HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Földgázzal vagy fával fűtsünk?

2021.01.17. 07:22 Levegő Munkacsoport

A szilárd tüzelés Magyarországon a kisebb mérettartományba eső szállópor, az úgynevezett PM2.5 83 százalékát juttatja a levegőbe. Ez a légszennyező anyag tehető felelőssé Európában évi több mint 400 ezer, Magyarországon évente 13 ezer ember korai haláláért. 2000 milliárd forint kára származik belőle a magyar államnak a többlet egészségügyi ellátás, a kimaradt munkaidő és a korai halálozások okán.

kemeny_muanyagegetes-1024x768.jpeg
Műanyagégetés füstje. Fotó: Levegő Munkacsoport


Elavult berendezések

Hazánkban a szilárd tüzelés gyakran elavult tüzelőberendezésekben, rossz anyagokkal, hibás módszerekkel történik. A legjobb esetben száraz fával fűtenek, ami szintén szennyezi a levegőt, azonban nem ritka, hogy nedves fát vagy szenet (általában az égetéskor rendkívül szennyező lignitet) használnak. Sokan azt sem tudják, hogy akár a meglévő lehetőségeikkel (helyes fűtési módszerekkel, viszonylag könnyen kivitelezhető energiahatékonysági, energiatakarékossági eljárásokkal) miként csökkenthetik a károsanyag-kibocsátásukat, amivel ráadásul gyakran még pénzt is megtakaríthatnak.

Nagyon sokan égetnek bontott ablakkeretet, bálás ruhát, műanyagot és egyéb hulladékot, aminek a következtében szó szerint halálos mérgek kerülnek nagy mennyiségben a levegőbe.

Ez illegális, és alkalmanként 300 ezer forintig terjedő bírsággal sújtható, súlyosabb esetben pedig akár büntetőeljárást is vonhat maga után.

Egy 2017-es, országos reprezentatív közvélemény-kutatás szerint (amelyet a Kantar Hoffmann piackutató cég készített a Levegő Munkacsoport és a Magyar Szegénységellenes Hálózat részére) az illegális égetések 30 százalékában kizárólag az ismeret hiánya az ok ezek elkövetésére, és önmagában „csak” 15 százalékban a szegénység, 54 százalékban pedig a két tényező együttesen van jelen. Mindez azt jelenti, hogy már szemléletformálással is jelentősen csökkenthető lenne az illegális égetésből származó légszennyezés.

Amennyiben tehát szilárd tüzelésű kályháról beszélünk egy háztartásban, akkor a legtöbb esetben számítanunk kell arra, hogy nem kizárólag az előírásoknak megfelelő minőségű fűtőanyag kerül a tűzre, és ezáltal sok ember egészsége, esetenként élete kerül veszélybe. Egy új kutatás azt is kimutatta, hogy még Budapest belső kerületeiben is, ahol az épületeket szinte kivétel nélkül földgázzal vagy távhővel fűtik, télen a PM2,5-szennyezés mintegy 50 százaléka a szilárd tüzelésből ered.

Szociális tűzifaprogram

A szociális tűzifaprogramra ma Magyarországon nincs minőségi követelmény, így gyakran osztanak nedves fát is. Sőt, sokszor szociális alapon osztanak lignitet, ami a lakossági szilárd tüzelésre engedélyezett legrosszabb minőségű anyag, és súlyosan egészségkárosító, ha háztartási kályhában égetik el.

fustolo_lakohaz_kemeny-768x1024.jpeg
Füstbe ment. Fotó: Levegő Munkacsoport

 

A tűzifa esetében – amellett, hogy jelenleg nem biztosított a minőségellenőrzés, valamint hogy a tűzifa mellett számos egyéb anyagot is elégetnek a szilárd tüzelésű kályhákban – gondot jelent a fafelhasználás fenntarthatósága is. Az Európai Unió támogatja, hogy biomassza alkalmazásával történjen az energiaellátás, de csak akkor, ha az fenntartható gazdálkodásból származik.

Ennek megvalósítása érdekében és a szén-dioxid-nyelő kapacitása miatt is Magyarországon jelenleg tervezik az erdők bővítését, faültetvények létrehozását, de nem áll rendelkezésre olyan adat, amely alátámasztaná, hogy képesek lennénk a szükséges biomassza mennyiséget fenntarthatóan megtermelni.

A Központi Statisztikai Hivatal adatsorából látszik, hogy 7 millió köbméter fát termel ki Magyarország évente, amibe a iparban felhasznált fák is beleértendők. Ám a Nemzeti Energia- és Klímatervben évi 13 millió köbméter biomassza elégetésével számol Magyarország. Ezt (még ha a fán kívül minden egyéb szóba jöhető biomasszát is beleszámolunk) csak import segítségével lehetne megvalósítani. Így kérdéses az is, hogy a behozott biomassza milyen mértékben felel meg a fenntarthatósági követelményeknek.

A gázkazánok minősége

Ugyanakkor gázkazánok minősége, energiahatékonysága – akár csak azért, mert ellenőrzött és újabb technológia – meghaladja a Magyarországon használt szilárd tüzelésű kályhák túlnyomó részének minőségét és hatékonyságát, a kibocsátott szennyezőanyagok tekintetében pedig töredéke azoknak, hiszen főleg szén-dioxidot és – a széntüzelésnél jóval kevesebb – nitrogén-oxidokat bocsát ki. Bár a földgáz fosszilis energia, és elégetésekor évmilliók alatt felhalmozott szenet juttatunk a légkörbe, ami károsítja az éghajlatot, de a nem fenntartható gazdaságból származó fa is árt az éghajlatnak, miközben a fatüzelés esetén egyéb légszennyezés is történik.

Ahol nincs más lehetőség a rászorulók fűtési gondjainak megoldására, ott természetesen fontos és támogatandó a szociális tűzifaprogram – megfelelő minőségi garanciákkal. A valódi megoldás az épületek korszerűsítése és a megújuló energiák használata, azonban ennek megvalósítása hosszabb időt vesz igénybe, így addig is a lehető legtisztább elérhető energiaforrás használata támogatandó.

Szegő Judit
környezetkutató
a Levegő Munkacsoport projektvezetője

A cikk eredetileg a thevip.hu oldalán jelent meg.

komment

Címkék: földgáz hulladékégetés

süti beállítások módosítása