HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

A fenntartható munkahelyi mobilitás receptjének legfontosabb hozzávalói

2022.03.06. 11:08 Levegő Munkacsoport

Biciklizz, gyalogolj, trolizz munkába! A városi szintű koordináció és a közös akciók meghozták a munkáltatók elköteleződését és a munkavállalók kedvét is. Ez a legfontosabb tapasztalata Szegeden a Városi Innovatív Akciók (UIA) program által támogatott SASMob projektnek a fenntartható munkába járás kialakításában.

20220306blog.jpg

Villamos Szegeden (Forrás: Thanks from Szeged to the Many Users of Community Transport Vehicles)

 

Szeged város önkormányzata irányítása alatt, számos magán és állami munkáltató cég, köztük a Pick, IT cégek és a Szegedi Tudományegyetem dolgozott együtt a SASMob projektben a munkába járás fenntarthatóvá tételén. Bár a projekt véget ért, az együttműködés tovább erősödik, a partnerek lelkesebbek, mint kezdetben voltak. Mik tehát azok a titkos összetevők, amelyek táplálják a fenntartható mobilitást Szegeden?

Európa számos városában dolgoznak munkáltatók a mobilitás tervezésén. Egyes országokban ezt a törekvést a helyi közösségi közlekedési vállalat szponzorálja, más országokban bizonyos dolgozói létszám felett jogszabály teszi kötelezővé ilyen terv készítését. Van sok cég, ahol a vállalati értékek mentén foglalkoznak vele. Szegeden nem volt törvényi kötelezettség, nem, vagy alig volt korábbi tapasztalat, de a kísérletezés és a munkavállalóknak nyújtott szolgáltatások iránti lelkesedés együttműködésre ösztönözte a partnereket a munkahelyi mobilitástervezésben.

Nyolc munkahelyen, több mint 9000 munkavállalóval folytatott közvetlen párbeszéddel kezdődött a munka. Feltártuk a mobilitási igényeiket, lehetőségeiket, követelményeiket és kívánságaikat. A felmérést a partnerek számtalan intézkedése követte. Készültek például a korábbinál kényelmesebb és védettebb kerékpárparkolók, akadálymentesítési térkép a városi kórház (Klinikai Tömb) látogatói számára, megjelentek a céges bérelhető elektromos robogók és kerékpárok. Van, ahol extra szabadnapot kapnak a gyakran kerékpározók. Tapasztalatom szerint három fő összetevő kellett ezekhez a lényeges változásokhoz.

Pozitív példa. A munkába járási szokások megváltoztatásának első hozzávalója a pozitív példaadás, aminek fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. A jó példákból akkor tudunk felépítheteni egy követhető tendenciát, ha a példa a közösségen belül vezető szerepben lévők személyes elkötelezettségét mutatja. Egy településen a magas szintű személyiség például a polgármester vagy alpolgármester, egy vállalatnál a telephelyvezető vagy a HR-igazgató, a társadalomban pedig bárki, akinek a példája számít, akár egy popsztár vagy egy sportoló. A SASMob projektnek szerencséje volt, hogy sok szuper elkötelezett projektvezetőre találtunk, akik nemcsak kipipálták az előírt feladatokat, hanem arcukat is adták a munkához, részt vettek a promóciós kampányokban és a forgatásokon. Egy toulouse-i testvérprojekt résztvevői kérdésbe csomagolták elismerésüket: „Hogyhogy nektek sikerült rávenni fontos embereket, hogy az arcukat adják a projektnek? Mi csak stockfotókkal tudtunk dolgozni.” Egy másik pozitív példa, egyértelmű üzenet volt, amikor Szeged önkormányzata visszavont 400 ingyenes parkolási jogot. A közintézmények dolgozói, az országgyűlési és önkormányzati képviselők már nem parkolhatnak ingyenesen Szeged belvárosában. A Polgármesteri Hivatal vezetői fölismerték, hogy a fenntartható munkába járás hirdetését saját alkalmazottai meggyőzésével és az autóforgalomra épülő támogatási rendszerek elleni küzdelemmel kell kezdeni.

20220306blog2.jpg

Szegedi utcakép (Forrás: SASMOB 1st project journal)

 

Jókedvűen együtt messzebb jutunk. A második fontos hozzávaló, hogy jól érezzük magunkat, miközben együtt dolgozunk. A SASMob projekt sikereinek nagy része a közösségnek, a cégekben külön-külön és mégis egymás mellett közösen végzett munkának köszönhető. A projekt indulásával nyolc mobilitásmenedzser kezdett el egymás mellett dolgozni, támogatták egymást és megosztották egymással a trükköket és tippeket. Milyen jó, ha van kit felhívni, mikor dönteni kell, hogy céges kerékpárhoz melyik a legjobb típus! Ott voltak egymás rendezvényein, családi napokon, fesztiválokon és versenyeztek a "Bike to work" kampányokban. A projektben volt olyan promóciós tevékenység, amit egy partner egyedül nem is szívesen valósított volna meg, de együtt már egészen másképp mutatott. Például a vállalati parkletek kialakítása, amikor a belvárosban egy-egy parkolóhely átvarázsolásával bemutatjuk, hogy mennyiféle más módja lenne a városi térhasználatnak a parkoló autók tárolása helyett. Itt minden cégnek alkalma volt arra, hogy bemutassa a vállalati profilját, önmagát adva és reklámozva, ugyanakkor kiállva a közös elkötelezettség mellett. A közös munkában megerősödött a résztvevő szervezetek, cégek fenntartható munkába járás melletti elkötelezettsége.

20220306blog3.jpg                         
          Vállalati parklet (parkocska) Szegeden
            (Forrás:
No-cars Day in Szeged!)

 

Fenntarthatóságra tervezve. Ez a harmadik hozzávaló, amit érdemes kiemelni: úgy kialakítani a projektelemeket, úgy tervezni a projektet, hogy azok a fenntarthatóságot szolgálják. A projekt keretei csak korlátozott számú munkáltató együttműködését tették lehetővé, de a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara további vállalatokkal is kapcsolatot teremtett, és nekilátott a szakemberek új generációja felkészítésének is. A szakmai kapcsolati tőkéjük és az egyéni meggyőző munka eredményeképpen 16 új cég csatlakozott a Mobilitási Szövetséghez. Mihók Barbara, az egyetem tudományos munkatársa kiemelte: „Fontos, hogy amelyik munkáltató csatlakozik, az dolgozza is ki a saját mobilitási tervét.” A projekt része volt, hogy egyetem egy új mobilitásmenedzsment kurzust is kidolgozott a fenntarthatóság értékei szerint gondolkodó és cselekvő közösség kiépítése érdekében. A kurzus iránt egyre nagyobb az érdeklődés, mivel lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy megismerkedjenek a környezetvédelem és a társadalmilag fenntartható helyi mobilitásmenedzsment gyakorlatával. Így lesznek a jövő vezetői a fenntartható munkába járás példát mutató hívei és művelői.

Kravalik Zsuzsa
az UIA szakértője a SASMob projektben

A cikk a Levegő Munkacsoport felkérésére készült. A témával kapcsolatos további részletek ebben a kiadványban olvashatók: SASMOB – Szeged, Okos összefogással a fenntartható közlekedésért: Munkahelyi mobilitástervezés: a HR új minősége

komment

Címkék: Szeged munkahelyi közlekedési terv SASmob munkahelyi mobilitás

süti beállítások módosítása