Kép a LISA-koncepciót bemutató animációs kisfilmből
Megfigyelhető, hogy a személyautóknak nő a tömege, a teljesítménye és esetenként a végsebessége is. Magyarországon például – ahogy sok más országban is – az új autók jelentős része városi terepjáró. E folyamattal száll szembe a „Könnyű és biztonságos autó” Karta (LISA Karta, az angol „light and safe car” kifejezésből), amelyet 2014-ben két belgiumi civil szervezet, a környezetvédelemmel foglalkozó Inter-Environnement Wallonie (IEW) és a gyermekek közlekedésbiztonságának javítását célul kitűző Parents d’Enfants Victimes de la Route (PEVR) adott ki.
LISA autó
A kisebb autó használata általában kevesebb széndioxid-kibocsátással és levegőszennyezéssel jár. További előnyük, hogy kevésbé veszélyesek a többi közlekedőre a nagyoknál, különösen a SUV-oknál. A LISA Karta szerint ezért érdemes csökkenteni az személyautók tömegét, teljesítményét, végsebességét, valamint az autó elejének „agresszivitását”. A cél, hogy 2030-tól az újonnan eladott személyautók megfeleljenek ezeknek a követelményeknek. Ehhez nagyon szigorú szabályozásra van szükség.
Néhány adat…
Minél nehezebb egy autó, annál több energia kell a mozgatásához. A jármű energiafelhasználása ráadásul a tömege növekedésével nem lineárisan, hanem exponenciálisan növekszik (különösen a városokban, ahol rendszeres fékezésre és gyorsításra kényszerül)! Továbbá egy olyan autó, amely képes elérni a 250 km/órás sebességet, abban az esetben is sok szén-dioxidot fog kibocsátani, ha nem lépi át a megengedett sebességhatárt. A levegőt szennyező anyagok kibocsátása az autó gyorsulása közben a legnagyobb, és az „erősebb” autókat vezetők jóval többször gyorsítanak (és fékeznek), mint egy „gyengébb” autót hajtók. A gyors és nagy autó agresszív vezetési stílusra csábít, ami a közlekedésbiztonságot is fokozottan veszélyezteti.
A Volkswagen két autótípusa egyes jellemzőinek összehasonlítása
VW Golf VIII (benzin) |
Tömeg (kg) |
Teljesítmény (kW) |
Végsebesség (km/h) |
CO2-kibocsátás (g/km) |
1.0 TSi |
1165 |
63 |
180 |
105 |
2.0 TSi |
1551 |
235 |
250 |
177 |
A fenti táblázatból is látszik az, amit az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 2004-es jelentéséből is kiolvasható, hogy az autók teljesítményének és tömegének csökkentése gyors javulást érne el a károsanyag-kibocsátás és a közlekedésbiztonság terén is.
Nyugtalanító tendencia…
Új személyautók eladása az EU-ban kategóriánként (Forrás: ACEA)
Az európai piacon azonban a fenti tények ellenére egyre gyorsabb és nehezebb autókat adnak el. 2001 és 2019 között az átlagos autók súlya 11,6 százalékkal nőtt, a teljesítményük 37,8 százalékkal, a végsebességük 7,2 százalékkal. Erre a tendenciára már 1991-ben felfigyelt az Európai Közlekedési Miniszterek Tanácsa (ECMT), azonban ez sem szabott gátat az egyre nagyobb és erősebb autók térnyerésének. Míg az ázsiai autógyártók tovább fejlesztik a kisebb méretű autókat, az európai gyártók igyekeznek kihasználni azt, hogy az 1 379,88 kilogrammnál nehezebb tömegű modelljeikre kedvezményt kapnak, amivel 95 g/km fölé tudják vinni az egy évben eladott autók átlagos kibocsátására érvényes korlátot. A Nemzetközi Energetikai Ügynökség (IEA) 2021-ben kimutatta, hogy a szén-dioxid kibocsátás növekedésének második legfontosabb okozója az elmúlt években a városi terepjáró terjedése volt. Ebből a kimutatásból az is kiderül, hogy ennek ellenére évről évre egyre több ilyen típusú autót adnak el világszerte.
A széndioxid-kibocsátás növekedés 2010 és 2021 között ágazatonként (Forrás: Nemzetközi Energia Ügynökség)
Csatlakozz Te is!
Te is segíthetsz a fenti célok megvalósításáért, legyen szó akár az ötlet közösségi médiában, vagy más platformon történő népszerűsítéséről. Ha érdekel a teljes LISA autó Karta, elérhető a https://www.lisacar.eu/ honlapon angol, német, francia és holland nyelven. A mai napig már több európai parlamenti képviselő írta alá a kezdeményezést, a politikai paletta majd’ minden oldaláról.
Mladoniczky Máté
a Levegő Munkacsoport önkéntese
A cikk eredetileg a KIskegyed honlapján jelent meg.