HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Nettó zéró kibocsátás

2019.08.12. 10:43 Levegő Munkacsoport

A hazai sajtó is ismertette1 a „nettó zéró kibocsátás” fogalmát, ami azt jelenti, hogy egy ország csak annyi üvegházhatású gázt bocsát ki, amennyit elnyel. Az energiaellátás, közlekedés, ipar kibocsátását meg kell szüntetni, és az elkerülhetetlen – például mezőgazdasági – kibocsátásokat karbon-nyelőkkel kell semlegesíteni. A téma fontos politikai aktualitással bír, António Guterres ENSZ főtitkár is a szeptemberi klímacsúcs napirendjére tűzte a kérdést2. Magyarország olcsón sül című bejegyzésünkben már szóvá tettük, hogy Magyarország volt a négy EU tagállam egyike, amelyik megakadályozta, hogy az Európai Tanács június 20-án elkötelezze magát az Unió 2050-es nettó zéró kibocsátása mellett3, ezért az EU meggyengült szereplőként jelenhet meg a klímacsúcson. A klímavédelemből visszavonuló USA, az ipari robbanást produkáló Kína és India, valamint az ellenérdekelt Szaúd-Arábia és Ausztrália mellett egy gyenge mandátummal bíró EU könnyen vezethet a nemzetközi tárgyalási folyamat katasztrófájához, az pedig klímakatasztrófához.

image_1.png

Az antropogén üvegházgáz-kibocsátás megszüntetésének szükségességét a tudomány már jó ideje kimutatta, a hátteret jól összefoglalja az IPCC 1,5 fokos jelentése is4. A kibocsátás megszüntetésének lehetősége még néhány évvel ezelőtt is „vad zöld” fantasztikumnak tűnt. Nagy tudású szakértők mosollyal az arcukon beszéltek róla, mint a környezetvédők egy újabb túlkapásáról. Ma ott tartunk, hogy több tucat ország kötelezte el magát, hogy 2050-re nullára csökkenti a kibocsátási szintjét. Az elköteleződések mögött komoly tanulmányok állnak, melyek nem csak a dolog megvalósíthatóságát támasztják alá, de azt is, hogy az átállás gazdaságilag is előnyös. Természetesen az első időkben költeni kell a karbonmentesség elérésére, de ez a befektetés már középtávon is megtérül5. Az átállás jelentős részben finanszírozható a fosszilis energiafelhasználásnak nyújtott állami támogatások átterelésével.

A hosszabb távú – 30 éves – cél kitűzésének azért van rendkívüli jelentősége, mert így el lehet kerülni a zéró kibocsátás céljával nem összhangban lévő fejlesztéseket, melyek a karbon-intenzív gyakorlatok bebetonozásához vezetnek. Ennek legjobb példáit a földgázos fejlesztések adják. „A földgáz a legjobb átmeneti tüzelőanyag” érveléssel hatalmas pénzeket fordítanak a 60-80 év élettartamú földgáz-infrastruktúra fejlesztésére.

A zéró kibocsátás elérése példa nélkül álló történelmi kihívás, tétje a Homo Sapiens túlélése. Az élet minden területén változtatásokra van szükség, és naivitás azt hinni, hogy a feladatot egyedül új technológiák alkalmazásával meg lehet oldani. A technológia mítosza az átállás egyik legnagyobb akadálya. Néhány kulcsfontosságú kérdéssel, így az energiarendszerek átalakításával, a földgáz szerepével, a klímatudatos életmóddal, a távhő helyzetével a következő bejegyzéseinkben foglalkozni fogunk. Arra is próbáljuk majd keresni a választ, hogy milyen kommunikáció segíthet abban, hogy az emberek a leghatékonyabban cselekedjenek a klímavédelem érdekében.

Lontay Zoltán
a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja

Fotó: https://pixabay.com 

1 Például https://www.vg.hu/velemeny/elemzes/a-netto-zero-emisszio-elerese-3-1593554/

2 https://www.un.org/en/climatechange/un-climate-summit-2019.shtml

3 Például https://hu.euronews.com/2019/06/21/magyarorszag-megvetozta-a-kozos-unios-klimatervet vagy http://www.caneurope.org/publications/press-releases/1791-governments-block-eu-climate-ambition

4 https://www.ipcc.ch/sr15/, a kérdéssel a 3. fejezet foglalkozik.

26 komment

Címkék: éghajlatváltozás

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9615001318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

különvélemény 2019.08.13. 05:49:03

Az egyszer már nagyon csúnyán megbukott IPPC modellben hisz a szerző, de a tudományban egyébként nem és technológiai mítoszt emleget.

Érdekes álláspont.

midnight coder 2019.08.13. 06:32:22

1. Nemigen fog menni. Nincs meg hozzá a technológia. Még a németeknek is max. úgy, hogy az általuk használt dolgok nagy részét máshol állítják elõ, így ott szennyeznek (+ a szállítás), illetve amikor a napocska nem süt, akkor megveszik a franciáktól az atomáramot.

2. A Homo Sapiens ettõl nem fog kihalni, legalábbis ettõl. Egyrészt azért nem, mert ha már nagyon szar lesz a helyzet, akkor valakinek le fog esni az ötlet, hogy ha a CO2 kibocsájtás csökkentése nem megy, akkor csökkentsük a Föld hõmérsékletét máshogy, és kivált valahogy egy kis jégkorszakot, Pl. egy vulkán kitörésének a segítésével, vagy a vulkánkitörés szimulálásával. Végül is, csak a légkört kell hozzá szennyezni, abban meg jók vagyunk.

Másrészt, a Homo Sapiens egy elég szívós fajta, és elég sok van belõle. Nem olyan könnyen pusztul ki. Max. a mostani civilizációnk. Azt meg a zöldek amúgy is utálják.

apro_marosan_petergabor 2019.08.13. 07:10:34

Ismerős túlzásokat hallunk. De, ha már...
Születésszabályozásról nem hallunk, pedig meg kellene fogni a születést, mondjuk Afrikában. ázsiában... Európában fordított a helyzet...
A németek a fosszilis erőművekre esküsznek - miközben dózerozzák a nulla CO2 kibocsátó A erőműveket és mint már írták importálják a francia Atomáramot - vizet prédikálnak s bort isznak...
Hogy is van ez?
Ez a levegő munkacsoport egy gittegylet?

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.08.13. 07:11:42

a technologia mitosza?
mire teccik gondolni? az energiamegmaradas, a súrlódás, vagy epp az elektrovoltavikus reakciokepesseg mitoszara ami akadalyozza a vegtelenenergia mindenkinek projektet?
wazze

szepipiktor 2019.08.13. 07:14:36

A szokásos emberellenes álláspont. Nagyon azonos az ökoterroristák, aktivisták hasonló "gondolataival".
Ugye az alap a túlnépesedés.
A túlnépesedés generálja a fogyasztást és a fogyasztás meg a Föld erőforrásainak gyorsuló felélését.
A fogyasztás kielégítéséhez kapcsolódik többek között a posztban említett probléma is.
Tehát népesség növekedése és a kibocsájtás egyenesen arányos, ezt "megfordítani" valójában olyan, mint amikor a bolsevikok a folyókat akarták megfordítani.
Érdekes az is, hogy a szélsőbalos aktivisták rendre a fejlett országokat tartja bűnösnek, miközben a fő szennyező országokról hallgat.
Ez kapcsolódik a migrációhoz.
Azaz sokadszor igazolható, hogy az egész propaganda mögött a globalizált pénzvilág áll, akiknek az európai, amerikai emberek nem jó fogyasztók, őket kell lecserélni az ázsiai és afrikai új tömegekkel, akik nulláról kezdik a fogyasztást.
A környezetvédelem így a büdös életben nem lesz hatékony, csupán kiszolgálja a pusztítást.
Nem is értem, hogyan működött eddig az evolúció? Amikor még nem léteztek politikai hátterű aktivista mozgalmak.

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.08.13. 08:24:20

Első lépés: Az összes Levegőcsoporthoz hasonló szánalomgyülekezet azonnali beszántása.
Második lépés: Valódi szakemberekből álló csoport beültetése a Parlamentekbe, ahol kőkemény döntési joggal rendelkeznek minden környezetszennyezésées ügyben.
Harmadik lépés: Ostoba politikusféregfeleség plázapicsák dolgozni zavarása, hogy ne otthonról osszák a "3 kW-os sütőben jó csak a pirítós fél óra alatt" c. ötleteiket, miközben habzó szájjal hörögnek a zacskóra aminek a felhasználása nem a felhasználón hanem a gyártón múlik, csak ahhoz gyávák, hogy azokkal baszakodjanak főleg ha tőlük kapják a "klímabarát" blogjuk fenntartásához a lóvét.
Negyedik lépés: Népességszaporulat megoldásához elolvasni Dan Brown könyvének azt a részét amit a filmbe nem mertek beletenni.
Ötödik lépés: Elektromos autós agyhalottakat felvilágosítani. Jelenleg lövésük nincs az akkukról, az azzal járó szennyezésről, a töltésről, a töltés hatásáról és úgy nagyjából semmiről, csak az arcuk nagy, hogy ők majd megmentik a világot.

Ezek az alapok. Ha teljesítve, lehet továbblépni más megoldásokkal.

csúti csüngőhasú tolvaj 2019.08.13. 08:27:31

@szepipiktor:

Érdekes, hogy a szélsőjobbos aktivisták nem látják, hogy a szélsőbalos a másik oldalon ugyanolyan hülye mint ő a jobboldalon, és nem kéne összevonni egyiket sem a nagyon kevés normális ember halmazával. Ne aggódj, a normális ember tisztában van a szennyezés forrásával, csak a jobboldali ostoba aktivisták próbálják úgy beállítani, hogy a baloldali nem.

midnightcoder2 2019.08.13. 08:58:35

@csúti csüngőhasú tolvaj: A megoldás hosszú távon az elektromos autózás lesz - ahogy a fûtésnek is elektromosnak kell lennie elõbb-utóbb. A kérdés, hogy hogy állítjuk elõ ehhez a delejt, illetve hogyan tároljuk. Az elektromos autók arra jók, hogy az autógyártók nem a robbanómotor nevû zsákutca 120 ezredik pofozgatásába teszik a pénzt, hanem akkumlátor fejlesztésbe. Aminek a végén ha kipottyan egy olcsó,környezetbarát, nagy energiasûrûségû akksi abból nem csak az autózás profitál. Jelenleg a fõ gond az, hogy ezek a fejlesztések megálltak a mobilokkal. Ami van, az a mobilokba pont elég - és persze jöhetsz azzal, hogy milyen jó lenne a telefont csak két hetente tölteni, de az IPhone-t megveszed így is, ergo elég. Az autóipar viszont újabb lökést ad a dolognak.

Amúgy a napelem mint energiaforrás alapvetõen nem teljesen hülyeség, csak nem a németekhez kellene telepíteni, hanem a dél-olaszokhoz. A fõ gond jelenleg az, hogy akiknek van napjuk azoknak pénzük nincs, akiknek van pénzük, azoknak meg napjuk nincs.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.08.13. 08:58:50

@csúti csüngőhasú tolvaj: akkor miert az a helyzet h SOHA az afrikai tulnepesedes vagy a tulnepesedes általában nem kerul szóba? miert nem afrikaban van abortuszkampany? vagy epp miért allandoan a fejelett tarsadalmaknak akarjatok/akarják megmondani, hogyan eljen?

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.08.13. 09:10:25

Nyugalom, csak a liberalizmus fog kihalni, azért meg nem kár.

chrisred 2019.08.13. 09:51:40

@FILTOL: Talán mert a fejlett országokban tudnak írni-olvasni, ergo a klímaváltozásról is ott értesülnek az emberek.

chrisred 2019.08.13. 09:59:25

@midnightcoder2: Előbb-utóbb a fűtés helyett az elsőrendű probléma a hűtés lesz, és logikusan érdemes lesz felhasználni azt az energiát, amit a belső terekből ki akarunk zárni - akár a járművek mozgatására is.

midnightcoder2 2019.08.13. 10:33:48

@chrisred: Azért errefelé a fûtés is gond marad. Lehet, hogy télen nem lesz -5 fok csak 0, de szerintem 0 fokon sem éreznéd nagyon komfortosan magad.

chrisred 2019.08.13. 12:09:19

@szepipiktor: Az lenne a baj a nyugati társadalommal, hogy nem fogyasztanak eleget? Ezt minimum az érdekes vélemény kategóriába tudom elhelyezni. :)

bontottcsirke 2019.08.13. 12:28:46

@midnight coder: Ezeket a hülyeségeket honnan szedted?

bontottcsirke 2019.08.13. 12:31:49

Olvasgatva a hozzászólásokat nagyon komoly mentális problémákkal küzdenek a magyarok. Az üvegházhatás negligálása, a felelősség minimalizálása, áthárítás, kontracselekvés. Húú, nem csodálom, hogy egymillióan leléptek innen.

citrix 2019.08.13. 13:04:39

A mai napig nem értem miért kell teljes egyetértés az EU döntéshozatala során. Bőven elég lenne a 2/3-os többség, amit az megszavaz az úgy lenne. A fidesz biztosan támogatná és dícsérné a 2-3-os arányú törvényalkotást hiszen itthon pontosan így teszi.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.08.13. 13:08:21

@chrisred: ohh.ertesulnek arrol is, hogy ot basztatjak azert mert kozlekedni mereszel, pedig egy gazfroccs a kontenerhajon, vagy éppen egy harci repulon, tobbet szennyez mint ő.

enrikokaruszo 2019.08.13. 13:24:54

@bontottcsirke: ...mert te nem elhiszel valamit, hanem tudsz, értem...én pl. nem vagyok biztos abban, hogy a CO2 olyan arányban felelős, mint oly sokan állítják, viszont az átállás óriási hasznot hoz pl a kvótakereskedelem kapcsán, és természetesen az alternatív energiatermelés is új piac....ezek mind érdekek...ajánlom Miskolczi Ferenc munkásságát a témában

chrisred 2019.08.13. 13:34:55

@FILTOL: Meg arról is, hogy a konténerhajó neki szállítja az árut, a harci gép meg őt védi.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 11:14:18

@különvélemény: Az IPCC nem csinál modelleket, ő modellező központok ellenőrzött eredményeit veszi át. A tudományban maximálisan hiszek, de abban nem, hogy a világ problémáit egyedül technológiákkal meg lehet oldani. A technológiák arra jók, hogy birtokosaik más embereket legyőzzenek (haditechnika) vagy más emberek pénzét elvegyék.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 11:16:13

@midnight coder: Kedves coder! Az általad említett geoengineering-et nem tartják nyilván a megoldási lehetőségek között.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 11:24:10

@apro_marosan_petergabor: Kedves petergabor! Az általad kommentelt cikk nem átfogó helyzetértékelés (már csak terjedelmi korlátok miatt sem), hanem egy konkrét ügy leírása. A népesség korlátozása valóban fontos lenne, de a téma politikai érzékenysége miatt nem tűzik napirendre. A Levegő Munkacsoport pedig egy elismert civil környezetvédő szervezet (www.levego.hu), mely mindannyiunk élhetőbb jövőjéért harcol, beleértve azokat a nagy tudású kommentelőket is, akik itt felbukkantak.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 11:32:38

@szepipiktor: Kedves szepipiktor! Aki egy az emberiség jövőjéről szóló témába behozza a szélső balt meg a szélső jobbot, az bizonyára megbízásból teszi, mert értelme nincs.
A fejlett országok környezetterhelése jelentősen nagyobb, mint a fejlődőké. Ráadásul az üvegház gázok esetében ők történelmileg sokkal többet bocsátottak az atmoszférába, ahol egyes gázok, pl. a CO2 tartózkodási ideje sok száz év. Most a világ megmentése érdekében minden országnak tennie kell, de a fejlettek felelőssége nagyobb.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 11:46:34

@csúti csüngőhasú tolvaj: Kedves csüngőhasú! Szívesen reagálnék értelmes szakmai felvetéseidre, ha ilyeneket rendelkezésünkre bocsátottál volna. Addig maradok abban, hogy egy alpári stílusú (a stílus maga az ember), arctalan (gyáva) kommentelő butaságaira nem válaszolok, és a jövőben sem fogok.

Lontay Zoltán 2019.08.14. 13:21:29

Kedves kommentelők! Még olvassátok el ezt a cikket a Levegő Munkacsoport elnökének kitüntetéséről (www.levego.hu/hirek/2017/06/bojte-csaba-lukacs-andras-es-szarka-laszlo-kapta-iden-az-ombudsmanok-dijat), meg nézzétek meg, hogy kik dolgoznak önkéntesként a Csoport Szakértői Testületében(www.levego.hu/magunkrol/szakertoi-testulet/).