HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Éghajlatvédelem a hétköznapokban

2019.08.26. 07:10 Levegő Munkacsoport

lisszabon.jpg

Klímakutatók szerint 10-12 évünk van még arra, hogy a klímakatasztrófa elkerülése végett átalakítsuk az életünket. 2030 körülre az egész világnak változtatnia kell a szokásain! Ha most varázsütésre leállna mindenhol az üvegházhatást okozó gázkibocsátás, a máig a levegőbe pumpált széndioxid, metán és a többi azért még tudná emelni a hőmérsékletet még vagy 50 évig. Nehéz ezt megérteni, de gondoljunk arra, hogy a bolygónkat gyerekeinkre, unokáinkra hagyjuk.

Varászpálcánk nincs, de mindennapi döntéseivel mindenki befolyásolja az éghajlat alakulását. Mert a klímakatasztrófa megelőzéséhez a legkisebb kibocsátáscsökkenésre is szükség van, és senki sem bújhat a mögé, hogy a föld légkörében zajló folyamatokban a legnagyobb változást gazdasági és politikai döntéshozók tudják elérni.

Tájékozódás és tájékoztatás
Döntéseinket igyekezzünk hiteles hírforrásokra alapozni. Érdemes követni az újabb kutatási eredményeket, ezeket a nagyobb környezetvédő civil szervezetektől általában megszerezhetjük közérthető formában. Terjesszük ezeket az ismereteket szűkebb és tágabb körben egyaránt!

Összefogás
Már nagyon sok civil szerveződés igyekszik elősegíteni az éghajlat védelmét. Segítsük munkájukat, csatlakozzunk hozzájuk. Akár saját magunk is létrehozhatunk ilyen csoportot.

Otthonunk
Otthonunk energiafogyasztása nagy részét teszi ki az ökológiai lábnyomunknak. Alapos átgondolást igényelhet például, ha éppen felújításba kezdünk. Ugyanakkor a meglevő berendezéseink ésszerű működtetésével is számottevő eredményt érhető el. Szerencsére a környezet terhelése többnyire az energiaköltségeinken is meglátszik, ám legyünk résen, mert az ún. rezsicsökkentés megbolygatta ezt az értelmezést.
Hasznos lehet tudni, hogy 1 köbméter földgáz elégetésével nagyjából 2 kg CO2-t bocsátunk a levegőbe, villanyt használva pedig kilowattóránként körülbelül 0,41 kg-ot (átlagosan ennyi CO2 került a levegőbe a generálásakor.). A szilárd tüzelőanyagok égés közben az üvegházgázokon kívül erősen mérgező gázokat is kibocsáthatnak, ezért nagyon sokat számít a fűtőanyag, a tüzelőberendezés és a kémény minősége.
Nem mindegy, hogy családi házban vagy társasházban lakunk, egy soklakásos társasház éppen a méretnél fogva sokat tehet a korszerűsítéssel a környezetért.

Közlekedés
Nem mindegy, hogy gyalog, kerékpárral, tömegközlekedéssel, esetleg jármű-megosztó rendszert használva avagy saját személyautónkkal járunk munkába, bevásárolni, utazni. Mielőtt választunk, gondoljunk arra, hogy egy liter benzin elégetésével autózás közben mintegy 2,34 kg CO2-t juttatunk a légkörbe. Hát még ha a klíma is megy!
Fajlagosan a repülésnek a legnagyobb az üvegházgáz-kibocsátása. Egy európai polgár két tengerentúli repüléssel az éves ökológiai lábnyomának a negyedét el is használta.

Vásárlás
Igyekeznünk kell minél kevesebb csomagolóanyagot „vásárolni”, annál is inkább, mert ezek nagy része műanyag, a Földet elöntő műanyagszemét pedig a létünket veszélyezteti. Arra is érdemes figyelni, hogy rengeteg a többszörösen csomagolt áru, ami nem mindig az egészségünk biztonságát szolgálja, gyakran az adott terméket igyekeznek így vonzóbbá tenni. A sok fölösleges csomagolás előállítása, szállítgatása is üvegházgáz-kibocsátással jár. Az eldobható áruk a kényelmünket szolgálják, ám az előállítás során keletkező környezetkárosító anyagok és az alapanyagok újbóli előteremtése hatalmas áldozatot követel a bolygónktól, valamint a következő nemzedékektől, akik a sok hulladékkal és a természeti erőforrások kiapadásával kell majd szembenézzenek.
A tengerek túlhalászása és az óceánjáró hajók károsanyag-kibocsátása is befolyásolható a vásárlási döntéseinkkel, és zöld területek, ökoszisztémák rongálása, erdők kiirtása és kihalófélben lévő állatok pusztulása ellen is tehetünk, ha nem vásárolunk egzotikus terméket, hiszen ezekről többnyire nem tudjuk és sok esetben nem is tudhatjuk, hogy előállításukhoz milyen környezeti károk, áldozatok kapcsolódnak. 

Szegő Judit
környezetkutató
a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi projektvezetője

Fotó: Ház Lisszabonban (a szerző felvétele)

komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma éghajlatvédelem

süti beállítások módosítása