HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (9) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (6) dugók (4) Duna (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (33) éghajlatvédelem (30) elektromosautó (3) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (17) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (3) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (8) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (1) hulladékégetés (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (18) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (15) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (2) koronavírus (1) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (34) közlekedéstervezés (17) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (41) levegőszennyezés (28) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (9) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (6) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (10) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (2) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (6) teherszállítás (7) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (17) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (7) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (11) zöld város (4) Címkefelhő

Hazai tapasztalatok a saját készítésű légszennyezettségmérővel

2020.03.11. 09:13 Levegő Munkacsoport

Elsőként Budapesten jelentek meg nagyobb számban a korábbi írásunkban ismertetett, otthon összeszerelhető, olcsó Luftdaten légszennyezettség-mérő készülékek, ám mivel – a fővárossal ellentétben – a vidéki településeknek csak elenyésző hányadában van hivatalos levegőminőség-mérő állomás, különösen fontos, hogy a kisebb városok és falvak lakói is naprakész tájékoztatást kapjanak az ő levegőjük minőségéről.

 

feinstaub-sensor-bausatz-e1479558693357.jpg

 

Verőcén már el is indult a hálózat terjeszkedése – a CivilVerőce nevű informális szervezet által toborzott aktíc civil lakosságnak köszönhetően, akik éppen a leghidegebb hónapban, a januári szmogriadók idején húsz új készüléket üzemeltek be a községben, majd az első mérések eredményét publikálták. Fontos cikk ez egy induló mozgalom számára, mert a készülék gyengeségeit, a mérések pontatlanságait és az értelmezés komplexitását is megmutatja. Azonban a végeredmény magáért beszél.

Verőcéhez legközelebb hitelesített mérőállomás Vácott van, így ennek a méréseit tudta Gábor összehasonlítani a saját, Verőcén mért adataival: „A mérések korreláltak, de a lakossági érzékelők általánosságban nagyobb PM10 szennyezést mutatnak mint a hiteles váci adat. Ennek oka nem teljesen tisztázott és valószínűleg összetett: 1) a lakossági szenzorok párát és ködöt is részecskének mérnek; 2) a mérésük lehet nemlineáris, azaz nagy szennyezésnél aránytalanul többet mutathatnak; 3) nem kizárt, hogy a falusi fűtés súlyos légszennyezési teher, amit a városi hiteles mérő nem mutat.” A „korrelálás” azt jelenti, hogy amikor a hivatalos mérőállomások szerint megnőtt a légszennyező anyagok mennyisége, akkor a „házi” készülékek szerint is (bár nem ugyanolyan mértékben).

A harmadik pontban jelzett falusi fűtés nagy mértékben hozzájárulhatott ahhoz, hogy a lakossági mérés magasabb részecske-szennyezettséget jelzett a váci hivatalos méréshez képest. Ezt alátámasztják a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájába naponta érkező panaszok, hogy egy zöldövezeti, kisvárosi, falusi vagy tanyasi környezetben a lakos valamely szomszédjának kéménye szúrós szagú, fekete füstöt ereget. Sok esetben gyanús, és gyakran be is bizonyosodik, hogy az illető rossz minőségű szénnel, akár lignittel, illetve – illegálisan(!) –hulladékkal fűti be otthonát. Ezzel nem csak a város, község levegőjét teszi szennyezetté, hanem a saját és vele egy háztartásban élők egészségét is kiemelten veszélyezteti.

A Levegő Munkacsoport legfrissebb híre a légszennyezettség témájában: https://www.levego.hu/hirek/2020/03/bolcsodeknek-ovodaknak-iskolaknak-okoz-sulyos-gondot-a-szennyezett-levego/

A mérőkészülékről további tájékoztatás itt kérhető.

Szegő Judit
a Levegő Munkacsoport
éghajlatvédelmi projektvezetője

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés környezetvédelem légszennyezés fűtés levegőszennyezés füstköd lignit károsanyag-kibocsátás mérőállomás hol lakjak? részecskeszennyezés

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr2815512426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.