Talán van, aki még emlékszik a feliratra, miszerint a vezetőt vezetés közben zavarni tilos. Néhány Volán buszon még ma is látni ilyen feliratot. Akik megfogalmazták a tilalmat, még tisztában vannak azzal, hogy ha elvonják a vezető figyelmét, az könnyen balesethez vezethet. Pontosabban, ha az utas vonja el a figyelmét. Ha az ismerőse, felesége, szeretője, gyereke stb., aki csak az éteren keresztül, telefonon tartja szóval, az nyilván nem veszélyes. Legalábbis ezt gondolhatják a BKK-nál, ahol azt sem követte semmilyen intézkedés, amikor a TV2 bemutatta a mobilozó sofőrről egy utas által készített videót.
Elképesztő, milyen könnyedséggel telefonálgatnak egyes budapesti buszvezetők, miközben nem is lassan vezetik a nagy monstrumot a hepehupás utakon. Mintha nem fordulhatna elő bármely pillanatban egy helyzet, amire gyorsan kell(ene) reagálniok. Pedig a telefonáló vezetővel együtt komoly bajba kerülhet az a néhány, vagy néhány tucat utas is, aki éppen utazik a buszon, továbbá mások is, akik épp arra járnak.
Nem tudom, Magyarországon volt-e erre vonatkozó vizsgálat, de Angliában nemrég tanulmány jelent meg arról, mennyire veszélyes, ha valaki vezetés közben mást is csinál. Igen, nemcsak az veszélyes, ha telefonál, hanem az is, ha mint a képen a hölgy teszi, eszik. No meg az is, amit egyszer egy villamoson láttam: a vezető az előtte, egy kis polcon lévő mobiltelefonon jól láthatóan elmélyülten böngészett.
Beszédes a jelentés címe: „Harc a figyelemért”. Különféle nem odavaló tevékenységek hatását vizsgálták a kutatók a vezető figyelmére. A beszéd például az észlelést, a látást és a kézhasználatot egyaránt zavarja. A vezetés közben telefonáló embernek megnő a reakcióideje, nehezebben ismer fel helyzeteket, és persze a füle sem észleli a külső hangokat. A brit közlekedési minisztérium adatai szerint 2013-ban 2995 esetben járult hozzá ilyen zavarás baleset bekövetkeztéhez.
Úgy néz ki, hogy minden tevékenységet zavar, ha az ember közben valami mást is csinál. Az agyunk sosem koncentrál egyformán két feladatra: ide-oda kapcsolgat. Valahogy úgy, mint a számítógép, amikor sorra időtöredékeket ad ki az egymással párhuzamosan végrehajtott programoknak. Csakhogy ha az alaptevékenység – esetünkben a vezetés – éppen a háttérben van, mert a vezető arra figyel, mint mondanak a vonal másik végén, akkor bármi történik is, előbb vissza kell kapnia a figyelmet, és csak aztán kezdődhet a helyzetfelmérés. Pedig a vezetés igen összetett feladat, különösen városban pillanatonként változó helyzetekre kell reagálni. Ilyenkor veszíti el a vezető a kontrollt a folyamatok fölött, és sodorja könnyen bajba magát és másokat is.
Korábban már fölvetettem, hogy nemcsak a FUTÁR alkalmazást kellene osztogatnia a BKK-nak, hanem az utaselégedettséget mérőt is. Nos, annak része lehetne a jelentés arról, ha a buszvezető vezetés közben mást is csinál.
Első lépésként pedig a közszolgálati szerződésben kellene részletezni, milyen viselkedést kell tanúsítania egy busz- vagy villamosvezetőnek. Vagy ha részletezve már van, akkor talán érvényt kellene szerezni neki!
Amíg ez meg nem történik, addig pedig utasnak látszó titkosrendőrök büntethetnék azokat a járművezetőket, akik nemcsak az utasok és a többi közlekedő biztonságát, sőt esetenként még a KRESZ-t is semmibe veszik.
vamá