.fr/paris-75/des-parisiens-sinsurgent-contre-le-programme-rue-aux-ecoles-qui-a-transforme-leur-quartier-en-bunker-sans-vie-14-09-2021-COMNJU25N5GQFKYKE2UZ4FMG64.php?xtor=AD-366
xxi PÁRIZS 13. KERÜLETÉNEK POLGÁRMESTERI HIVATALA. Iskolautcák a 13. kerületben. Paris.fr. Elérhető: https://mairie13.paris.fr/pages/rues-aux-ecoles-13083
xxii BFMTV. Párizs: mintegy tizenöt iskola előtt tüntetnek az utcák gyalogossá tételéért. Elérhető: https://www.bfmtv.com/paris/paris-des-rassemblements-devant-une-quinzaine-d-ecoles-pour-demander-la-pietonnisation-des-rues_AV-202205120719.html
xxiii FRANCIAORSZÁG BLEU. Szavazás a sétálóutcákról: A párizsiak igent mondanak ezen a népszavazáson, amelyet alacsony részvétel jellemez. Elérhető a következő címen: https://www.francebleu.fr/infos/politique/votation-sur-les-rues-pietonnes-les-parisiens-disent-oui-lors-de-ce-referendum-marque-par-une-faible-participation-2188683
xxiv LE MONDE. Szavazás a párizsi gyalogossá tételről: Igen nyer 66%-kal, de a részvétel csak 4%-ot ér el. 2025. március 24. Elérhető a következő címen: https://www.lemonde.fr/politique/article/2025/03/24/votation-sur-la-pietonnisation-a-paris-le-oui-l-emporte-a-66-mais-la-participation-n-atteint-que-4_6585254_823448.html
xxv Soulié, Elodie. "A párizsiak tiltakoznak az iskolautca-program ellen, amely élettelen bunkerré változtatta a környéküket." Le Parisien, 2021. szeptember 14. Letölthető: leparisien.fr/paris-75/des-parisiens-sinsurgent-contre-le-programme-rue-aux-ecoles-qui-a-transforme-leur-quartier-en-bunker-sans-vie-14-09-2021-COMNJU25N5GQFKYKE2UZ4FMG64.php?xtor=AD-366
xxvi RESPIRE. Jelentés a 2024. évi mozgósítási intézkedésekről. Elérhető: https://respire-asso.org/compte-rendu-des-actions-de-mobilisation-de-2024/






Kép a Levegő Munkacsoport „


© 