HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Rossz a lelkiismeretük Budapest közlekedéstervezőinek

2016.07.12. 07:00 Levegő Munkacsoport

img_0106.JPG

Kétféle közlekedési beruházással találkozhatunk Budapesten. Van, amire kap pénzt a főváros valamelyik európai uniós alapokból, és van, amelyikre nem. Amelyikre kap, azt muszáj időnként megbeszélni azokkal a budapestiekkel, akiknek a lakása közelében túrnak föl mindent. Amelyikre nem, annál elég, ha az ott lakók akkor jönnek rá, hogy elvész az árnyék, csökken a zöld, amikor felbőg ablakuk alatt a láncfűrész.

Nos, az 1-es villamos utolsó szakaszának megépítése az első kategóriába tartozik. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a XI. kerületi Polgármesteri Hivatal kétévenként meg is szervezi a lakossági fórumot, hogy legyen miről beszámolni az Európai Bizottságnak. Most is volt egy, amit pár nappal előtte, az ujbuda.hu honlap eldugott szegletében hirdettek meg. A gondos titkolódzás ellenére zsúfolásig megtelt a Budapesti Művelődési Központ második emeletén a terem, ahol a már elfogadott kivitelezési tervekről rendezték a lakossági fórumot. Vagyis, ahogy a BKK ügyfélszolgálata szokott válaszolni a fölvetett problémákra, arra készültek, hogy „tájékoztatnak”, és megkérnek mindenkit, hogy fogadja el a tájékoztatást. Tudomást szerezve az eseményről, magam is elmentem, hónom alatt a Balázs Mór-terv kinyomtatott példányával, hogy majd jól a BKK-sok fejére olvasom, hogy élhető várost, fenntartható közlekedésfejlesztést prédikálnak, miközben egyre több kipufogógázt szívatnak be az emberekkel, de végül nem jutottam szóhoz. A mondandómat elmondta más, bár ő nem hivatkozott a Balázs Mór-tervre. A vita pedig egy idő után úgy elfajult, hogy sajnálni kezdtem a BKK-sokat.

Két csoportra oszthatók azok, akik már két éve is véleményt nyilvánítottak az akkori fórumon. Az egyik csoport az egész villamost a pokolba kívánja, nem véve tudomást arról, hogy az Etele út egy főút, amit eleve úgy alakítottak ki, hogy egyszer majd villamos is lehessen rajta. A másik csoportnak – ahova magamat is sorolom –, tetszik a villamos, az viszont nem tetszik, hogy addig húzták a megépítését, mire az út közepén kialakult egy fasor, ami a Fehérvári út és a Tétényi út között is értékes, de onnan majdhogynem a busztárolónak használt pályaudvari buszvégállomásig gyönyörű. 125 darab, cirka 50 éves fa, hatalmas lombozattal. Ha az eltűnik, a környéken biztosan emelkedik a nyári hőmérséklet, és nő a levegőszennyezés. De még a zaj is, mert ennyi lombozat már a közlekedési zajt is képes csökkenteni. Mindez azonban már két éve sem volt fontos. Mint ahogy hétfőn is gyakorta utaltak rá, más a fontos. A döntés valahogy így születhetett:

„Minek is hagyjunk helyet, minek is hagyjunk helyet? 176 parkoló autónak vagy 125 öreg fának? Á, mit számít, hogy a fák még a közelben is csak ötven év alatt pótolhatók! Tartsuk meg a parkolókat!”

A lelkük mélyén, szakemberként tudják, hogy ez egy emberellenes választás, hiszen tudják, hogy egy-egy ötvenéves fa levélfelülete akkora, mint egy futballpályányi fűé, és hogy sokat képes enyhíteni az egyre erősebb kánikulán. Tudják, hogy már amikor elkezdték a tervezést, be kellett volna vezetni a lakótelepen a fizetős parkolást, hogy kiderüljön, mennyi a valós parkolási igény, és tudják, hogy mulasztottak, amikor nem vezették be. Mint ahogy azt is tudják, hogy az áramátalakítót el lehetne helyezni az üres szolgáltatóház helyén az Etele út és a Tétényi út sarkán ahelyett, hogy felszámolják az ikonikus haranglábat a Hengermalom utca és a Fehérvári út sarkán, kivágják körülötte a fákat, és a helyükre ásott gödörbe süllyesztik. Tudják, hogy a szolgáltatóházban – vagy a helyén építettben – az áramátalakító mellett parkolók is elférnének, több is, mint amennyi megszűnne az Etele úton. Tudják, hogy butaság a villamost az Etele térnél (csikorogva?) elkanyarítani a Somogyi utcába, ahelyett, hogy elvinnék a metrólejáratig. Tudják, hogy a Bártfai utcánál butaság megállót építeni, olyan közel van az Etele térhez és a Tétényi úthoz is. Tudják, hogy ahogy és amit terveztek, és lenyomnak a torkunkon, az egyáltalán nem felel meg a fenntartható városi közlekedéstervezés kritériumainak.

Ezért aztán amikor kénytelen-kelletlen ki kell állniuk az emberek elé, csak hogy a BKK megkapják azt a pár milliárd forint uniós támogatást,  akkor hebegnek-habognak, butaságokat beszélnek, és még azt is képtelenek vállalni, hogy igen, egy városba kell tömegközlekedés, igen, kellenek villamosok, és igen, a villamos az emberek ablaka alatt halad, és aki városban lakik, annak ezt el kell viselnie.

Ezért ragadhatták egy idő után magukhoz a szót az abszolút villamos ellenes csoport hangadói. Egyikük szerint az Etele útra nemhogy villamos nem kell, de meg kellene tiltani még a közúti átmenő forgalmat is. Abba már nem gondolt bele – és a zavarban lévő tervezők sem szembesítették vele –, hogy vajon ő hol autózna, ha mindenütt a városban megtiltanák az átmenő forgalmat.

Nem csak tettesek, de áldozatok is ők, a BKK lehurrogott szakértői, akik rossz lelkiismerettel, időnként butaságokat beszélve próbálták állni a sarat. Áldozatai annak, hogy Budapestnek bár van Balázs Mór-terve, nincs koncepciója. Nincs víziója arról, milyen az ideális közlekedési hálózat, hogy tehető élhetővé egy város az éghajlatváltozás idején. Nincsenek a városnak nem az EU alapjai által kikényszerített ál–, hanem valódi fórumai, ahol a döntéshozók beszélgetnének a választóikkal, azokkal, akik fizetik őket, és akiknek a jóllétét szolgálniuk kellene. Sőt nemcsak beszélgetnek velük, de még hallgatnak is rájuk. Mert ha lennének ilyen fórumok, akkor lehetne végre közmegegyezés arról, hogy igen, mindenáron meg kell tartani azt a fát, amelyiknek sikerült negyven-ötven évet is megélnie ebben a közönyös közegben, ahol még a nagyon szem előtt lévő közterületeken is hagyják kiszáradni a fákat és csak hébe-hóba pótolják őket.  Arról, hogy ha van egy ötven éves fasor, azt nem szabad bántani, mert nincs az a parkoló, ami nála nagyobb hasznára lenne az embereknek.

vamá 

23 komment

Címkék: közlekedéstervezés Fák védelme Balázs Mór-terv Etele út

süti beállítások módosítása