HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (12) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (16) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (41) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (11) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) forgalomcsillaptás (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (2) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (13) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (3) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (7) üzemanyagadó (5) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Legyen az iskola utcája csak a gyerekeké – legalább mikor iskolába mennek!

2022.11.02. 09:41 Levegő Munkacsoport

Volt idő, amikor Budapesten a kisebb utcákban alig fordult elő egy-egy autó, a gyereket le lehetett engedni játszani az úttestre is. Mára eljutottunk odáig, hogy ez még a lakó-pihenő övezetekben is veszélyes, pedig ott legfeljebb 20 kilométeres óránkénti sebességgel jöhet(ne) autó. De nem is csak az úttest veszélyes, kereszteződésen átkelni sem feltétlenül biztonságos. 


Egy budapesti általános iskola elé reggel bekanyarodó autók

Amerikában a Dr. Marty Eichelberger által, a Johnson & Johnson támogatásával 1988-ban alapított Safe Kids Worldwide (Óvjuk a Gyermekeket Világszerte) civil szervezet közreműködésével (is) évek alatt sikerült 61 százalékkal csökkenteni a – nem is csak közlekedési – halálos gyerekbalesetek számát. Ők 2016-ban vizsgálták az iskolába járás körülményeit. Kiderült, hogy – nem meglepően – a gyerekek figyelemelterelődése látszik a legnagyobb veszélynek. Korábban is sok minden vonhatta el a gyermekek figyelmét az utcai forgalomtól, de 2016-ban már a mobiltelefon bizonyult a legveszélyesebbnek. A kereszteződésben átmenő gyerekek is azt bámulják, hallgatják, ahelyett, hogy azt néznék, nem jön-e éppen egy autó. Ezért is fontos, hogy az utcák kialakítása kényszerítse az autósokat a lakóterületeken a lassú, figyelmes vezetésre. Gyermekeinket pedig fel kell készíteni arra, hogy tőlük telhetően minden megtegyenek a saját és társaik biztonságos közlekedéséért. Van mit javítani a forgalomirányításon is sok helyütt. A megfigyelt kereszteződéseknek 30 százalékában nem volt felfestett gyalogátkelőhely, és csak a 40 százalékukban találtak a kutatók sebességkorlátozást. De ahol volt villanyrendőr, arra se mindig figyeltek a gyerekek. Az autóval az iskolához érkező szülők közül is sokan szabálytalankodtak. Volt, aki telefonált, és volt, aki az út vagy a gyalogátkelőhely közepén állt meg, míg a gyermeke kiszállt vagy beszállt. A gyermekekre leselkedő közlekedési veszély korfüggését mutatják a 2015-ös amerikai halálos gyalogos gyerekbalesetek adatai.

Magyarországon volt idő, amikor sok iskolánál reggelente úttörők táblával állították meg a forgalmat, hogy iskolatársaik át tudjanak kelni egy-egy forgalmasabb úton. Azóta sokkal nagyobb lett a forgalom, de az átkelő gyerekek szervezett támogatása kiment a divatból. Inkább a szüleik kísérik vagy viszik autóval iskolába a kisebbeket, nehogy valami bajuk essék útközben. Amire biztosan szükség is van addig, amíg nem vagyunk biztosak abban, hogy a gyerek tudja, hogy csak kereszteződésben, zebrán szabad átkelni az úton, és érti, jól alkalmazza azt a szabályt, hogy lelépés előtt gondosan körül kell nézni, nem jön-e autó valamerről. Szerencsére Magyarországon is vannak iskolák, ahol odafigyelnek erre, talán előbb-utóbb az állam is fellép az iskolába járás biztonságosabbá tételéért.

Washingtonban nemrég vizsgálta a közlekedés alakulását 27 iskolai körzetben az INRIX. Az eredmények nem túl rózsásak. Az iskolakörnyéki és a többi utcák gyorshajtási és baleseti arányai kevéssé térnek el egymástól, bár a halálos és súlyos sérülések száma alacsonyabb volt a vizsgálat időszakában. Hasonló eredményre jutottak a Nebraskai Egyetemen 2020-ban kiadott tanulmány szerzői is. Az azonban mindenütt megfigyelhető volt, hogy hiába a sebességkorlátozó táblák, az autósok gyakran figyelmen kívül hagyják azokat, mégpedig az alacsony jövedelmű családok gyerekei által látogatott iskolák környékén inkább, mint ott, ahol a tanulók szülei tehetősebbek. Találtak a kutatók olyan iskolai körzetet, ahol a táblák zavaróan változatosak. De a legfontosabb megállapítás, hogy az utcák kiépítése sokkal nagyobb mértékben befolyásolja a járművek sebességét, mint a jelzőtáblák. 

Angliában a Sustrans, a Nemzeti Bicikliút Hálózat kezelője számos programjának egyike a „School Streets” (Iskolautcák). A programban iskolákkal, helyi hatóságokkal közösen csillapítják a forgalmat az iskolák közelében. A cél a dugók enyhítése, a levegő minőségének javítása és a közlekedés minél biztonságosabbá tétele. Az alapváltozat, hogy reggel, iskolába érkezéskor rövid időre korlátozzák a behajtást az iskola kapujánál, környékén. Leáll az átmenő forgalom, a körzet sétáló és bicikliző zónává alakul, ahova csak az ott lakók és a külön engedéllyel bírók hajthatnak be. Londonban a sűrűn elhelyezett kamerák, más településeken az úttestből kiemelkedő oszlopok, reggel kitett, később beszedett ideiglenes akadályok segítik a kitáblázott korlátozások érvényesítését. Együttműködnek a „Playing Out” (Játék Odakint) mozgalomban dolgozó szülőkkel is, akik célja, hogy a gyermekeik biztonságosan játszhassanak az utcán, ott, ahol laknak. Angliában van egy „Big Pedal” (Nagy Pedál) verseny is, melyben iskolák, iskolai osztályok versenyeznek azon, hogy két hét alatt hol bicikliznek többet. Előfordul, hogy a School Street és a Big Pedal együtt zár le utcákat a verseny idejére egy-egy iskolánál.

Idén nyáron közreadta a Sustrans egy birminghami felmérés eredményét arról, hogy két iskolánál hogyan hat a forgalomra a csillapítás. Nézték a forgalom nagyságát, sebességét, az illegális és a veszélyes parkolásokat, a vezetői viselkedést és a közlekedők közötti kommunikációt. Megkérdeztek szülőket, helyben lakókat, az iskolában dolgozókat is. Az intézkedések által közvetlenül érintett úthálózat mellett vizsgálták a forgalmat egy távolabbi utcán is. Kimutatható volt az iskola körüli forgalom csökkenése és az is, hogy az átterelődés távolabbi utcákba nem jár jelentős közlekedésbiztonsági kockázatnövekedéssel. A megkérdezettek többségének javult a biztonságérzete az iskola utcájában és a környező utcákban is. Viszont kiderült, hogy a kedvező változások nem azonnal jelentkeznek, van egy tanulási időszak.


kepatmeretezes_hu_kepernyofoto2022101817_06_33.jpgA kép forrása az oregoni 2016. évi „School Zone Law”-t (Iskolai Övezetek Törvény) bemutató anyag: HB2840-School-Speed-Laws.pdf Oregon Department of Transportation

 

Az amerikai szövetségi kormány 2006-ban hozta létre a „National Center for Safe Routes to School” (Nemzeti Központ az Iskolához Vezető Biztonságos Utcákért) központot az iskolába járás biztonságossá tételének kutatására, koordinálására, támogatására. A gyakorlati megvalósítást tagállami törvények segítik, meghatározva az iskolai körzetek kialakításának szabályait. A körzetekben a szabályozás középpontjában a sebességkorlátozás van, ami lehet egész napos, és lehet csak reggel és délután érvényes. A közlekedési infrastruktúrát pedig a gyalogosoknak kedvezően alakítják ki az iskolai körzetekben. Oregonban például a közvetlenül az iskola mellett reggel héttől délután ötig lehet táblával korlátozni a sebességet 20 mérföld/órára (32 km/h), a kicsit távolabbi utcákon viszont csak a kereszteződéseknél arra az esetre, ha ott éppen van egy gyerek vagy egy segítő.

Mexikóvárosban a Közlekedés- és Fejlesztéspolitikai Intézet (ITDP) tevékenykedik az utcák, ezen belül az iskolai környezetek biztonságossá tételén, például Mexikóvárosban. A sebességkorlátozás betartatását – a szigorú ellenőrzés mellett – szintén azzal tartják elérhetőnek, ha az utca kialakítása is jelzi, hogy abban a körzetben a gyermekeké az elsőbbség. Fontosnak tartják a lakosság szemléletformálását is oktatással, tudatosságnövelő programokkal, közlekedésbiztonsági kampányokkal. A gyerekek a közlekedésbiztonsági tudás tantervbe illesztésével, az iskolák bevonásával taníthatóak a biztonságos közlekedésre.

Vargha Márton
közlekedési témafelelős
Levegő Munkacsoport

A cikk az európai Tiszta Városok Kampány keretében készült. 

Címkék: iskolába járás

süti beállítások módosítása