HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (22) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (13) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) félretájékoztatás (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (2) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (7) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Melegvíz-előállítási kiadásaink csökkentése – gyorsan és olcsón

2024.09.04. 09:15 Levegő Munkacsoport

A tudatosabb fűtési szokások és ezzel kapcsolatos befektetések mellett nem szabad elfeledkeznünk a meleg víz előállításáról sem, hiszen a fűtés mellett ez emészti fel a legtöbb energiát, amely egy háztartás akár 10-15%-os energiaszükségletét is jelentheti. Személyenként 30-50 liter víz fogy naponta, aminek nagyjából felét fürdésre használjuk fel, a negyedét a konyhában és takarítás során, míg a maradékot a fürdőszobában. A praktikák nem újak, biztosan sokat hallottuk őket, de a rohanó hétköznapok közepette nem árt egy kis összefoglaló emlékeztető, hogy miként is tudnánk spórolni a meleg vízzel és ezzel csökkenteni a számlánkat. 

pexels-karolina-grabowska-4194866_1.jpg: Karolina Kaboompics: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/alacsony-szogu-felvetel-folyoviz-alkatresz-zuhanyfej-4194866/

Fotó: Karolina Kaboompics: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/alacsony-szogu-felvetel-folyoviz-alkatresz-zuhanyfej-4194866/

Fotó: Karolina Kaboompics: https://www.pexels.com/hu-hu/foto/alacsony-szogu-felvetel-folyoviz-alkatresz-zuhanyfej-419486Fotó: Karolina Kaboompics

Magatartásváltozást igénylő megoldások

Egy fürdés 2-3-szor annyi energiafelhasználással jár, mint a zuhanyzás. Átlagosan egy zuhanyzás alatt 40-70 liter vizet használunk (természetesen függ a felhasználótól), míg egy kád megtöltéséhez kb. 150 liter víz szükséges.

Nagyon sokszor halljuk, azonban a mai napig sokan nem tartják be, hogy ne folyassuk a vizet fogmosás közben. Egy 3 perces fogmosás alatt akár 20 liter víz is elfolyhat feleslegesen.

Egy hosszú fárasztó nap után sokaknak a forró fürdő vagy zuhany jelenti az igazi felfrissülést. A forró víz azonban nem csak a melegvíz-számlákat tudja jelentősen növelni, hanem az egészségnek sem feltétlen a legjobb. A meleg víz ugyan segít oldani a feszültséget és a keringésre is kedvezően hathat, azonban megfosztja a bőrt a természetes olajaitól, ami száraz, viszkető bőrhöz, végül pedig ekcémához vezet. Vérnyomáscsökkentő hatása ráadásul veszélyessé is válhat, hiszen a forró zuhany alatt előfordulhatnak ájulások. A hideg vizes zuhanynak is hasonlóan megvannak az előnyei (fokozza a véráramlást, gyorsítja az anyagcserét), de a hátránya, hogy sokan kellemetlennek tartják, illetve a túlzottan hideg víz miatt sokkhatás érheti a testet. Szakértői vélemények szerint a legjobb megoldás a langyos víz, majd egy hideg vizes öblítés a zuhany végén, amely nem csak a szervezetüknek és bőrünknek tesz jót, de a hó végi számlánkra is kellemes hatással van.

 

Kisebb vagy nagyobb befektést igénylő lépések

Ahogy a fűtésnél is szó volt róla, a megfelelő karbantartás elengedhetetlen a számla csökkentéséhez és a pazarlás felszámolásához. Sokan nem is gondolnák, hogy egyetlen csepegő vízcsap vagy WC-tartály akár havi 170 liter víz elpazarlását jelentheti. Ez is bizonyítja, hogy sok kicsi (vízcsepp) sokra megy. Legtöbbször a probléma pedig megoldható a tömítés vagy a gyűrű cserélésével, ami nem is egy nagy beruházás.

energiabesorolasok.jpg

Forrás: Wikipédia

 

Amennyiben éppen háztartási gépek vásárlása előtt állunk, mindenképpen érdemes energiahatékony berendezésekbe befektetni, és azokat is lehetőség szerint ECO módban használni, így tényleg csak annyi vizet használ, amennyi feltétlenül szükséges. Mosást, mosogatást is csak akkor érdemes indítani, ha tele vannak a gépek.

Már nagyobb költséget jelent, de hosszabb távon megtérül, ha az átfolyós vízmelegítőt lecseréljük egy modern bojlerre, ami akár 35%-os energiamegtakarítást is eredményezhet. Ügyeljünk a bojler megfelelő hőmérsékletére! Ahogy arról korábban szó volt, egy család teljes energiafogyasztásának 10-15%-át jelenti a meleg víz előállítása, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy hány fokra melegítjük fel a bojler vizét. Ha túl alacsonyra állítjuk, miközben lassabban használjuk el a meleg vizet, akkor a langyos víz hosszabb ideig történő pangása miatt megjelenhet benne a legionella baktérium. Ha azonban túl magasra állítjuk a bojlerben tárolt víz hőmérsékletét, a gyakrabb melegítés miatt magasabb lehet a villanyszámlánk, valamint gyorsabban képződhet az eszközben vízkő, amely miatt magasabb lehet a fenntartási költsége.

Például egy 4 fős család esetében elég lehet 40°C-os víz is, mert így alacsonyabb lesz az energiaköltségünk, és mivel a bojler tartalma gyorsan cserélődik, elkerülhetjük a víz pangásából fakadó legionellás veszélyt is.

Természetesen, ahogy a többi berendezésnél is hangsúlyoztuk, a bojler rendszeres karbantartása is szükséges. Ha nem tisztítjuk rendszeresen a berendezést, a vízkő megtapad a fűtőszálon, ami miatt a bojlernek több villamos áramra lesz szüksége a víz felmelegítéséhez.

A forró nyári napokra még egy kalandosabb, idilli és igazán költséghatékony megoldást is bevethetünk a kertes házakban, ez pedig a kerti zuhanyzás. Ezzel kapcsolatban is a kínálat végtelen, a retró hordóstól a hordozható zacskóson át a mobil állványoson keresztül egészen a dizájner luxuszuhanyig. Mindegyik ugyanazon alapelven működik. A nap energiája 1-2 óra alatt felmelegíti a kerti zuhanytestben lévő vizet, és már élvezhetjük is az üdítő szabadtéri zuhanyt. A legolcsóbb és legtisztább energia a fel sem használt energia, és ezzel a módszerrel az ingyenes, tiszta napenergiát használjuk fel.

Az ebben és az előző cikkünkben felvázolt lépésekkel jelentős összegeket spórolhatunk meg a hó végi számlákból, azonban fontos kihangsúlyozni, hogy a legnagyobb és legtartósabb változást egy mindent átfogó, mélyfelújítással lehet elérni. Mélyfelújításnak azt az átfogó energetikai korszerűsítést nevezzük, amely során az egymásra épülő felújítási elemek pozitív hatásai összeadódnak, így kihasználható az adott épületben rejlő maximális energiahatékonysági potenciál. Az említett elemek közül a három legfontosabb alappillér a nyílászárók cseréje, a hőszigetelés és a fűtésrendszer modernizálása. Egy ilyen komplex projekttel óvatos becslések szerint is az energiafogyasztás 50%-át meg lehet takarítani, de a 80%-os spórolás is elképzelhető. Ehhez azonban alapos tervezés és komolyabb anyagi befektetés szükséges. Addig a „sok kicsi sokra megy” elvet követve érdemes a kisebb költségű megoldásokkal kezdeni.

Nyitrai Emese

komment

Címkék: energiahatékonyság meleg víz épületfelújítás

süti beállítások módosítása