Tudják ezt azok is, akik külföldről behozott gépkocsit vesznek maguknak, de ha egyszer nincs pénzük újra vagy pár éves, de jó állapotban lévőre... Még jobban tudják azok, akik hivatásszerűen foglalkoznak az autókkal. Ezért adhatta közre közleményét a Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ), melyben síkra szállnak a nyolc évesnél öregebb és az Euro 4-nél rosszabb környezetvédelmi besorolásúnál rosszabb autók behozatalának tiltásáért. Úgy látják, hogy sok importált használt autó előélete nem garantált, számos autónál tekerik vissza az órát, ráadásul több, használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke szerint pedig: „Sok olyan autó kerül a magyar piacra, melyeket a nyugati országokban környezetvédelmi szempontok miatt már megsemmisítenének.”
A helyzet még ennél is rosszabb. Nemcsak attól mérgezi a levegőt sok gépkocsi a kelleténél jobban, mert régi. Hanem azért is, mert műszakilag elhanyagolt, például tönkrement a katalizátora. Ezt mutatják az egy híján húsz éve minden ősszel elvégzett szúrópróbaszerű mérések.
Sajnos a Lízingszövetség és a GÉMOSZ által javasolt egyszerű tiltás nem járható út. Még ha az országgyűlésnek ez fontos volna is, és törvényben kitiltanák az országból a használt gépkocsik egy részét, a régi autókat importálók sikerrel tiltakoznának Brüsszelben a diszkriminatív szabályozás ellen.
Van viszont más módja annak, hogy az embereket lebeszéljük a súlyosan környezetszennyező, ráadásul sok esetben műszaki szempontból is veszélyes ócskaságok megvásárlásáról.
Lehetne komollyá tenni a külföldről behozott gépkocsik műszaki vizsgáját. Ellenőrizni nemcsak azt, hogy biztonságosan használható-e hanem azt is, hogy a kipufogórendszere, amelynek ki kell (ene) szűrnie a levegőszennyezés jelentős részét, jól működik-e. Ismét be lehetne vezetni – új alapokra helyezve, a gépkocsi saját adatgyűjtő rendszerére is építve – a környezetvédelmi vizsgáztatást és a zöld kártyát. (Aminek a megszüntetésénél nehéz rosszabb intézkedést találni az utóbbi évek közlekedéspolitikájában.)
Egy másik módszere lehet az importált roncsok használatának a korlátozásával meggyőzni az embereket arról, hogy nem érdemes ilyen autóra pénzt költeni. A közlekedésért felelős tárca évek óta igyekszik rábeszélni az önkormányzatokat arra, hogy jelöljenek ki területeket, ahova csak korszerű, kevésbé szennyező gépkocsival lehet behajtani. Esetleg ha nemcsak tanácsokat osztogatna a kormány az önkormányzatoknak, hanem – a PM10-kibocsátáscsökkentési intézkedési terv alátámasztásaként – egy kis pénzzel is ösztönözné őket, akkor csak belevágna egy-két gazdagabb település, és kijelölne alacsony kibocsátási zónákat.
Németországban, ahol ez a módszer évek óta működik, sok város – köztük Berlin – levegőjében sikerült leszorítani vele a szálló por koncentrációját. De úgy néz ki, hogy a németeknek ez a – például a budapestinél jelentősen tisztább – levegő is túlságosan szennyezett, ezért tovább szigorítanak. A Bloomberg egy híre szerint a német kormány azon dolgozik, hogy egyértelművé téve a jogszabályokat, megkönnyítse a városi tanácsoknak az öreg dízelek eltüntetését az utcákról. Akár azokat a gépkocsikat is kitilthatják majd egyes területekről, amelyek nem tudják az Euro 6 előírásokat.
vamá