Biciklizz, gyalogolj, trolizz munkába! A városi szintű koordináció és a közös akciók meghozták a munkáltatók elköteleződését és a munkavállalók kedvét is. Ez a legfontosabb tapasztalata Szegeden a Városi Innovatív Akciók (UIA) program által támogatott SASMob projektnek a fenntartható munkába járás kialakításában.
Villamos Szegeden (Forrás: Thanks from Szeged to the Many Users of Community Transport Vehicles)
Szeged város önkormányzata irányítása alatt, számos magán és állami munkáltató cég, köztük a Pick, IT cégek és a Szegedi Tudományegyetem dolgozott együtt a SASMob projektben a munkába járás fenntarthatóvá tételén. Bár a projekt véget ért, az együttműködés tovább erősödik, a partnerek lelkesebbek, mint kezdetben voltak. Mik tehát azok a titkos összetevők, amelyek táplálják a fenntartható mobilitást Szegeden?
Európa számos városában dolgoznak munkáltatók a mobilitás tervezésén. Egyes országokban ezt a törekvést a helyi közösségi közlekedési vállalat szponzorálja, más országokban bizonyos dolgozói létszám felett jogszabály teszi kötelezővé ilyen terv készítését. Van sok cég, ahol a vállalati értékek mentén foglalkoznak vele. Szegeden nem volt törvényi kötelezettség, nem, vagy alig volt korábbi tapasztalat, de a kísérletezés és a munkavállalóknak nyújtott szolgáltatások iránti lelkesedés együttműködésre ösztönözte a partnereket a munkahelyi mobilitástervezésben.
Nyolc munkahelyen, több mint 9000 munkavállalóval folytatott közvetlen párbeszéddel kezdődött a munka. Feltártuk a mobilitási igényeiket, lehetőségeiket, követelményeiket és kívánságaikat. A felmérést a partnerek számtalan intézkedése követte. Készültek például a korábbinál kényelmesebb és védettebb kerékpárparkolók, akadálymentesítési térkép a városi kórház (Klinikai Tömb) látogatói számára, megjelentek a céges bérelhető elektromos robogók és kerékpárok. Van, ahol extra szabadnapot kapnak a gyakran kerékpározók. Tapasztalatom szerint három fő összetevő kellett ezekhez a lényeges változásokhoz.
Pozitív példa. A munkába járási szokások megváltoztatásának első hozzávalója a pozitív példaadás, aminek fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni. A jó példákból akkor tudunk felépítheteni egy követhető tendenciát, ha a példa a közösségen belül vezető szerepben lévők személyes elkötelezettségét mutatja. Egy településen a magas szintű személyiség például a polgármester vagy alpolgármester, egy vállalatnál a telephelyvezető vagy a HR-igazgató, a társadalomban pedig bárki, akinek a példája számít, akár egy popsztár vagy egy sportoló. A SASMob projektnek szerencséje volt, hogy sok szuper elkötelezett projektvezetőre találtunk, akik nemcsak kipipálták az előírt feladatokat, hanem arcukat is adták a munkához, részt vettek a promóciós kampányokban és a forgatásokon. Egy toulouse-i testvérprojekt résztvevői kérdésbe csomagolták elismerésüket: „Hogyhogy nektek sikerült rávenni fontos embereket, hogy az arcukat adják a projektnek? Mi csak stockfotókkal tudtunk dolgozni.” Egy másik pozitív példa, egyértelmű üzenet volt, amikor Szeged önkormányzata visszavont 400 ingyenes parkolási jogot. A közintézmények dolgozói, az országgyűlési és önkormányzati képviselők már nem parkolhatnak ingyenesen Szeged belvárosában. A Polgármesteri Hivatal vezetői fölismerték, hogy a fenntartható munkába járás hirdetését saját alkalmazottai meggyőzésével és az autóforgalomra épülő támogatási rendszerek elleni küzdelemmel kell kezdeni.
Szegedi utcakép (Forrás: SASMOB 1st project journal)
Jókedvűen együtt messzebb jutunk. A második fontos hozzávaló, hogy jól érezzük magunkat, miközben együtt dolgozunk. A SASMob projekt sikereinek nagy része a közösségnek, a cégekben külön-külön és mégis egymás mellett közösen végzett munkának köszönhető. A projekt indulásával nyolc mobilitásmenedzser kezdett el egymás mellett dolgozni, támogatták egymást és megosztották egymással a trükköket és tippeket. Milyen jó, ha van kit felhívni, mikor dönteni kell, hogy céges kerékpárhoz melyik a legjobb típus! Ott voltak egymás rendezvényein, családi napokon, fesztiválokon és versenyeztek a "Bike to work" kampányokban. A projektben volt olyan promóciós tevékenység, amit egy partner egyedül nem is szívesen valósított volna meg, de együtt már egészen másképp mutatott. Például a vállalati parkletek kialakítása, amikor a belvárosban egy-egy parkolóhely átvarázsolásával bemutatjuk, hogy mennyiféle más módja lenne a városi térhasználatnak a parkoló autók tárolása helyett. Itt minden cégnek alkalma volt arra, hogy bemutassa a vállalati profilját, önmagát adva és reklámozva, ugyanakkor kiállva a közös elkötelezettség mellett. A közös munkában megerősödött a résztvevő szervezetek, cégek fenntartható munkába járás melletti elkötelezettsége.
Vállalati parklet (parkocska) Szegeden(Forrás: No-cars Day in Szeged!)
Fenntarthatóságra tervezve. Ez a harmadik hozzávaló, amit érdemes kiemelni: úgy kialakítani a projektelemeket, úgy tervezni a projektet, hogy azok a fenntarthatóságot szolgálják. A projekt keretei csak korlátozott számú munkáltató együttműködését tették lehetővé, de a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara további vállalatokkal is kapcsolatot teremtett, és nekilátott a szakemberek új generációja felkészítésének is. A szakmai kapcsolati tőkéjük és az egyéni meggyőző munka eredményeképpen 16 új cég csatlakozott a Mobilitási Szövetséghez. Mihók Barbara, az egyetem tudományos munkatársa kiemelte: „Fontos, hogy amelyik munkáltató csatlakozik, az dolgozza is ki a saját mobilitási tervét.” A projekt része volt, hogy egyetem egy új mobilitásmenedzsment kurzust is kidolgozott a fenntarthatóság értékei szerint gondolkodó és cselekvő közösség kiépítése érdekében. A kurzus iránt egyre nagyobb az érdeklődés, mivel lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy megismerkedjenek a környezetvédelem és a társadalmilag fenntartható helyi mobilitásmenedzsment gyakorlatával. Így lesznek a jövő vezetői a fenntartható munkába járás példát mutató hívei és művelői.
Kravalik Zsuzsa
az UIA szakértője a SASMob projektben
A cikk a Levegő Munkacsoport felkérésére készült. A témával kapcsolatos további részletek ebben a kiadványban olvashatók: SASMOB – Szeged, Okos összefogással a fenntartható közlekedésért: Munkahelyi mobilitástervezés: a HR új minősége