HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (10) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (4) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (34) éghajlatvédelem (32) elektromosautó (3) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (3) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (1) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (15) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (18) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (43) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (9) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (8) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (8) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (7) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Miként oldhatók meg a parkolási problémáink?

2020.05.25. 08:12 Levegő Munkacsoport

diszter.jpg

Mindenekelőtt tudomásul kell vennünk, hogy az elkövetkező években a koronavírus-járványnál is jóval súlyosabb válságokra kell számítanunk: a természet pusztítása egyre gyorsul, és bármikor bekövetkezhet az a pillanat, amikor az ennek leginkább kitett ágazat, az élelmiszer-termelés omlik össze. Ebben a helyzetben alaposan át kell gondolnunk, mi az, amit mindenképpen megtarthatunk és meg is kell tartani. A tömeges autóhasználat nyilvánvalóan nem tartozik ezek közé.

Azonban nem csak ezért kell haladéktalanul átalakítani a parkolási rendszerüket. A terület és ezen belül a közterület – az itt elő emberek után – a legértékesebb vagyonunk. A közterület sokkal fontosabb annál, mint hogy magánautók tárolására használjuk.

A közterülettel kapcsolatos egyik legfontosabb követelmény, hogy minél több zöldfelületet tarthassunk rajta. Kutatások sora bizonyította be, hogy sokkal egészségesebbek az emberek ott, ahol a lakóhelyüknél fák, zöldfelületek vannak, mint ahol ezek hiányoznak. A zöldfelületek jelentősége egyre nagyobb lesz, amint egyre több a nyári hőségnap, hiszen míg a fákkal borított természetes talaj ilyenkor 25 Celsius fokra melegszik fel, a tűző napnak kitett aszfalt 60, a gépkocsik teteje pedig akár 70 fokra, kályhaként fűtve a környezetet. Márpedig az eddigi nagy hőségek idején Budapesten 15-30 százalékkal nőtt meg a halálozások száma.

Szintén alapvető fontosságú, hogy legyenek olyan helyek a lakásunk közelében, ahol az emberek tudnak nyugodtan találkozni, beszélgetni. Régen az utcák, terek a közösségi élet színterei voltak, a mai Budapesten szinte alig lehet találni ilyen helyeket. Pedig szintén kutatások bizonyították, hogy ott, ahol az emberek szívesen sétálnak, álldogálnak, sokkal több ismerősük, barátjuk van, mint ahol csak rohannak, mert kellemetlen ott tartózkodniuk. Az elmagányosodás pedig sokszor hozzájárul a különféle testi és lelki betegségek kialakulásához.

A parkolási káosz jelentősen hozzájárul a levegőszennyezéshez is. A forgalom 30 százalékát ugyanis a parkolóhelyeket kereső járművek teszik ki, amelyek ráadásul sokszor lassítva, meg-megállva közlekednek, és így jóval több káros anyagot bocsátanak ki, mintha egyenletesen, megfelelő sebességgel haladnának. A levegőszennyezés az egyik fő oka annak, hogy az elmúlt 15 évben a fővárosban a kétszeresére nőtt az asztmás gyermekek száma.

Budapesten a közterületeket nagyrészt álló vagy parkolóhelyet kereső gépjárművek foglalják el, minden más, a minőségi élethez szükséges funkciót háttérbe szorítva. Ennek egyik fő oka az, hogy a közterületet ingyenesen vagy alacsony áron biztosítják magánszemélyeknek autójuk tárolására. Ez rendkívül igazságtalan, hiszen ennek előnyeit csak a gépkocsitulajdonosok élvezik, a súlyos hátrányait pedig minden lakos (a gépkocsitulajdonosok is).

Az észszerű közterület-gazdálkodás egyik alapfeltétele az, hogy a közterületet gépkocsijukkal elfoglalók – a helyi lakosok is! – fizessék meg annak árát. Ez az ár pedig olyan legyen, hogy maradjon elegendő közterület a zöldfelületnek, a közösségi találkozóhelyeknek és a város élhetőségét biztosító egyéb tevékenységeknek. Az ár annak a feltételnek is tegyen eleget, hogy az adott környéken a parkolóhelyeknek legalább 15 százaléka szabad legyen.

Ugyanakkor alapkövetelmény kell legyen, hogy a parkolási többletbevételeket kompenzációként a helyi lakosoknak juttassák vissza. Ezért javasoljuk, hogy a Várnegyed minden lakója egyformán részesüljön a bevételből, amit bármilyen közlekedésre elkölthet – vagy akár az egészségi állapotának a javítására, aminek romlásához sok esetben a közlekedés is hozzájárult. Az adminisztrációs költségek és bonyodalmak elkerülésére pedig javasoljuk, hogy az önkormányzat ne ellenőrizze a kompenzáció felhasználását, hanem bízza azt a lakosok józan ítélőképességére. Egy erzsébetvárosi felmérés azt mutatja, hogy a parkolási támogatások ilyen átalakítását támogatná a lakosok többsége.

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

Képünkön: Magyarország egyik legszebb tere (lehetne) a budavári Dísz tér
A cikk eredetileg a Várnegyed májusi számában jelent meg

11 komment

Címkék: parkolás közterület zöldterület

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr1615696526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2020.05.25. 15:40:46

Földalatti parkolóval valóban jobban nézne ki a budavári Dísz tér.

Madarász Henrik 2020.05.26. 02:29:00

@Drizari: Elég nehéz lenne a földalatti barlangrendszerben parkolni :) Inkább nem kellene hivatalokat a várba helyezni.

midnightcoder2 2020.05.26. 13:05:13

A zöldeknek a mániája az autóellenesség. Kis barátom, tudod hogy hogy lehet legjobban lecsökkenteni az utazással kapcsolatos környezetszennyezést ? Roppant egyszerűen: ha nem mész sehová. Annál kevesebb CO2 kibocsájtással még az sem jár, hogy ha gyalog mész.

Ergo, most a zöldeknek leginkább azért kellene kampányolni, hogy az irodisták maradjanak szépen a seggükön homeoffice-ban a járvány után is. Mert hogy ezzel Pl. itt Pesten alsó hangon is kb. a felére lehetne csökkenteni a napi autóforgalmat. Következő lépés: legyen minél több meló elvégezhető homeoffice-ban.

iconoclast 2020.05.26. 17:34:06

Csak azt nem értem, hogy erre az igazán súlyos problémára miért mindig az a megoldás, hogy vezessünk be valamilyen költséges, bonyolult és igazságtalan (hogy kellene visszaosztani a parkolási bevételeket? lakosonként? lakásonként? alapterületre vetítve?) fizetési rendszert. Pedig számtalan egyéb megoldás is elképzelhető. Példaként bemutatnék kettőt.

1. Le kell zárni minden bevezető utat pár tonnás kőtömbökkel. Így a védett területen egyáltalán nem lesznek autók, maximalizálva az ezzel járó előnyöket: az összes területet be lehet ültetni fűvel meg fákkal. Ha valaki menni akar valahová, akkor majd gyalogol. Szállításra meg ott vannak a (szigorúan fából készült) kordék. A terület legalább ezer éve lakott, az utolsó száz évet kivéve ilyen módon is remekül elboldogultak az emberek. Aki nem hiszi, kérdezze csak meg őket.

2. Lakáscsere program. Belvárosiak ezrei vannak torkig a szennyezéssel, a porral, a zajjal, a turista hordákkal és persze mindenekelőtt az autókkal. Ugyanakkor legalább ennyien szeretnének vidékről bekerülni a fővárosba. Csak össze kellene hozni őket. Így pl. egy 70nm-es várnegyedi lakásért (ráfizetés nélkül!) lehetne kapni egy 100nm-es, kertes családi házat mondjuk Pusztaszentborzasztón - a fővárostól 400km, legközelebbi főúttól 15km (egysávos, forgalomcsillapított (kátyúk) bekötőút!), nincsenek hivatalok, ahová napközben ezrek zarándokolnak, bevásárlóközpontok (még boltok se!), mozik, színházak, uszodák - semmi, ami tömegeket vonzana. Turista évente egy-kettő (darab), az is hátizsákos. Ha nagy néha elmegy egy autó ház előtt, a gyerekek kiszaladnak megbámulni. Szóval maga a paradicsom.

Levegő Munkacsoport 2020.05.26. 20:50:19

@midnightcoder2: Éppen ellenkezőleg. Azt szeretnék, ha lehetne autóval közlekedni, de ezt éppen a sok autó teszi egyre inkább lehetetlenné. Erre a problémára kínálunk megoldásokat.

Levegő Munkacsoport 2020.05.26. 20:52:41

@midnightcoder2: Köszönjük a javaslatot, hogy indítsunk kampányt a távmunka népszerűsítésére. Egy kis kampány is több tízmillió forintba kerül, egy igazán hatékony országos kampány pedig milliárdokba. Amint erre kapunk ennyi pénzt, azonnal kampányolni fogunk.

Arcade Macho 2020.05.27. 21:20:43

a 70es es 80as evekben is volt elet Budapesten, es erdekes hogy toredek autoval meg volt oldva
igaz hogy a kroásszantokat nem bunkerolajjal mukodo fostalicskaval hoztak be, hanem pl. a belvarosi peksegben megcsinaltak, ma annak a peksegnek a helyen valami kepgaleria van, mert hat miert is a rendes melosok melozzanak ott helyben...

midnightcoder2 2020.05.29. 07:35:33

@Levegő Munkacsoport: Az eddigi kampányaitokat ki fizette ?

midnightcoder2 2020.05.29. 07:38:52

@Arcade Macho: Persze a pék nem lisztből csinálja a kenyeret, aki meg igen, az nyilván ökrös szekéren hozta be a városba... Amivel kisebb lehetett a forgalom az az, hogy a proli a panelban lakott, és nem költözött ki a környező falvakba. Másrészt sokan jártak Pl. vonattal.

Levegő Munkacsoport 2020.05.29. 07:58:42

@midnightcoder2: A Levegő Munkacsoport minden évben részletes kimutatást készít a pénzügyeiről, felsorolva a támogatóit is: www.levego.hu/magunkrol/kozhasznusagi-jelentes/

Arcade Macho 2020.05.29. 11:40:05

@midnightcoder2: gondolkodni szoktal?
hetente vagy havonta egyszer (EJJEL !!!) bejon a lisztes kisteher es lerakja... vs minden nap jon ketto vagy harom kisteher es telefossa a levegot nox -al

a viz az kepzeld el eleg ha a csovezeteken bejon, mecsoda ujitas mecsoda tekknologia, majdnem hogy rocket science !!!

amugy nalatok a 70es evekben okros szekerek jartak? vagy ez mi volt? ok rajottem kozben, ez volt: a.te.ervelesi.hibad.hu/szalmabab