HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Jelentős mértékben járulhatnak hozzá a városi fák a levegőtisztaság javulásához

2021.07.01. 11:14 Levegő Munkacsoport

20160706143705_img_8804.JPG

Magyar kutatók kimutatták: fák lombozata elősegíti a légköri por kiülepedését és így hozzájárul a légszennyezés csökkentéséhez.

A kutatás célja három díszfataxonnak a levelein kiülepedő por összetételének vizsgálata volt. A a porban lévő nehézfémek mérésével akartunk képet kapni a különféle fafajok, -fajták légszennyezés-csökkentő képességéről (A biológiai rendszertanban taxonnak nevezik az élőlények egyazon kategóriába sorolt és közös gyűjtőnévvel ellátott csoportját.). A fák levelein kiülepedett porban ki lehet mutatni például a különböző méretű részecskéket alkotó nem gáznemű alkotóelemeket, szénvegyületeket, fémeket, pollent, illetve talajt. A levegővel belélegzett részecskék az emberi szervezetbe jutva akár súlyos légúti és érrendszeri megbetegedéseket is okozhatnak. A természetes és antropogén (emberi tevékenységekből származó) forrásokból eredő légszennyeződésekben a következő nehézfémek találhatóak: vas, alumínium, ólom, cink, titán, réz, mangán, vanádium, nikkel és króm.

A növényeket gyakran használják manapság a környezet állapotának felmérésére, így például a városban lévő fák analízise egyszerű módja lehet a városi levegőminőség vizsgálatának. A nagy levélfelület hozzájárul a levegőminőség javulásához, mivel megköti az egészen parányi részecskéket is. Már számos kutatás foglalkozott a különböző fafajok levegőminőség javító hatásának összehasonlításával. Ezekből kiderült, hogy a levél felépítése, felszíne, a levél szőrözöttségének mértéke, formája, illetve a gázcserenyílások mérete és sűrűsége is meghatározó lehet. Eredményeik azt mutatták, hogy a szőrözöttebb levelű növények, mint például a széleslevelű ezüstfa vagy a nyugati ostorfa sokkal több port és egyéb szennyeződést tud megkötni levelei felszínén, mint a sima levélfelületű kései meggy és a kocsányos tölgy.

A városokban a parkfáké és a sorfáké a legnagyobb lombfelület, és ahhoz, hogy ezeknek a légtisztító kapacitását felbecsülhessék a kutatók, minél több városi fafaj és -fajta természetes helyzetében, illetve laboratóriumi körülmények között történő vizsgálatra volt szükség. Így a fajonként és fajtánként eltérő egyedi levélméretek, levélfelszíni sajátosságok, gázcserenyílás-szerkezetek megismerésével pontosabb képet alkothattak a kutatók ezeknek a fajtáknak a városi levegőt tisztító hatásáról. Kutatásukban három gyakori fafaj, a korai juhar, az ezüst hárs és a magas kőris fajtáinak por- és nehézfém-megkötő képességét mérték fel Budapest egyes területein.

A vizsgált fákat négy helyszínről választották ki a pesti és a budai oldalról.

 

Mintavételi helyszín

Fafaj

Budai Arborétum

Krisztina körút

Andrássy út

Karolina út

Korai juhar
(gömb juhar)

Korai juhar

Korai juhar

-

-

Magas kőris

Magas kőris

-

Magas kőris

-

Ezüst hárs

Ezüst hárs

-

-

Ezüst hárs

Legközelebbi levegőminőség-mérő
állomás (OLM)

PM (Buda 1)
Kosztolányi tér

PM (Buda 2)
Széna tér

PM (Pest)
Erzsébet tér

PM (Buda 1)
Kosztolányi tér

A vizsgált minták elnevezése helyszínenként és fajták szerint, valamint a legközelebbi levegőminőség-mérő állomás

 

Az első mintavételi helyszín a Budai Arborétum volt, ez jellemzően alacsony városi forgalommal terhelt környezet, itt a fák életkora eléri a 120 évet is. Az innen vett mintákat kontrollként kezelték a kutatók. A második helyszín a Krisztina körút közelében volt, itt korai juharról vettek mintát, ez a helyszín a körút forgalma miatt erősen szennyezettnek minősül. A harmadik helyszín a nagy forgalomnak kitett Andrássy út mentén helyezkedett el, ott magas kőrisfákról gyűjtöttek mintákat. A negyedik pont a nagy forgalmú Karolina út mellett volt, ahol ezüst hársfaleveleket szedtek.

A vizsgálatok során a levegő minőségére vonatkozó adatokat az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) adatbázisa adta, tehát a levélgyűjtés helyszíneit úgy tervezték meg, hogy 2 kilométeres távolságon belül helyezkedjenek el a legközelebbimérőállomástól (lásd táblázat). A fafajták úgy lettek kiválasztva a felmérésekhez, hogy a felmérést végzők figyelembe vették azt is, hogy ezek a fajták Közép-Kelet-Európa egyéb nagyvárosaiban is gyakran telepítettek. A mintavételt csapadékmentes napokon végezték, mindegyik helyszínen azonos időpontban. A kutatást végzők háromszor vettek mintát minden helyszínen. A laboratóriumban megmérték a levelek felületét és a levél felületre kiülepedett por mennyiségét. A mintákat átmosták, áztatták és ultrahangos rázásnak tették ki, ezután leszűrték és elvégezték a szűrletek kémiai analízisét. Öt fémet találtak,: ólmot, vasat, nikkelt, rezet és cinket.

Korábbi tanulmányok alapján a kiülepedett por körülbelül 90 százalékban a PM10 frakcióba tartozik, emiatt a különböző felmérési időszakokban a por mennyiségének összehasonlításához és az adatok elemzéséhez az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) pontjain az adott időszakban mért PM10 mennyiségeket használták. Továbbá a por mennyiségét összevetették a csapadékadatokkal is.

A három díszfa fajtán átlagban a 2015. tavaszi és a 2016. őszi időintervallumban négyzetméterenként 86 milligramm porlerakódást mértek, míg a 2015. őszi időszakban több mint háromszoros (270) volt a leveleken lerakódott por. Összehasonlítva a különféle helyszíneken a levegőben az adott időszakban mért PM10-koncentrációval, megfigyelhető, hogy a 2015 őszén történt nagy porlerakódási adatok remekül mutatják a légkörben mért rendkívül magas PM10-koncentrációt.

 

blog20210628.png

 

A levelekről lemosott por mennyisége a három vizsgálati időszakban (mg m-2)

 

A legtöbb port az erős forgalmú Karolina út melletti ezüst hársfák leveleiről gyűjtötték, a legkevesebbet pedig a Budai Arborétum korai juhar és magas kőris fáiról. Az utóbbi két fajta eltérő vizsgálati helyszíneiről származó levélmintáin a kiülepedett por mennyisége között nem volt nagy eltérés. 2015 őszén (amikor magas volt a légköri PM10-koncentráció) a mintákon négyzetméterenként 224 és 381 milligramm porkiülepedést mértek. Sem a helyszínek, sem pedig a fafajok között nem tapasztaltak jelentős különbséget.

Összefoglalva, a kutatók megállapították, a levelekre kiült por mennyisége a PM10 részecskék levegőben lévő koncentrációjával, illetve a csapadék mennyiségével arányos. A fafajok közötti különbségek csökkennek a rendkívül magas PM10 koncentráció esetén, bár a felmérésben szereplő fafajok leveleinek pormegkötő képessége nem egyforma. A legeredményesebb por- és nehézfém-elnyelő a tanulmány szerint az ezüst hárs. A kutatás eredményei megerősítették az ebben a témában íródott korábbi tanulmányok eredményét, miszerint a vas és az ólom felhalmozódik a leveleken kiülepedett porban, a többi fémnél (cink, nikkel és réz) ez nem történik meg. A kiülepedett por vizsgálatát a légkör nehézfém-szennyezettségének követésére használják fel a kutatók, ezért a nehézfémek előbb említett sajátosságát figyelembe kell venni. A lemosott levélszövet vas- és ólomtartalmának vizsgálata jól használható a légkör ólom- és vasszennyezettségének folyamatos megfigyelésére.

Wende Rebeka
környezetmérnök
Levegő Munkacsoport
A cikk eredetileg a thevip.hu-n jelent meg.

komment

Címkék: légszennyezés zöldfelület zöldterület Fák védelme

süti beállítások módosítása