Ferihegy (alias Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, avagy BUD) gazdái ezzel bíztatják az erre fogékony nagyérdeműt: „A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) kezdeményezésére 194 európai repülőtér vállalta, hogy 2050-re üzemelése nem jár szén-dioxid-kibocsátással, a kezdeményezéshez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport is csatlakozott.”
Kiváló, gratulálunk, azt gondolná az ember, hogy elolvasva a közleményt, minden érintett nyugodtan hajtja este nyugovóra a fejét. Vagy mégsem? Hiszen valami köze csak van a repülőtérnek a rajta landoló, tőle induló repülőgépek zaj-, levegő- és klímaszennyezéséhez is! Mármint ahhoz, hogy az egyre több felszálló repülőgép mindegyike több tonnányi kerozint elégetve bömböl Budapest déli és keleti kerületei lakosainak a fülébe, és szórja meg őket az egészségre veszélyes apró részecskékkel. A repülés akkor is a legkörnyezetszennyezőbb közlekedési mód, ha a repülőtér teljes energiaellátását napelemek biztosítják. Egy uniós becslés szerint egy utasnak annyi az üvegházhatású gázkibocsátása egy repülőúton Londonból New-Yorba és vissza, mint amennyi egy uniós átlagpolgár egész éves fűtésének. A repülőgépek részecske- és a nitrogénoxid-kibocsátása szintén hatalmas. Ráadásul a üzemanyag-fogyasztásuk a felszálláskor a legnagyobb, vagyis a repülőtér környékén szennyeznek a legerőteljesebben.
Ezért szorgalmazzuk évek óta, hogy ne nőjön a légi forgalom, hogy csökkenjen a repülőgépek energiafogyasztása, zaja, és minél kevesebb ember lakóhelye fölött szálldossanak föl és le.
A légiforgalom viszonylagos olcsóságának és ezáltal a gyors növekedésének a fő oka az, hogy adómentességeket és egyéb támogatásokat élvez. Ezért van jelentősége a most indult uniós polgári kezdeményezésnek, amelynek kezdeményezői azt akarják elérni, hogy a repülőtársaságok fizessék meg az adókat, amiket például a gépkocsitulajdonosok is megfizetnek, ha használni akarják a járgányukat. Az se ártana, ha a repülőtársaságok zajadót fizetnének, amit aztán szét lehet osztani azok között, akik kénytelen-kelletlen elviselik a fejük fölött elhúzó gépek zaját. Fizessenek a légiutasok is adót a repülőjegy után, ne kerüljön a töredékébe elrepülni valahova egy hétvégére, mint vonattal oda- és hazautazni!
Pár éve már volt egy aláírásgyűjtés az Unióban azért, hogy tiltsák be legalább az esti, éjszakai repülést. De nem történt semmi. Most itt van ez az új esély! Egymillió uniós polgár aláírására van szükség ahhoz, hogy az Unió döntéshozó testületei érdemben foglalkozzanak a repülés adómentességének felszámolásával. Ha egyetért a kezdeményezőkkel abban, hogy nincs szükség az olcsó repülésre és aki repülővel utazik, szállít, fizesse meg annak teljes társadalmi költségét, fizessen a zajért, fizessen a levegőszennyezésért, fizessen a levegőbe kibocsátott üvegházhatású gázok után, amik közelebb hozzák a klímakatasztrófát, csatlakozzon Ön is ehhez a polgári kezdeményezéshez!
Nem szükséges azonban az EU-ra sem várni: a magyar kormány bármikor kivethetne repülőjegyadót, mint ahogyan azt a brit kormány tette úgy, hogy az egy útra akár 515 fontot (185.000 forint!) is kitehet.
vamá
Fotó: Horváth Zsolt