HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (15) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (40) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (11) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (13) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (5) üzemanyagadó (2) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Itt az idő felértékelni a Clark Ádám tér és Hősök tere közötti területet!

2020.04.03. 09:12 Levegő Munkacsoport

andrassy_ut_amn.JPG

Az Andrássy út egy autómentes napon
Fotó: Levegő Munkacsoport

 
Az idén csak otthonunk magányában elmélkedhettünk a dicsőséges márciusi forradalomról. Volt idő azon is elgondolkodni, hogy mitől lettünk mi, utódok annyira teszetoszák? Miért húzzuk-halasztjuk azokat az életünket szebbé tevő lépéseket, amelyeket más városok már megtettek – korrigálva ezzel az évtizedek alatt kialakult hibákat – vagy amelyeket eleve nem volt szükséges meglépniük a szerencsésebbeknek?

Ezúttal a Hungária körút és a Clark Ádám tér közötti, a város arculata és a közérzetünk szempontjából is kiemelkedő jelentőségű útvonalunk XXI. századhoz méltó kialakítására gondolok.

andrassyblog3.png

Az Andrássy út 1886-ban
Forrás: wikimedia

Vegyük sorra a fenti tengely szakaszait és a legfontosabb teendőket a Duna felé haladva. Előrebocsátom, hogy ennél nagyobb léptékű beavatkozások szóba jöttek már korábban is az egyes szakaszokkal és csomópontokkal kapcsolatban, de igyekezzünk ezúttal szerényebb ráfordítás mellett is jelentősebb változást megvalósítani.

Számtalanszor szóba került már a Kós Károly sétány lezárása a gépkocsiforgalom elől. Nem csoda, hiszen a Városliget ma is a főváros egyik legfontosabb zöldövezeti egysége. Közpark funkciójával ellentétes a sétányon átmenő gépkocsiforgalom. A Városliget forgalomcsillapítására 1993-ban a Közlekedés Kft, a DUNA-BIT Bt közreműködésével javaslatot készített. Ennek elemei, módosításokkal, most is felhasználhatók lennének.

Az M3-as autópálya bevezetésénél, a Városligeti elágazásnál első lépésben a Kós Károly sétányra vezető utak lezárását kellene megoldani. Igaz, hogy az M1 (lánykori nevén Millenniumi Földalatti Vasút) Mexikói úti megállójától nehéz átszállni az 1-es villamosra. Ennek korrigálására azonban nem került sor a Hungária körgyűrű 1984 és 2019-es fejlesztése során sem. Hosszabb távon természetesen ezt a környéket is rendezni kellene.

A Kós Károly sétány lezárása a Hősök tere lezárásával lenne összekapcsolható. Mindez az Állatkerti körút és főként az Andrássy út forgalmára kedvezően hatna.

1995-ben a felújítás kapcsán az Andrássy út hosszában húzódott az M1 földalatti nyitott árka, mivel a sínek mellett a födémet is ki kellett cserélni. Sokan attól féltek, hogy káoszba fullad Pest közlekedése. Ez azonban nem következett be. A középső sáv problémamentes zárva tartása azokat igazolta, akik már akkor javasolták megszüntetni az Andrássy út átmenő forgalmát.

andrassyblog2.png

A földalatti felújítása 1995-ben
Forrás: Becsky András videója

Tudjuk, hogy a Lánchíd felújítását állékonysági problémák miatt nem lehet akármeddig elodázni. Továbbra sincs azonban tisztázva, hogy a felújítás után folytatódjon-e a megszokott araszolás a forgalmi csúcsok időszakában, vagy adjuk át a helyet a hídon a látképben gyönyörködni szerető gyalogosoknak, kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek. Ha sikerülne elérni a Lánchíd gyalogoshíddá válását, az ugyancsak csökkentené az Andrássy út terhelését.

Jellegében az Andrássy út nem egységes, amit úgyis figyelembe vesznek a forgalom szabályozásánál. Az azonban nyilvánvaló, hogy az ott élők, egyéb ingatlantulajdonosok és bérlők érdekével egyezik a csillapítás – nem beszélve a sétálni, bámészkodni vágyó turistáktól, a babakocsit tolókról, kerékpárral vagy rollerrel közlekedő környékbeliekről.

Egy néhány éve készült doktori dolgozat azt állapította meg, hogy idehaza sokak számára ma sem pusztán közlekedési eszköz a saját autó, hanem státuszszimbólum. Ugyanakkor nyugati városokban, ahol pedig lényegesen magasabb életszínvonalon él a lakosság többsége, sorra vezetnek be olyan intézkedéseket, amelyek korlátozzák a gépkocsiforgalmat, és egyre több területet adnak vissza a városlakóknak sétálásra, ismerkedésre, pihenésre. Vegyék a bátorságot a mi döntéshozóink is, és hozzanak intézkedéseket a város tisztább levegője, a sétálás és a közösségi közlekedés bővítése érdekében!

Most helyzet van sajnos, de a távmunka során vagy az otthon csendjében jusson eszünkbe: érdemes lesz majd változtatni, az életet kellemesebbé tenni a városban a békeidőben!

Kovács Gizella

14 komment

Címkék: forgalomcsillapítás Andrássy út

süti beállítások módosítása