HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Gázálarcot a budapesti buszokon vagy jobb karbantartást?

2015.04.02. 22:11 Levegő Munkacsoport

dsc_7203.jpg

Délelőtt 10 óra. Budapest, 9-es busz. Az utastérben olyan mennyiségű kipufogógáz volt, hogy nem tudtam másra gondolni, minthogy a legmodernebb környezetvédelmi normákat úgy kívánjuk teljesíteni, hogy az utasok tüdejével szüretjük meg a kipufogógázt. Egy megálló elég volt ahhoz, hogy elkezdjek szédülni, bár az is lehet, hogy ez csak attól volt, hogy próbáltam levegővétel nélkül kibírni a következő megállóig.”

 „… csak nyitott ablaknál lehetett túlélni, a hideg még mindig jobb, mint a büdös.”

„Tegnap a Budai Várba mentem egy 16-os busszal, az utastérben elviselhetetlen kipufogógáz terjengett. Ezeken a buszokon sok külföldi turista is utazik. Vajon milyen véleményük lesz Magyarországról?”

Rendszeresen érkeznek ilyen panaszok a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájához. Nemcsak a kellemetlen bűz, hanem az egészségükre gyakorolt hatása miatt is joggal aggódhatnak az utasok az utastérbe szivárgó kipufogógáz miatt. A dízeljárművek kipufogógázának koncentrációjára ugyanis az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg egészségügyi határérteket, mert szerinte nincs olyan alacsony koncentráció, amelyről biztosan állítható, hogy nem okozhat betegséget. Már csak azért sem, mert a WHO azt is megállapította, hogy a dízelmotorok kipufogógáza rákkeltő.

Bár megkezdődött a buszállomány felújítása, még mindig több mint nyolcszáz EURO 0, I és II motorral járó busz szállít utasokat Budapesten. Méréseink szerint még az utasterükben is 10-20-szor több a rákkeltő ultrafinom részecske, mint a városi háttérszennyezésben. A busz körül pedig gyakorta megszázszorozódik a számuk.

Kétségtelenül elavult a buszok jó része, de a magas ultrafinom porkoncentráció – különösen az utastérben – nem csak ezért van. Hanem azért, mert gyönge a karbantartás. Ritkán és felületesen mérik a buszok szennyezőanyag-kibocsátását is, mivel a BKV vezetése a jelenlegi körülmények között nem is tartja indokoltnak a gyakoribb és pontosabb méréseket. Azért vélekednek így, mert tudják: hiába mérnének, úgysincs kapacitásuk arra, hogy a mérések eredményei alapján elvégezzék a szükséges javítási, karbantartási munkákat. Állítólag nemcsak, hogy kevés a szerelő, aki van, az is gyakran beteg. Ami aligha lehet meglepő bárkinek, aki már járt a BKV valamely buszgarázsában, ahol tömény kipufogógázban kell dolgozniuk.

Érthetetlen ez az állapot! A mérés és a karbantartás, javítás költsége ugyanis elenyésző a fővárosi tömegközlekedés teljes költségéhez képest. Évi néhány százmillió forintból megoldható. A gondosság még a BKV-nak is megtérül, mert a jól karbantartott buszok üzemanyag-fogyasztása alacsonyabb. Arról nem is beszélve, hogy a tiszta levegőjű buszok jobban vonzanák az utasokat!

Aki füstölő buszt lát, vagy kipufogógáz szagát érzi az utastérben, írja meg a levego@levego.hu címre vagy a Levegő Munkacsoport Facebook-oldalára, hányas, milyen rendszámú a busz, mikor és hol történt az eset. Fényképet is szívesen fogadunk. Egy egyszerű űrlapot is készítettünk, amit online is ki lehet tölteni: http://goo.gl/forms/UPS4edwdCY 

A bejelentéseket továbbítjuk a BKV-nak és az önkormányzatnak.

A bejegyzéshez a Facebook oldalunkon lehet hozzászólni.

komment

süti beállítások módosítása