HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) Bécs (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (22) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (2) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (22) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (13) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) félretájékoztatás (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) iskolautca (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kerületek (1) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (2) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) motorjáratás (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (2) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (24) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (7) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Parkolási szabályok és iskolautcák Párizsban és Budapesten

2025.06.24. 15:43 Levegő Munkacsoport

Egyre több nagy európai város törekszik a közterületek újraosztására, hogy csökkentse az autóktól való függőséget, csökkentse és előmozdítsa a fenntarthatóbb közlekedési módok használatát. Két kulcsfontosságú terület, amely e törekvés mozgatórugójaként jelent meg, a parkolásszabályozás fejlesztése és az iskolautcák létrehozása. Egy nemrégiben tartott nemzetközi webináriumon párizsi és budapesti várostervezők, aktivisták és közszolgálati tisztviselők osztották meg egymással az e területeken alkalmazott megközelítéseiket, sikereiket és kihívásaikat.

 parizs_gr_00.pngIskolautca Párizsban
© Respire 2025

A közterületi parkolás csökkentése Párizsban

Párizs több mint két évtizede progresszív közlekedéspolitikát folytat, amelynek kiemelt célja a közterületeken lévő autók számának csökkentése. Francis Pacaud, a Párizsi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályának vezetője szerint a parkolásszabályozás központi szerepet játszik ebben a stratégiában. A városban körülbelül 800.000 parkolóhely van, de ezeknek csak 17 százaléka van közterületen. Ez az alacsony arány egy hosszú távú stratégia eredménye, amelynek célja a járművek fokozatos kiszorítása a közterületi parkolóhelyekről, így felszabadítva azokat más célú felhasználásra, például gyalogos övezetek, kerékpárutak, zöldterületek és egyéb közszolgáltatások számára. A legutóbbi reformok megerősítették ezt az irányt: többek között bevezették a járművek méretén alapuló differenciált díjszabást (a nagy autók parkolási díja háromszor magasabb, mint a normál autóké), miután a párizsi lakosok ezt megszavazták. Továbbá kötelezővé tették a parkolási díj fizetését a motorkerékpárok számára is.

parizs_gr_01.png A megtett járműkilométereknek és a gépjárművek átlagsebességének alakulása Párizsban 2002 és 2022 között 

 

Párizs utcái fokozatosan átalakulnak: ott, ahol egykor az autók uralkodtak, ma fák állnak, padok vannak, és kerékpárút-hálózatot létesülnek. A cél egy olyan közterület kialakítása, amely az embereket, nem pedig a gépjárműveket szolgálja, összhangban az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás és a lakosság egészségi állapotjavítási céljaival.

parizs_gr_02.pngParkolási díjak nem helyi lakosok számára
Ábra Francis Pacaud előadásából

A parkolásszabályozás átalakítása Budapesten

Budapest parkolásszabályozása is átalakul. Strang Tamás, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közterület-üzemeltetési szakértője elmondta, hogy a város 2015-ben fogadta el első mobilitási tervét, amelyet azóta rendszeresen frissít. Az egyik legfontosabb problémaként a közterületek túlzott mértékű gépjármű-használatát azonosították: a közterületek akár 30 százaléka is az autóközlekedés és a parkolás céljára szolgál. 2022-ben a város egyszerűsítette parkolási rendszerét: a díjzónák számát 25-ről 4-re csökkentette, emelte a parkolási díjakat, és meghosszabbította a fizetős parkolási időt. Ezzel párhuzamosan elindítottak egy új, központi, digitális platformot, a BudapestGO-t, amely integrálni fogja a mobilitási és parkolási szolgáltatásokat.

Ezek a reformok azonban számos akadályba ütköznek. Tóth Csaba, a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa rámutatott, hogy míg az elmúlt 29 évben az árak ötszörösére, a bérek pedig tizenötszörösére emelkedtek, az órás parkolási díjak csak kétszeresére nőttek. Az éves lakossági parkolási díjak is alacsonyak, mivel Budapesten ezek az órás+ parkolási díjakhoz vannak kötve. Ráadásul a kerületi önkormányzatok jelentős, gyakran akár 100%-os kedvezményt biztosítanak a lakosok és a helyi vállalkozások számára. Szerencsére az elmúlt néhány évben több kerület is bizonyos mértékben csökkentette ezeket a kedvezményeket, de mivel a lakossági parkolási díjak továbbra is alacsonyak (általában 50-100 euró/év), hatásuk meglehetősen korlátozott.

parizs_gr_03.png
A parkolási díjak, a fogyasztói árindex és az átlagkereset alakulása 1996 és 2026 között
A Levegő Munkacsoport grafikonja a Fővárosi Önkormányzat rendeletei és a KSH adatai alapján. (A 2026. évi adatok a már eldöntött parkolási díjemelés, valamint az árindexre és az átlagkeresetre vonatkozó hivatalos előrejelzés alapján kerültek feltüntetésre.)

Iskolautcák a két városban: népszerű kezdeményezés a gyermekekért

Isabelle Imhof, a francia RESPIRE civil szervezet stratégiai és városi politikai referense bemutatta a párizsi mobilitási politika másik jellegzetes elemét: a „Rues aux écoles” (Iskolautcák) program bevezetését. 2019-ben elkészítették az iskolák levegőminőségi térképét, amely rávilágított a problémára. Ez alapul szolgált a 2020-ban indított iskolautcák programhoz, amelynek célja 2026-ig 300 alacsony forgalmú zóna létrehozása az iskolák mellett. Ezek a területek legalább az iskolába érkezés és távozás idején teljesen vagy részlegesen elzártak a gépjárműforgalom elől, így biztonságosabb, csendesebb és kevésbé szennyezett környezetet teremtve a gyermekek számára.

 parizs_gr_04.png

Levegőminőség a párizsi iskolák mellett
(piros: rossz; sárga: elfogadható)
Ábra Isabelle Imhof előadásából

 

Három iskolautca-modell került kidolgozásra:

1) Teljesen átalakított utcák, ahol a járdák és az úttest egyetlen közös felületen vannak, elsőbbséget élveznek, a gyalogosok, továbbá a gépjárművek behajtása nagymértékben korlátozott.

2) Taktikai urbanisztikai megoldások, amelyeket olcsó, rugalmas elemekkel valósítanak meg, például táblákkal, virágládákkal és ideiglenes korlátokkal.

3) Korlátozott hozzáférésű utcák, ahol a forgalmat táblákkal korlátozzák, jelentős fizikai átalakítások nélkül.

Ezek az iskolautcák rendkívül népszerűnek bizonyultak. A helyi közösségek, a szülők, a tanárok, a gyerekek és a lakosok gyakran fogadják ezeket a tereket az iskolai környezet kiterjesztéseként és új típusú közterületként. A gyerekek játszanak rajtuk, a felnőttek pedig lehetőséget találnak a társasági életre. Ez a siker bizonyítja, hogy az alacsony költségű beavatkozások is képesek nagyobb átalakulásokat elindítani a városi mobilitás és a közterületek kialakítása terén.

Ahogy Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport iskolautca-programjának vezetője elmagyarázta, a fenntartható városi mobilitáshoz vezető út Magyarországon bonyolultabb. Bár az iskolautcák iránti érdeklődés növekszik, a jogi, politikai és adminisztratív akadályok miatt a haladás lassú és egyenetlen. A magyar jogszabályok jelenleg ugyancsak megnehezítik iskolautca-rendezvények szervezését, mert azokat lényegében csak a rendőrségen bejelentett hivatalos tüntetésként lehet lebonyolítani. (Mindenesetre a webinárium után néhány nappal a Fővárosi Önkormányzat úgy döntött, hogy elindít egy iskolautca-programot, amelynek célja, hogy egy éven belül legalább 46 iskolautcát – kerületenként kettőt – hozzanak létre.)

Ezen korlátozások ellenére néhány helyi sikertörténet reményt ad. Például a BKK elindította a Sulizóna programot, az iskolák környéke közlekedésbiztonságának javítására, a XIV. kerületben „Bringázz a suliba!” napot tartottak. Ezek a kísérleti projektek kulcsszerepet játszanak a megoldások tesztelésében, és a tartós átalakításokhoz szükséges társadalmi támogatás megteremtésében.

Párizs és Budapest tapasztalatai egyaránt jól szemléltetik a városi mobilitás átalakításának lehetőségeit és összetettségét. Párizsban a politikai vezetés, a hatékony tervezési eszközök és a lakossági támogatás jelentős változásokat hozott a parkolásszabályozásban és iskolautcák terén. Ezzel szemben Budapest óvatosabban halad előre, jogi korlátokkal és változó helyi elkötelezettséggel küzdve. Mindkét város azonban egy szélesebb európai tendenciát tükröz: a közterületek újraelosztását az emberközpontú, fenntartható város megteremtése érdekében.

A webináriumra 2025. május 21-én került sor, szervezői a Levegő Munkacsoport (Magyarország) és a RESPIRE (Association Nationale pour l’Amélioration de la Qualité de l’Air et la Défense des Victimes de la Pollution, Franciaország) voltak. A rendezvényt a Budapesti Francia Intézet és a Tiszta Városok Kampány támogatta.

Jade Devillepoix
a Levegő Munkacsoport gyakornoka

Tóth Csaba
a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa

A webinárium előadásai itt érhetők el:

A webinárium felvétele itt érhető el.

 

komment

Címkék: parkolás Párizs iskolautca

süti beállítások módosítása