HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Szénsemlegesít a ferihegyi repülőtér?

2019.07.15. 08:12 Levegő Munkacsoport

Ferihegy (alias Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, avagy BUD) gazdái ezzel bíztatják az erre fogékony nagyérdeműt: „A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) kezdeményezésére 194 európai repülőtér vállalta, hogy 2050-re üzemelése nem jár szén-dioxid-kibocsátással, a kezdeményezéshez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport is csatlakozott.”

img_5700.jpg

Kiváló, gratulálunk, azt gondolná az ember, hogy elolvasva a közleményt, minden érintett nyugodtan hajtja este nyugovóra a fejét. Vagy mégsem? Hiszen valami köze csak van a repülőtérnek a rajta landoló, tőle induló repülőgépek zaj-, levegő- és klímaszennyezéséhez is! Mármint ahhoz, hogy az egyre több felszálló repülőgép mindegyike több tonnányi kerozint elégetve bömböl Budapest déli és keleti kerületei lakosainak a fülébe, és szórja meg őket az egészségre veszélyes apró részecskékkel. A repülés akkor is a legkörnyezetszennyezőbb közlekedési mód, ha a repülőtér teljes energiaellátását napelemek biztosítják. Egy uniós becslés szerint egy utasnak annyi az üvegházhatású gázkibocsátása egy repülőúton Londonból New-Yorba és vissza, mint amennyi egy uniós átlagpolgár egész éves fűtésének. A repülőgépek részecske- és a nitrogénoxid-kibocsátása szintén hatalmas. Ráadásul a üzemanyag-fogyasztásuk a felszálláskor a legnagyobb, vagyis a repülőtér környékén szennyeznek a legerőteljesebben.

Ezért szorgalmazzuk évek óta, hogy ne nőjön a légi forgalom, hogy csökkenjen a repülőgépek energiafogyasztása, zaja, és minél kevesebb ember lakóhelye fölött szálldossanak föl és le.

A légiforgalom viszonylagos olcsóságának és ezáltal a gyors növekedésének a fő oka az, hogy adómentességeket és egyéb támogatásokat élvez. Ezért van jelentősége a most indult uniós polgári kezdeményezésnek, amelynek kezdeményezői azt akarják elérni, hogy a repülőtársaságok fizessék meg az adókat, amiket például a gépkocsitulajdonosok is megfizetnek, ha használni akarják a járgányukat. Az se ártana, ha a repülőtársaságok zajadót fizetnének, amit aztán szét lehet osztani azok között, akik kénytelen-kelletlen elviselik a fejük fölött elhúzó gépek zaját. Fizessenek a légiutasok is adót a repülőjegy után, ne kerüljön a töredékébe elrepülni valahova egy hétvégére, mint vonattal oda- és hazautazni!

Pár éve már volt egy aláírásgyűjtés az Unióban azért, hogy tiltsák be legalább az esti, éjszakai repülést. De nem történt semmi. Most itt van ez az új esély! Egymillió uniós polgár aláírására van szükség ahhoz, hogy az Unió döntéshozó testületei érdemben foglalkozzanak a repülés adómentességének felszámolásával. Ha egyetért a kezdeményezőkkel abban, hogy nincs szükség az olcsó repülésre és aki repülővel utazik, szállít, fizesse meg annak teljes társadalmi költségét, fizessen a zajért, fizessen a levegőszennyezésért, fizessen a levegőbe kibocsátott üvegházhatású gázok után, amik közelebb hozzák a klímakatasztrófát, csatlakozzon Ön is ehhez a polgári kezdeményezéshez!

Nem szükséges azonban az EU-ra sem várni: a magyar kormány bármikor kivethetne repülőjegyadót, mint ahogyan azt a brit kormány tette úgy, hogy az egy útra akár 515 fontot (185.000 forint!) is kitehet.

vamá

Fotó: Horváth Zsolt

12 komment

Címkék: repülés közlekedés környezetvédelem éghajlatváltozás klíma energia légszennyezés zaj zajszennyezés zöldövezet levegőszennyezés éghajlatvédelem társadalmi részvétel szén-dioxid károsanyag-kibocsátás PM2.5 üzemanyag-fogyasztás PM10

süti beállítások módosítása