HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Az intelligens közlekedési rendszerek kockázatai

2020.09.16. 07:36 Levegő Munkacsoport

blog20200914.png

Növekszik a városi lakosság jövedelme, és ez azzal is jár, hogy egyre több a személygépkocsi. A sok autó már alig fér el egymástól, szinte minden talpalatnyi helyet elfoglalnak. A városok vezetői azonban, félve a népszerűtlenségtől, ódzkodnak az autózás korlátozásától. Kapóra jönnek nekik a csúcstechnológiai vállalatok által kínált módszerek, amelyekkel állítólag enyhíthetik a közlekedési dugókat és a parkolási gondokat. Ezen vállalatok szerint nem a gépjárművek száma a gond, hanem „a forgalmi áramlás helytelen kezelése”, illetve „az utak elégtelen áteresztő képessége”. Amikor azonban egy város vezetése kapva kap a lehetőségen, és óriási összegeket fordít arra, hogy ily módon próbálja javítani forgalmi és parkolási helyzetet, végül azt tapasztalhatja, hogy a dugók maradnak, sőt fokozódnak.

Például a 2012 és 2020 között Moszkva mintegy 138 milliárd rubelt (550 milliárd forint) költött intelligens közlekedési rendszer (ITS) bevezetésére. Az összetevők: forgalmi lámpák, kamerák és más érzékelők, illetve változtatható tartalmú kijelzők, valamint egy többszintű irányító rendszer. A rendszer hatásterületét fokozatosan bővítették, és amikor a számítógépes irányításba bevonták a város egy-egy újabb területét, egy rövid időre tényleg enyhült a forgalmi helyzet; egy kis idő elteltével azonban újra megjelentek a dugók, sokszor még olyan utcákon is, ahol korábban kicsi volt a forgalom.

Moszkvában az ITS első egységének beindítása után mintegy 10 évvel az INRIX Global Traffic Scorecard szerint a dugókat tekintve, a világ nagyvárosai közül az orosz fővárosban volt a legsúlyosabb a forgalmi helyzet: egy moszkvai gépkocsivezető 2018-ban átlagosan 210 órát, azaz majdnem kilenc napot vesztegelt dugóban.

Tehát az intelligens forgalomirányítás önmagában nem gyógyír a dugók ellen. Mi több, a 2020-ban alkalmazott technológia elavul 2025-re. Ha tömegesen alkalmazzák az ITS rendszereket a városokban, fel kell készülni azok rendszeres cseréjére néhány évente, ami zavarokat eredményezhet és nagyon költséges. A berendezések és adatok kezelése újonnan kiképzett városirányítási személyzetet igényel, az informatikában jártas szakemberek tömeges alkalmazását. A városok kénytelenek forrásokat biztosítani a szakemberek megfizetésére, vagy átadni az irányítást magánvállalatoknak. A csúcstechnológiai területen dolgozók átlagos bérezése általában magasabb, mint a városi köztisztviselőké, tehát egy ilyen forgalomirányítás sokba kerül. Ráadásul ha a feladatot magáncégek végzik, előbb tisztázni kell, mit jelent ez a demokratikus városvezetés szempontjából.

Önmagukban nem segítenek a forgalmi dugók problémájának megoldásában a vezető nélküli járművek sem, ezt kimutatta egy OECD kutatás.

Sok nagyvárosi problémára léteznek hatékony, bevált módszerek csúcstechnológiai megoldások nélkül. A dugókat is le lehet küzdeni más módon, mindenekelőtt a közösségi közlekedés fejlesztésével, a kerékpáros és gyalogos közlekedés feltételeinek javításával és forgalomcsillapítási eljárásokkal.

Jó szolgálatot tehetnek viszont az infokommunikációs rendszerek olyan parkolási díjak és városi útdíj bevezetésénél, amelynek eredményeként egyensúlyba kerül a kereslet és kínálat (vagyis az utakon annyi gépjármű közlekedik, illetve parkol, amely kényelmesen elfér). Arra is lehet alkalmazni az ITS-t, hogy előnyben részesítse a közösségi közlekedési járműveket a forgalomban, vagy olyan mobiltelefonos alkalmazásokra az utasoknak, amelyek jelzik, hogy a busz mikor érkezik egy adott megállóba.

Tatjána Shaw
a Levegő Munkacsoport önkéntese
korábban a Moszkvai Főpolgármesteri Hivatal közlekedési részlegének munkatársa

(Oroszból fordította: B.J.)
A cikk eredetileg a bdpest24.hu portálon jelent meg
A kép forrása: https://motor.ru/news/yandextraffic-27-11-2017.htm

1 komment

Címkék: dugók forgalomcsillapítás közlekedéstervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr1716201262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.09.16. 10:06:27

A dugókat leginkább azzal lehetne csökkenteni, hogy a felesleges közlekedést megszünetjük. Lásd homeoffice támogatása - ezzel első körben úgy meg lehetne felezni a közlekedést a nagyvárosokban. Csak a zöldek is úgy működnek mint a birkák: ha 30 éve beállitották őket egy irányba, azt ismételgetik az idők végezetéig. Lásd még atomellenesség.