HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Magasabb parkolási díjak – kevesebb autó

2023.04.25. 20:02 Levegő Munkacsoport

Több helyen is emelkedtek a parkolási díjak Budapesten az elmúlt időszakban, és elemezve ennek hatását, kiváló adalékot kaphatunk a régóta folyó vitához, miszerint csökkentik-e a parkolási problémákat a magasabb parkolási díjak.

img_6660.JPGA Budapest, VIII. kerületi Mária utca 2023 áprilisában

A fővárosi parkolási rendelet szerint a lakossági éves parkolási díj az adott területen érvényes óradíj kétszázötvenszerese, vagyis – a parkolási zónától függően – nulla, 50 000, 75 000, 112 500, illetve 150 000 forint. Az alábbiakban a parkolási díjkedvezményeket ezekhez az összegekhez hasonlítottuk. (A hivatkozott rendelet szerint a kerületi önkormányzatok akár 100 százalékos kedvezményt is nyújthat a kerületi lakosoknak.)

Először a parkolási óradíjak emelkedtek tavaly szeptemberben, mikor az addigi 175, 265, 350, 440 és 525 forintosakat felváltották a 200, 300, 450 és 600 forintos díjak. Az emelés hatásának általános vizsgálatát némileg nehezíti, hogy közben a díjfizetési időszak hossza és a parkolási zónák is változtak, továbbá az is, hogy az infláció és a jövedelmek is a szokásosnál jóval nagyobb mértekben nőttek. Mindazonáltal néhány parkolási övezetben elég jó becslést lehet adni változásról. Két ilyen körzet Belső-Erzsébetváros és a két körút erzsébetvárosi szakasza – mindkét helyen 36%-kal nőtt a parkolási díj. Ennek hatására Belső-Erzsébetvárosban 2021 és 2022 között reggel 8 és este 8 között közel 4%-kal csökkent a mobilról indított tranzakciók száma és az összes parkolási idő, a körutak mentén pedig körülbelül 10%-os volt a csökkenés. Ennyi csökkenés 30-40 parkolóhely felszabadulását jelenti, amelyek helyén például zöldfelületeket vagy szélesebb járdákat lehetne kialakítani.

Jelentősebb hatása van a helyi lakosságot érintő, autónként 50-150 ezer forint értékű parkolási kedvezmények csökkentésének, legalábbis lakásonként a második autó esetében. Korábban már kiderült, hogy a XIII. kerületben a második autót érintő kedvezmények 80%-os csökkenése (aminek eredményeként 2021-ben az évi 2000 forintos adminisztrációs díj mellett már 20-61 ezer forintos parkolási díjat is fizetni kellett) közel 60%-kal csökkentette a második autó után igényelt parkolási engedélyek számát. Hasonló mértékű hatás feltételezhető a XI. kerületben is, ahol egyszerre terjesztették ki a fizetős zónát és csökkentették mintegy 20%-kal a második autó kedvezményét (ami így évi 24 ezer Ft lett). Így míg az első autók engedélyének száma mintegy 40%-kal nőtt (a kiterjesztett területre is sokan igényeltek engedélyt), a második autók engedélyének száma mintegy 22%-kal csökkent. Feltételezve, hogy ingyenesség esetén az első és második autók aránya többé-kevésbé állandó, az évi 24 ezer forintos díj mintegy 55%-kal vetette vissza a második autók engedélyének számát. Erzsébetvárosban pedig 49%-kal lett kevesebb a második autóra igényelt parkolási engedélyek száma – a 2200 forintos adminisztrációs díjon felül – a 2022-ben bevezetett évi 34-105 ezer forintos parkolási díj hatására (a díj mértéke a környezetvédelmi kategóriától és a parkolási zónától függ). Érdekes, hogy míg a fenti kerületekben körülbelül 50-60%-kal lett kevesebb a második autó után járó parkolási engedély, Józsefvárosban ennél jóval nagyobb mértékű, a legfrissebb adatok szerint mintegy 75%-os csökkenést eredményezett a 24-72 ezer forintos éves parkolási díj.

Az első autó esetében a parkolási támogatás csökkentésének, azaz a fővárosi rendeletben előírt éves díj egy része elengedésének a hatása jóval mérsékeltebb. Az autós lakosok támogatásának ilyen csökkentését egyelőre csak a VIII. és XI. kerület lépte meg – előbbiben évi 9-30 ezer Ft, utóbbiban évi 12 ezer Ft lett a lakossági éves parkolási engedély díja. A XI. kerületben a fizetős zóna bővítése miatt nehéz a két évet összehasonlítani, de elég árulkodó az első autóra vonatkozó parkolási engedélyek 40%-os növekedése, és a második autókra vonatkozó parkolási engedélyek számának 22%-os csökkenése közötti óriási különbség. A VIII. kerületben a pedig kevesebb mint 1%-kal csökkent a parkolási engedélyek száma az első autók esetében, bár ott a korábbi években meglehetősen hullámzó volt a parkolási engedélyek száma.

Úgy tűnik tehát, hogy a lakossági parkolás esetén a 100%-os parkolási támogatás kismértékű csökkentése csak a második autók esetében tudja érdemben csökkenteni a parkolási igényt. Nem is csoda, hiszen valóban nem várható, hogy egy fél vagy egész tank üzemanyag árának megfelelő éves díj tömegeket szoktasson le a saját autó használatáról (a második autót feltehetően sok háztartásban keveset használják, így annak fizetős közterületi parkolására könnyebb alternatívát találni). Azaz az első autók esetében a megmaradó jelentős mértékű támogatás továbbra is sokakat arra sarkal, hogy saját autót tartsanak. Ezért ha a lakossági autóhasználat okozta problémák csökkenése a cél, érdemes jóval nagyobb mértékben csökkenteni a lakossági első autók parkolási támogatását. Józsefvárosban az 50-100%-os csökkentés a lakossági használatban lévő céges autók esetében például mintegy 50%-kal csökkentette a parkolási engedélyek számát.

Eddig főleg a parkolási támogatás csökkentésének sokak számára pénzügyileg kellemetlen oldaláról volt szó, de nyilvánvalóan ott, ahol csökken az autóhasználat támogatása, jelentős forrás keletkezik más tevékenységek támogatására. A XI. kerületben körülbelül 150, Józsefvárosban 175, Erzsébetvárosban 27 millió forint többletbevétel keletkezett a parkolási támogatások csökkentésének köszönhetően. Ennek felhasználásáról egyelőre csak Józsefvárosból érkeztek hírek, ahol többek közt a rászoruló fiatalok BKK bérletének támogatásává alakul át a főleg átlagosan vagy jómódban élő autóhasználók korábbi támogatása, de a kerületi utak felújítására is több pénz marad. Emellett a parkolási támogatás csökkentése a könnyebb parkoláshoz is hozzájárult annak köszönhetően, hogy mintegy 1400 autóval kevesebb verseng a sokszor szűkös parkolóhely-kínálatért.

Végül érdemes áttekinteni, hogyan is állnak most a kerületek a parkolási kedvezményekkel. Amint az alábbi táblázat is mutatja, a díjköteles zónával rendelkező kerületek közül a legprogresszívebb a VIII. kerület, ahol a legnagyobb mértékben csökkentették az első autó után járó támogatást. Jó úton jár a XI. és XIII. kerület is az átlagosnál nagyobb mértékű támogatáscsökkentéssel, ellenben a III. kerület (ahol még a negyedik autó is kap néhány 10 ezer Ft értékű támogatást!), és valamivel kisebb mértékben a II. kerület járul hozzá leginkább az autóhasználók támogatásával a gépkocsihasználat okozta problémákhoz.

Parkolási kedvezmények a fővárosi, fizetős parkolással rendelkező kerületekben
(a kerületszám az adott kerület parkolási rendeletére mutat) 

Kerület

1. autó

2. autó*

Intézményi/
munkavállalói/
méltányossági autó

Megjegyzés

I.

100%

30-50-70%

30-50-70%

 

II.

100%

95%

100%

Intézményi kedvezmény a fizetős parkolóhelyek számának 5%-ára adható

III.

100%

100%

62-100%

a) Céges második autónak csak 62-71% kedvezmény jár.

b) Intézmények esetében a kerületi munkavállalók 100%, nem kerületiek 62-71% kedvezményt kapnak.

c) Bármilyen munkavállaló kaphat 60-90%-os kedvezményt.

d) Harmadik és negyedik autóra is lehet parkolási engedélyt kérni 7-30%-os kedvezménnyel.

V.

100%

30-50-70%

Nincs ilyen

 

VI.

100%

30-50-70%

80%

Az intézményi kedvezmény a várakozási engedélyek számának 4%-ra adható.

VII.

100%

30-50-70%

100%

Az intézményi kedvezmények száma intézményenként korlátozott.

VIII.

76-80% zónától függően (18-30 ezer Ft
az éves parkolási díj)

34-58% zónától függően
(48-72 ezer Ft
az éves parkolási díj)

Ugyanaz, mint az első autó esetében, azaz 18-30 ezer Ft/év zónától függően + 4000 Ft adminisztrációs díj

a) Első és második autó esetében nagycsaládok és nyugdíjasok a parkolási díjból 50%-os kedvezményt kapnak.

b) Egy lakos is kérhet két autóra parkolási engedélyt.

c) Céges autóknál az az első autó esetében a kedvezmény 50% a második autó esetében 0%.

IX.

100%

30-50-70%

Nincs ilyen

a) Bérlők esetében az 1. autó kedvezménye csak 30-50-70%-os.
b) Önkormányzat és önkormányzati cégek esetében adható 100%-os kedvezmény, de csak közfeladatok ellátására, és a parkolóhelyek számának 2%-ig.

X.

100%

30-50-70%

Nincs ilyen

 

XI.

kb. 90%

(12 ezer Ft az éves parkolási díj)

kb. 80%
(24 ezer Ft az éves parkolási díj)

Nincs ilyen

 

XII.

100%

30-50-70%

100%

 

XIII.

100%

20%

Nincs kedvezmény, és az éves díjnál jelentősen drágább

A munkavállalói hozzájárulás egész évre számított díja a lakossági hozzájárulás díjának 384%-a (az óradíj 960-szorosa)

XIV.

100%

30-50-70%

100%

Az intézményi kedvezmények száma intézményenként korlátozott.

IV., XV.-XXIII.

-

-

-

Nincs parkolási díj.

* A „30-50-70%” a fővárosi parkolási rendelet (30/2010) alábbi rendelkezésének való megfelelést jelenti:
(5)17 A lakossági várakozási hozzájárulás éves várakozási díja az adott területen fizetendő egyórai várakozási díj kétszázötvenszerese. A kerületi önkormányzat kedvezményeket határozhat meg az alábbiak szerint:
a) lakásonként az első gépjárműre kiadott hozzájárulás esetén a kedvezmény mértéke legfeljebb 100%,
b) lakásonként a második gépjárműre kiadott hozzájárulás esetén a kedvezmény mértéke
ba) legfeljebb 30%, ha a kérelmezett gépjármű az EURO 3 környezetvédelmi kategóriának megfelel,
bb) legfeljebb 50%, ha a kérelmezett gépjármű az EURO 4 környezetvédelmi kategóriának megfelel,
bc) legfeljebb 70%, ha a kérelmezett gépjármű hibrid üzemű, vagy az EURO 5 környezetvédelmi kategóriának megfelel,
bd) legfeljebb 100%, ha a kérelmezett gépjármű teljesen gáz vagy elektromos üzemű.”

Az összefüggés tehát egyértelmű: a parkolási gondokat elsősorban a parkolási támogatás csökkentésével, azaz a parkolási díjak kiterjesztésével és jelentős emelésével lehet megoldani.

Tóth Csaba
a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja

Fotó: Lukács András

komment

Címkék: parkolás közlekedéstervezés

süti beállítások módosítása