HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (19) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (22) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (13) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) félretájékoztatás (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (2) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (19) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (7) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Már kevésbé támogatja a lakossági parkolást hat budapesti kerület

2025.04.25. 07:53 Levegő Munkacsoport

parkolas-jardan_fb-scaled.jpg

Az új év jelentős változásokat hozott a lakossági parkolás terén, ugyanis több kerület is csökkentette a lakossági parkolásnak korábban nyújtott évi 50-150 ezer forint értékű támogatást. Ezzel kormoly, bár messze nem elegendő lépést tettek abba az irányba, amit szakértők már évtizedek óta sürgetnek.

A parkolás szabályozásának keretét a főváros parkolási rendeletei alakítják már 1996 – a széleskörű fizetős parkolás budapesti bevezetése – óta, amelyek meghatározzák az óradíjakat, továbbá a lakossági parkolás szabályozásának kereteit. A lakossági éves parkolási engedély díját először a 2005-ös fővárosi parkolási rendelet határozta meg az óradíj 150-szeresében, ami 2009 után az óradíj 250-szeresére változott (és így jelenleg 150, 112, 75, illetve 50 ezer forint az A, B, C, illetve D övezetben).

Ma lakásonként legfeljebb két autó kaphat engedélyt, az első autó esetében legfeljebb 100 százalék, a második autó esetében legfeljebb 100, 70, 50, illetve 30 százalék kedvezményt lehet adni az autó környezetvédelmi besorolásától függően (minél jobban szennyez az autó, annál kisebb a kedvezmény). E kereteken belül a tényleges kedvezményeket a kerületek határozhatják meg saját rendeleteikben. A kerületek – mit sem törődve azzal, hogy több engedélyt adnak ki, mint ahány közterületi parkolóhelyük van – 2020-ig mind az első, mind a második autó esetében a maximális kedvezményeket adták, sőt egy jogi kiskaput kihasználva még annál is többet.

A legmegengedőbb a VII. és a XIII. kerület volt, amelyek egyáltalán nem korlátozták az engedélyek számát, így korábban volt olyan erzsébetvárosi lakás, amelynek hat autóra volt engedélye. Sőt, a kerületi önkormányzatok nemcsak a lakosaiknak, hanem a kerületben a közszférában dolgozóknak is ingyen osztogatták a lakossági engedélyeket (illetve osztogatják ma is), fittyet hányva a „lakossági” szó jelentésére és a fővárosi rendeletre.

Ez oda vezetett, hogy Budapest belső részén egyre több lakónak lett autója, így egyre nehezebb lett parkolni, és a közterület újraosztása (például fáknak, zöldterületnek, kerékpársávnak) egyre nagyobb ellenállásba ütközött. A helyzetet csak az enyhítette némiképp, hogy ezzel egy időben – a fentiektől valószínűleg nem teljesen függetlenül – Budapest belső területének demográfiája átalakult, és az ott lakó, jelentős részben autós családok helyét átvették az albérlők (majd később részben a turisták), akiknek jóval ritkábban van autójuk, illetve a legtöbb kerületben nem is jogosultak lakossági parkolási engedélyre.

A helyzet 2020 után változott meg, amikor a XIII. kerület meghozta az első olyan szabályt, amely szigorúbb volt a fővárosi rendeletben engedett legnagyobb kedvezménynél, és a második autó esetében egységesen 20 százalékos kedvezményt állapított meg a korábbi 100 százalék helyett – környezetvédelmi besorolástól függetlenül. Ez a legtöbb esetben több mint 100 ezer forintos éves díjat jelentett, és hatására közel 60 százalékkal csökkent a második autóra kiadott engedélyek száma. Ez még visszhangtalan maradt, valószínűleg azért, mert csak pár ezer autóst érintett.

Nem úgy a VIII. kerület (Józsefváros) két évvel későbbi rendelete, mely megszüntette az addig szent tehénnek tartott ingyenességet, és az első autó esetében parkolási övezettől függően 18-30 ezer forintos, a második autó esetében 72 ezer forintos díjat határozott meg, amelyből a nagycsaládosok és nyugdíjasok 50 százalékos kedvezményt kaphatnak. Bár a XI. kerület is ebben az évben hozott előírást az első autó 12 ezer és a második 24 ezer forintos díjáról, a józsefvárosi szabályozás került be valamennyire a köztudatba. Így a tavalyi önkormányzati választásokon

számos kerület figyelte, hogy vajon Józsefváros vezetése marad-e a sokak által népszerűtlennek gondolt parkolási díjak ellenére.

És mint tudjuk, maradt. Így példája ragadós lett, sőt mostanra több kerület be is előzte progresszivitásban Józsefvárost. Az alábbi táblázat bemutatja a 2025-ben érvényes parkolási kedvezményeket a különböző kerületekben (az idei változások vastaggal szedve).

Kerület Első autó engedélyének kedvezménye Második autó engedélyének kedvezménye Intézményi, munkavállalói, méltányossági autó kedvezménye Megjegyzés
I. 100% Autó környezetvédelmi besorolásától függően 0-30-50-60-80% 100% Adminisztrációs díj: 5000 forint
II. 86-93% (10 ezer forint az éves parkolási díj) 67% 100% Intézményi kedvezmény a fizetős parkolóhelyek számának 5%-ra adható
III. 100% Saját autó: 10 ezer forint (86-91%) Céges autó: 56-71% 56-78% (kerületi: 25 ezer forint, nem kerületi: 50 ezer forint  
V. 100% A fővárosi rendelet szerint (30-50-70-100%) Nincs ilyen  
VI. 68-76% (36 ezer forint az éves parkolási díj) 36-48% (72 ezer forint) Nehéz autóknak és Euro 5 alatt 144 ezer forint 80% Az első autó esetében a nagycsaládosok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50%-os kedvezményt kapnak
VII. 68-76% (36 ezer forint az éves parkolási díj) 36-48% (72 ezer forint) 70% (45 ezer forint) Az első autó esetében a nagycsaládosok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50%-os kedvezményt kapnak
VIII. 76-80% zónától függően (18-30 ezer forint az éves parkolási díj) 34-58% zónától függően (48-72 ezer forint az éves parkolási díj) Ugyanaz, mint az 1. autó esetében + 4000 forint adminisztrációs díj Az első autó esetében a nagycsaládosok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50%-os kedvezményt kapnak. Céges autók esetében a kedvezmény 50% az első autó esetében
IX. 74-87% (20 ezer forint az éves parkolási díj) 0% Nincs ilyen Bérlők esetében az első autó kedvezménye csak 30-50-70%-os
X. 100% A fővárosi rendelet szerint (30-50-70-100%) Nincs ilyen  
XI. 12 ezer forint az éves parkolási díj 24 ezer forint 24 ezer forint  
XII. 80% 30-50% 100% Az első autó esetében a nagycsaládok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50%-os kedvezményt kapnak. Céges autók esetében a kedvezmény 50% a első autóra
XIII. 80% 20% Havi díj: az óradíj 80-szorosa (24-48 ezer forint) Az első autó esetében nagycsaládosok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50% kedvezményt kapnak
XIV. 100% A fővárosi rendelet szerint (30-50-70-100%) 100% Övezeten kívüli engedély: 30 ezer forint. Adminisztrációs díj: 6000 forint
       

 

  • Külön érdemes kiemelni néhány kerületet.
  • A második autó esetében Ferencváros volt a legbátrabb, és olyan luxusigénynek nyilvánította a lakásonkénti második autót, ami semmilyen esetben nem érdemel közpénzből támogatást.
  • Terézváros Párizs példáját követve kétszeresére emelte a nagyobb városi terepjárók éves díját, amelyek az átlagos autónál nagyobb helyett foglalnak el, és veszélyesebbek is.
  • A XII. kerület a céges autók esetében alkalmaz kisebb kedvezményt (hasonlóan Józsefvároshoz), hiszen azokat a lakosok (elvileg) üzleti feladataik ellátására kapják, és üzleti magánérdekeket nem érdemes közpénzből támogatni.
  • Erzsébetváros és Terézváros alkalmazza a legmagasabb (36 ezer forint, övezettől függetlenül) éves díjat az első autó esetében.

Bár a kerületi változások jelentősnek tűnnek, nem valószínű, hogy érdemi változást hoznak – legfeljebb néhány százalékos csökkenés várható a parkolóhely-telítettségben, és az is csak átmenetileg, mivel a Fővárosi Önkormányzat hagyja elértéktelenedni a lakossági parkolási díj alapját képező parkolási óradíjat. Így a következő két-három évben nem valószínű, hogy jóval közelebb kerülünk a fenntartható, zöld Budapesthez, hiába ez a hívószava a fővárosra legnagyobb hatással lévő két városvezetőnek, Karácsony Gergelynek és Vitézy Dávidnak. A helyzet nem fog érdemben változni addig, amíg minden egyes kerület évi több százmillió forintos támogatást nyújt az autóhasználó lakosainak. 

keruleti-parkolas-1024x1024.jpg

Ráadásul a progresszív változások közé két visszalépés is becsúszott. Erzsébetváros újra elkezdte támogatni (csökkenti a díjukat) az olyan különösen szennyező második autókat, amelyek a legtöbb nyugat-európai városba, valamint idéntől Krakkóba már be sem hajthatnak. Ettől sokkal súlyosabb eset a XIV. kerület, ahol idéntől minden zuglói lakos – az is, aki nem fizető övezetben lakik – az egész kerületre érvényes, úgynevezett övezeten kívüli parkolási engedélyt válthat ki évi 30 ezer forintért (az ingyenes engedély csak az igénylő lakóhelyének övezetére érvényes). A kerület arra számít, hogy mintegy 1500-an fogják kiváltani ezt az engedélyt, ami azt jelenti, hogy az eddigieken felül még 1200-1500 zuglói fog legalább részben autóval munkába járni (a munkahelyéig vagy valamelyik fizetős övezetben lévő közlekedési csomópontig), hiszen elsősorban a munkába járóknak fogja megérni ez a típusú parkolási engedély. Ugyanakkor Zugló nyitott a parkolási támogatások csökkentésére, így a jövőben talán ott is érdemi előrelépésről lehet majd beszámolni.

Tóth Csaba
a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa

A szerző fotója
A cikk eredetileg a G7 Ekonomi rovatában jelent meg.

komment

Címkék: parkolás Budapest

süti beállítások módosítása