HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (12) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (10) égetés (3) éghajlatváltozás (37) éghajlatvédelem (36) elektromosautó (5) elektromos autó (9) emisszió (8) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (3) Franciaország (3) furgon (4) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (3) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (21) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (36) közlekedéstervezés (21) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (50) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (15) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (10) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (13) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Több milliárd eurós állami támogatást kapnak a légitársaságok a Covid miatt

2021.06.02. 17:26 Levegő Munkacsoport

Korunk egyik hatékony klímakatasztrófa-előidézője a polgári repülés. Évről évre emberek egyre nagyobb tömege röpdös a világban keresztül kasul csak azért, mert olcsón megteheti. 2019-ben már négy és fél milliárd utazás történt repülőgéppel, az így megtett utaskilométerek száma 10 év alatt csaknem megduplázódott.

blog20210602_0.jpg

Állami támogatással maradnak életben. Pixabay/Tama66

Mert jó a repülőtársaságok érdekérvényesítő képessége.

Ugyanakkor a repülőgépek rengeteg üzemanyagot égetnek el, rengeteg szén-dioxidot és sok más káros anyagot juttatnak a levegőbe anélkül, hogy az utasok valamit is fizetnének az éghajlat-rongálásáért. Van pár ország, ahol próbálják lassítani a repülőre szállók számának emelkedését (például Nagy-Britanniában és Németországban) a repülőjegyet terhelő adóval. Ez azonban kevés, el kellene végre érni, hogy legalább a levegőbe bocsátott éghajlatkárosító anyagok miatt méltányos befizetésre kötelezzék a légitársaságokat. Ez annál is inkább igazságos lenne, mert a légi közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás feléért a világ lakosságának egy százaléka a felelős. A 89 százalékuk pedig egyáltalán nem utazik repülővel, viszont elszenvedi az így okozott károkat.

2020-ban a nyakunkba és persze a légitársaságok nyakába is szakadt a világjárvány. Az utasok száma jelentősen csökkent, a járatok jó részét törölték, és a légitársaságok veszteségesek lettek.

Jó alkalom lehetett volna ez a helyzet arra, hogy a légitársaságok összemenjenek, jelentősen csökkenjen a repülés részesedése az európai utasforgalomból. Nem ez történt: ahogy 2008-ban a pénzintézeteket, az államok most a légitársaságokat – vagy legalább a többségüket – nem hagyják tönkremenni. Legutóbbi hírek szerint a francia állami tulajdonrészt szerez az Air France-ban, az alábbi táblázatban szereplő segítségen fölül.

A legnagyobb széndioxid-kibocsátó légitársaságok Európában 2019-ben,
és az állami támogatásuk a járványra hivatkozva

Helyezés

Ország

Társaság

Mt CO2
kibocsátás

Covid kisegítés
millió euró

1.

Németország

Lufthansa

19,11

6840*

2.

Egyesült
Királyság

British
Airways

18,38

2553

3.

Franciaország

Air France

14,39

7000
(plusz 3000 tárgyalás alatt)

4.

Írország

Ryanar

12,28

670

5.

Hollandia

KLM

10,03

3400
(plusz 1000 tárgyalás alatt)

6.

Spanyolország

Iberia

5,66

750

7.

Egyesült
Királyság

EasyJet UK

4,83

2240

8.

Olaszország

Alitalia

4,53

296,7

9.

Egyesült
Királyság

Virgin Atlantic

4,15

0

10.

Svédország

SAS

3,78

1130

11.

Portugália

TAP

3,75

1200


A T&E elemzése nyilvános támogatási adatokból, a CORSIA légitársasági kibocsátási adatokból, adatigényléssel kapott adatokból és a PlaneFinderhez beszerzett AIS repülőgépadatokból történt az ICAO kibocsátásszámítási módszertana szerint.

 

A táblázatot az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) állította össze, gondosan kiszámítva a repülőjáratok és a repülőgépek adataiból, hogy egy-egy légitársaság mennyi üvegházhatású gázt juttatott 2019-ben a levegőben. Az adat mellé pedig odatette, hogy ugyanannak a légitársaságnak mennyi támogatást juttatott az állam a világjárvány miatti összeomlását megelőzendő. Arról nem tudunk, hogy a támogatást a légitársaságoknak vissza kellene fizetniük, pedig attól legalább fölmennének a repülőjegyárak. Pedig a támogatás fejében akár a pénzügyi környezetet is átalakíthatnák az államok úgy, hogy az utasok fizessék meg a reális árát annak, ha a klímagyilkos repülést választják.

Annál is inkább, mert az olcsó repülőjegynek köszönhetően emberek milliói töltenek pár napot otthonuktól távol.

Nagyrészt nem azért, mert kíváncsiak valami szépségre, épületre, festményre, szoborra, hanem mert lazulnának. Magyarországra 2019-ben öt millió utas érkezett repülőgéppel. Jelentős részük hétvégére jött, hozzájárulva Budapest előkelő helyéhez a túlturizmussal sújtott városok versenyében.

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

A cikk eredetileg a thevip.hu oldalon jelent meg

süti beállítások módosítása