HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (12) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (16) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (41) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (11) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) forgalomcsillaptás (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (2) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (13) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (3) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (7) üzemanyagadó (5) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Kis autóval a környezetért

2022.10.02. 20:46 Levegő Munkacsoport

lisacar.pngKép a LISA-koncepciót bemutató animációs kisfilmből 

Megfigyelhető, hogy a személyautóknak nő a tömege, a teljesítménye és esetenként a végsebessége is. Magyarországon például – ahogy sok más országban is – az új autók jelentős része városi terepjáró. E folyamattal száll szembe a „Könnyű és biztonságos autó” Karta (LISA Karta, az angol „light and safe car” kifejezésből), amelyet 2014-ben két belgiumi civil szervezet, a környezetvédelemmel foglalkozó Inter-Environnement Wallonie (IEW) és a gyermekek közlekedésbiztonságának javítását célul kitűző Parents d’Enfants Victimes de la Route (PEVR) adott ki.

LISA autó

A kisebb autó használata általában kevesebb széndioxid-kibocsátással és levegőszennyezéssel jár. További előnyük, hogy kevésbé veszélyesek a többi közlekedőre a nagyoknál, különösen a SUV-oknál. A LISA Karta szerint ezért érdemes csökkenteni az személyautók tömegét, teljesítményét, végsebességét, valamint az autó elejének „agresszivitását”. A cél, hogy 2030-tól az újonnan eladott személyautók megfeleljenek ezeknek a követelményeknek. Ehhez nagyon szigorú szabályozásra van szükség.

Néhány adat…

Minél nehezebb egy autó, annál több energia kell a mozgatásához. A jármű energiafelhasználása ráadásul a tömege növekedésével nem lineárisan, hanem exponenciálisan növekszik (különösen a városokban, ahol rendszeres fékezésre és gyorsításra kényszerül)! Továbbá egy olyan autó, amely képes elérni a 250 km/órás sebességet, abban az esetben is sok szén-dioxidot fog kibocsátani, ha nem lépi át a megengedett sebességhatárt. A levegőt szennyező anyagok kibocsátása az autó gyorsulása közben a legnagyobb, és az „erősebb” autókat vezetők jóval többször gyorsítanak (és fékeznek), mint egy „gyengébb” autót hajtók. A gyors és nagy autó agresszív vezetési stílusra csábít, ami a közlekedésbiztonságot is fokozottan veszélyezteti.

A Volkswagen két autótípusa egyes jellemzőinek összehasonlítása

VW Golf VIII (benzin)

Tömeg

(kg)

Teljesítmény

(kW)

Végsebesség

(km/h)

CO2-kibocsátás

(g/km)

1.0 TSi

1165

63

180

105

2.0 TSi

1551

235

250

177

 

A fenti táblázatból is látszik az, amit az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 2004-es jelentéséből is kiolvasható, hogy az autók teljesítményének és tömegének csökkentése gyors javulást érne el a károsanyag-kibocsátás és a közlekedésbiztonság terén is.

Nyugtalanító tendencia…

 

blog20220724_1.png

Új személyautók eladása az EU-ban kategóriánként (Forrás: ACEA)

 

Az európai piacon azonban a fenti tények ellenére egyre gyorsabb és nehezebb autókat adnak el. 2001 és 2019 között az átlagos autók súlya 11,6 százalékkal nőtt, a teljesítményük 37,8 százalékkal, a végsebességük 7,2 százalékkal. Erre a tendenciára már 1991-ben felfigyelt az Európai Közlekedési Miniszterek Tanácsa (ECMT), azonban ez sem szabott gátat az egyre nagyobb és erősebb autók térnyerésének. Míg az ázsiai autógyártók tovább fejlesztik a kisebb méretű autókat, az európai gyártók igyekeznek kihasználni azt, hogy az 1 379,88 kilogrammnál nehezebb tömegű modelljeikre kedvezményt kapnak, amivel 95 g/km fölé tudják vinni az egy évben eladott autók átlagos kibocsátására érvényes korlátot. A Nemzetközi Energetikai Ügynökség (IEA) 2021-ben kimutatta, hogy a szén-dioxid kibocsátás növekedésének második legfontosabb okozója az elmúlt években a városi terepjáró terjedése volt. Ebből a kimutatásból az is kiderül, hogy ennek ellenére évről évre egyre több ilyen típusú autót adnak el világszerte.

blog20220724_2.png

A széndioxid-kibocsátás növekedés 2010 és 2021 között ágazatonként (Forrás: Nemzetközi Energia Ügynökség)

 

Csatlakozz Te is!

Te is segíthetsz a fenti célok megvalósításáért, legyen szó akár az ötlet közösségi médiában, vagy más platformon történő népszerűsítéséről. Ha érdekel a teljes LISA autó Karta, elérhető a https://www.lisacar.eu/ honlapon angol, német, francia és holland nyelven. A mai napig már több európai parlamenti képviselő írta alá a kezdeményezést, a politikai paletta majd’ minden oldaláról.

Mladoniczky Máté
a Levegő Munkacsoport önkéntese

A cikk eredetileg a KIskegyed honlapján jelent meg.

Címkék: kis autó LISA autó

süti beállítások módosítása