HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

A kerékpáros közlekedés gazdasági előnyei

2020.09.16. 16:14 Levegő Munkacsoport

nagykorut.png

Budapest, Nagykörút, 2020. szeptember 7.
Az öt kerékpáros és egy rolleres egy autónyi helyet foglal el. Ha mind egyedül ülnének egy autóban (ami általában jellemző a városban közlekedő autókra), akkor hatszor ennyi helyre lenne szükségük.

Éles vita folyik arról, mennyire helyes vagy helytelen az elmúlt hónapokban létesített budapesti kerékpársávok további megtartása. Érdemes nemzetgazdasági szempontból is megvizsgálni a kérdést.

Amint azt számos kutatás kimutatta Magyarországon és külföldön egyaránt, a személygépkocsik üzemeltetői messze nem fizetik meg azokat a költségeket (köztük a környezeti és egészségi károk költségeit), amelyeket okoznak, vagyis igen jelentősek a személygépkocsi-használat negatív externáliái.

A kerékpározásnak viszont sokkal kevesebb a negatív externáliája, mint a személygépkocsi-közlekedésnek. Az előbbinél csak a baleseteké számottevő, de még ez is feleakkora, mint az autók esetében (egy utaskilométerre vetítve, az Európai Unióban átlagosan). A kerékpáros közlekedés nem okoz sem levegő-, sem zajszennyezést, valamint többlet szén-dioxidot sem bocsát ki. A szennyezésből adódó megbetegedések számának és súlyosságának csökkenése jelentős gazdasági megtakarításokkal jár, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) becslése szerint ennek értéke az Európai Unióban kerékpárral megtett távolságra vetítve 2017-ben körülbelül 735 millió euró volt. A széndioxid-kibocsátások megtakarításának értéke még nagyobb, 600 és 5.630 millió euró közöttire tehető. Mindemellett a gépjárműről kerékpárra váltás növelheti a közlekedés biztonságát, feltéve, hogy biztosított a megfelelő̋ színvonalú kerékpáros infrastruktúra, így csökkentve a közúti balesetek költségét.

A kerékpáros közlekedésnek azonban nemcsak, hogy rendkívül alacsonyak a negatív externáliái, hanem igen jelentősek pozitív externáliái, vagyis azok a hasznok, amelyekből úgy részesül az egész társadalom, hogy azért nem fizet a hasznok előállítóinak. Ezek közé elsősorban egészségügyi hasznok tartoznak: a fokozott testmozgás számos betegség kialakulásának valószínűségét csökkenti. Ennek a fontosságára utal, hogy a mozgásszegény életmód– az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint – Európában évente mintegy 600.000 ember idő előtti halálát idézi elő. Az ECF szerint a kerékpáros közlekedés évi 73 milliárd euróval csökkenti az egészségügyi kiadásokat EU-szerte, továbbá mérsékli a munkahelyi hiányzások számát, nagyjából 5 milliárd eurót megtakarítva a munkáltatóknak. Számos kutatás bizonyítja, hogy azok, akik kerékpárral járnak munkába, kifejezetten elégedettek utazási módjukkal, produktívabbnak érzik magukat és összességében elégedettebbek munkájukkal is.

A kerékpáros infrastruktúrának is számos előnye van az autózáséval szemben. A kerékpárok az autóknál sokkal kevesebb helyet igényelnek mind haladás közben, mind álló helyzetben. A bicikliknek kialakított parkolók így hatékonyabban tudják kihasználni a rendelkezésre álló területet, és kevésbé befolyásolják a táj- és városképet. Kis helyigényéből adódóan a kerékpáros közlekedés megoldást jelenthet a torlódás problémájára, mely az EU éves GDP-jének közel 2 százalékát kitevő gazdasági veszteségekkel jár. A kerékpározás sok esetben gyorsabb is a személygépkocsiknál, hiszen az európai városokban az utazások fele kevesebb mint öt kilométernyi, az így megtakarított időnek pedig szintén komoly gazdasági értéke van a munkavállalók számára.

Talán az egyik legfontosabb gazdasági hatása a kerékpáros közlekedésnek a városközpontok élénkítése. A kerékpárral közlekedők általában helyben vásárolnak, és hűségesebb vásárlók az autósoknál. Számos kutatás szerint a kerékpárral közlekedők összességében többet költenek belvárosi boltokban, éttermekben és bárokban az autósoknál, ezzel serkentve a helyi gazdaságot. Területhasználat szempontjából vizsgálva, a bicikliparkolók után a használóik négyzetméterenként ötször annyit költenek a városban, mint az autós parkolóhelyek esetén. A kerékpáros közlekedés új munkahelyeket is teremt, és a kerékpározásból adódó magasabb életszínvonal a városközpontokba vonzza az embereket és vállalatokat, ezzel még több lehetőséget teremve a gazdasági növekedésnek. A kerékpáros közlekedés feltételeinek megléte növelheti bizonyos városrészek népszerűségét és az új lakások értékét, és a vállalatok számára azért is fontos, mivel az irodákhoz vezető kerékpáros infrastruktúra hozzájárul a tehetséges munkavállalók bevonzásához és megtartásához.

Nem utolsósorban a kerékpáros közlekedés nagyon fontos gazdasági előnyökkel bír az egyének számára. A kerékpár nagyobb mobilitást biztosít a gyaloglással szemben. A beszerzése és üzemeltetése pedig szinte elenyésző az autóéhoz képest.

A fentiekből következik, hogy az autózás árait jelentősen emelni kell (például a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetésével, valamint a parkolási díjrendszer átalakításával) annak érdekében, hogy ezek megfeleljenek a piacgazdaság elveinek és „a szennyező fizet” elvnek, amelyeket az EU Alapszerződése és a hatályos magyar jogszabályok is előírnak. Ugyanezen elvek alapján pedig kiemelten kell támogatni a kerékpáros közlekedést, egyebek mellett a megfelelő infrastruktúra kialakításával. Ez ugyanis nemcsak a személygépkocsi-közlekedés káros hatásainak mérsékléséhez kulcsfontosságú, hanem a gazdasági fejlődés és a társadalmi jólét növeléséhez is.

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

Iarina Ciceu
a Levegő Munkacsoport önkéntese

Ez az írás eredetileg a portfolio.hu-n jelent meg 2020. szeptember 6-án
Fotó: Szegő Judit, Levegő Munkacsoport

10 komment

Címkék: légszennyezés kerékpározás Nagykörút

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr8216194786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.09.17. 14:03:32

Ezzel csak a következő bajok vannak:

1. Az átlagpolgár egy kontinentális éghajlatú országban év közben nem annyira szeret biciklizni. Többnyire rohadtul meleg van ehhez, amikor meg nem, akkor nagyon hideg.

2. Egy normális bicikli olyan 300 ezer forint körül kezdődik, ha pedig elektromos is akkor úgy a duplája - márpedig az átlagpolgár nem fog sima biciklivel napi 40 kilométert letekerni a munkahelyére meg vissza. Na most, ha egy ilyet megfúj a hátrányos helyzetű, az azért a hazai fizu mellett eléggé fáj.

3. A hazai forgalomban elég veszélyes úgy közlekedni, hogy nincs körülötted másfél tonna vas. Mondjuk nem tudom, hogy az európai törésteszt normák mellett mennyire engednének ki a forgalomba egy biciklist vagy pláne egy motorost.

4. A kerékpáros infrastruktúra addig olcsó, amíg nincs sok biciklis. Ha Pesten annyi biciklis lenne mint autós, akkor pont annyi útfelület kellene nekik mint az autósoknak, max. a parkolásnál lehetne takarékoskodni valamennyit.

Billy Hill 2020.09.17. 14:13:05

Ezt a képet elég nehéz lehetett összehozni. ;-)

Levegő Munkacsoport 2020.09.17. 14:44:46

1. Bécs és Berlin is kontinentális éghajlatú (hogy csak két példát említsünk), mégis rengetegen bicikliznek nap mint nap. Egyébként Magyarországon is, csak nálunk főleg vidéken.

2. Már 100.000 forintért is lehet kapni jó bicikliket, sőt ennél sokkal olcsóbban is használtan, amelyek még jó állapotban vannak. Igen jó elektromos kerékpár is kapható már 300.000 forintért, a fenntartási költsége kb. nulla.
A Budapesten megtett utak fele kevesebb mint 5 kilométer.

3. Magyarországon évente 500-600 ember hal meg közúti balesetben, közülük kb. 70 a kerékpáros. Megfelelő intézkedésekkel ez a szám tovább csökkenthető.

4. A városi közlekedésben mozgó autó hétszer annyi területet igényel, mint a mozgó kerékpáros.

erol 2020.09.17. 15:33:33

@midnight coder: "A hazai forgalomban elég veszélyes úgy közlekedni, hogy nincs körülötted másfél tonna vas."
Baromság, ha valaki ennyire rinyál költözzön tanyára.

midnight coder 2020.09.17. 15:57:36

@erol: Nekem a kollégámat csapta el úgy egy kocsi a rakparton, hogy 3 év alatt rakták össze a dokik, és így sem lett 100% - nem is lesz soha. És még nagy-nagy mázlija volt.

midnight coder 2020.09.17. 16:05:06

@Levegő Munkacsoport: "A Budapesten megtett utak fele kevesebb mint 5 kilométer."

Ki kellene jönni néha a belvárosból.

"mégis rengetegen bicikliznek nap mint nap"

Amikor jó az idő Pesten is.

"A városi közlekedésben mozgó autó hétszer annyi területet igényel, mint a mozgó kerékpáros"

Ez azért erősen függ attól, hogy hogy mozog az autó és hogy a kerékpáros. Amíg az autó áll a dugóban, a bringás pedig a kocsik között gurul át, addig igen.

De ha egy kerékpárutat teleraknál bringásokkal úgy, ahogy mondjuk az Üllői út teli van kocsikkal csúcsforgalomban, akkor mindjárt megváltozna a leányzó fekvése. Ma azért tudsz a bringával gyorsan haladni, mert a kerékpárutakhoz képest sokkal kevesebb a bringás.

erol 2020.09.17. 18:37:17

@midnight coder: "Ki kellene jönni néha a belvárosból."
Minek?

Levegő Munkacsoport 2020.09.17. 19:51:16

@midnight coder: A Levegő Munkacsoportnak már két munkatársát ütötte el autó a zebrán, egy harmadiknak pedig az édesanyját gázolta halálra, szintén a zebrán. Mindebből (a fenti kerékpáros példából is) az következik, hogy radikálisan vissza kell fogni az autóforgalmat és csökkenteni az autók megengedett sebességét a városban.

midnight coder 2020.09.19. 09:23:38

@Levegő Munkacsoport: Mondjuk a zebrán speciel a kerékpárosnak csak akkor van elsőbbsége, ha leszállsz a drótszamárról és tolod. Erre viszont a biciklisek 99.9%-a nem hajlandó, mert a sok sportember aki amúgy lenézi az elektromos bringát toló puhányokat, az életét még mindig szívesebben adja mint a lendületét.

Levegő Munkacsoport 2020.09.19. 11:26:48

@midnight coder: Természetesen mindenkinek be kell(ene) tartani a KRESZ szabályait. Egyébként az említett három zebrás eset mindegyikében gyalogost ütöttek el.