HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (14) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (39) éghajlatvédelem (38) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (8) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (3) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (24) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (37) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (12) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (4) üzemanyagadó (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (13) zöld város (4) Címkefelhő

Fővárosi parkolás: Hol? Hogyan? Mikor? Mennyit?

2020.07.02. 07:24 Levegő Munkacsoport

Megkezdődött a budapesti parkolási rend újragondolása. A 444.hu már tavaly elkezdett tényfeltáró sorozata magára valamit is adó politikus számára vállalhatatlanná tette a parkolási díjbeszedés kerületi feladatkörben tartását. A kiút is körvonalazódik: vissza kell térni a Demszky-éra utolsó éveiben kialakított koncepcióra, a központosított díjszedésre. De szerintem csak a koncepcióra, a megvalósításnak már élnie kell a korszerű technika eszközeivel.

20200623blog0.jpg

Induljunk ki a parkolási díj sávossá tételének bejelentett – már korábban is fölmerült –elképzeléséből. Az elképzelés szerint az első szakasz ingyenes, aztán előre megszabott időközönként valamennyit emelkedő díj ösztönözné az autósokat arra, hogy ne tárolásra, hanem csak a dolguk elvégzésének idejére foglalják a helyet mások elől. Fölmerül persze a kérdés, hogy mit jelent az első szakasz, hogyan lehet ellenőrizni. Nos, egyszerűen: az autósnak akkor is meg kell vennie a parkolójegyet vagy be kell jelentkeznie a mobiltelefonos rendszerbe, ha tudja, hogy nem marad negyedóránál tovább. Vagy?

Vagy nincs is szükség parkolóautomatára, nincs szükség mobiltelefonos bejelentkezésre, ha van az autóban egy beépített fedélzeti eszköz (vagy akár egy alkalmazás az okostelefonon), ami műholdas helymeghatározással figyeli az autó útját. Ha azt észleli, hogy a gépkocsi már több mint 15 perce vesztegel valahol, akkor automatikusan bejelentkezik a parkolási rendszerbe, majd amikor újra elindul az autó, azt is bejelenti.

Rögtön az első kérdés, hogy miért fizessen egy autós parkolási díjat akkor, ha egy békemenet miatt vagy más okból a hatóság állítja le a forgalmat, és készteti több mint negyedórás ácsorgásra. Nos, egyszerű. Ilyen esetben központilag jóvá lehet írni a díjat azoknak, akik a forgalmat akadályozó esemény idején, annak x méteres környezetéből jelentkeztek be a parkolási rendszerbe. Igen, ebbe bele fognak esni olyan autósok is, akiknek az autója tényleg parkolásba kezdett. Viszont a bevételkiesés elenyésző a dolgok ilyetén kezelésének bizalomnövelő hatásához képest, tekintve, hogy ilyen eset elvétve fordul elő a városban, és csak néhány autó fog ezért ingyen parkolni.

A következő kérdés, hogy miért fizessen parkolási díjat az, aki beáll a saját udvarába. Ne fizessen! Ne csak azt figyelje a számítógép, hogy mióta áll az autó, hanem azt is, hogy hol. Kell ehhöz egy tarifatérkép, ami övezetekre osztja a várost, és minden övezetre megmondja, hogy az ott közterületen álló autónak mennyit kell fizetnie. Ahogy fejlődik a technika, válik pontosabbá a műholdas helymeghatározás, úgy csökken majd a tévedés kockázata és nő a bevétel. Mert a kockázatot természetesen nem az autósnak kell vállalnia, hanem az önkormányzatnak. A térképen a közterületet úgy kell meghatározni, hogy inkább azt nézze a számítógép udvarnak, lakóház alatti garázsnak, mint fordítva.

De ha minden autóban ott van a számítógép, ami tudja, mikor megy az autó, és mikor áll, és tudja azt is, hogy hol van, akkor magától adódik a kérdés: miért ne figyelje azt is, hogy ha halad a gépkocsi, hol, mikor és milyen sebességgel teszi. És ezzel el is jutottunk a városi útdíjszedéshez, amit a Levegő Munkacsoport évek óta szorgalmaz. Ezt a közös megoldást mostanában fogják bevezetni Szingapúrban.

20200623blog1.pngAz ábra forrása: GNSS-based metering for vehicle applications and value added road services

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. képes a tarifatérképen alapuló út-, dugó- és parkolás díj beszedésére, pontosan válaszolva a címben föltett négy kérdésre (Hol? Hogyan? Mikor? Mennyit?). Mások is képesek lehetnek erre, is, hiszen ma már jóval könnyebb feladat, mint volt a kamionok útdíját szedő infokommunikációs rendszer kialakítása 2013-ban.

vamá

Korábbi anyagaink a témában:

További ajánlott olvasnivaló:

23 komment

Címkék: parkolás útdíj dugódíj

süti beállítások módosítása