HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Megvétózott jövőnk

2019.06.26. 09:41 Levegő Munkacsoport

karsten-wurth-karsten-wuerth-0w-uta0xz7w-unsplash.jpg

Magyarország nem nagyhatalom, de lehet, hogy most világtörténelmet írt.

Az Európai Tanács 2019. június 20-21-i ülésén Magyarország Csehországgal, Észtországgal és Lengyelországgal együtt az utolsó pillanatban megvétózta az Európai Unió törekvését, amely 2050-re karbonsemlegesség mellett kötelezné el magát.

Ez annál is inkább fájó, mert éppen a Tanácsüléssel egyidőben még tartott Brüsszelben az a Fenntartható Energia Hét (EUSEW19), melyen a világ minden részéről összesereglett klímatudósok, környezetvédő szervezetek és elkötelezett érdeklődő állampolgárok vettek részt, és egy héten keresztül minden nap 3 helyszín körülbelül 10 előadó termében zajlottak folyamatosan a legújabb és leghatékonyabb megoldásokat bemutató előadások, kerekasztal-megbeszélések és viták. Mindezekből kiderült, hogy talán nem elvetemült ötlet a 2050-re megcélzott klímasemlegesség (nettó nulla szén-dioxid kibocsátás), holott egyelőre nagyon messze vagyunk ettől. A lelkesedés, ami ezt a szakmát jellemzi, olyan nagy, hogy egyes nemzetközi civil szervezetek már azt is elképzelhetőnek tartják, hogy 2040-re elérhető ez az állapot. Az előadások jó nagy részét élőben közvetítették interneten, és archívan is megtalálhatóak.

Kár lenne a betegnek a műtőasztalon elhunyni, amikor ott állnak az orvosok, kezükben a megoldást jelentő beavatkozással, csak a “főorvosra” várnak… Nagyjából így áll most a Föld sorsa, a kormányok helyes döntésére várva. És már nincs sok időnk. Az ENSZ legújabb Klímajelentése szerint legfeljebb 10-12 évünk van arra, hogy megállítsuk a globális felmelegedés egyre gyorsuló folyamatát. 1,5 Celsius fokos átlaghőmérséklet-emelkedésnél többet nem fognak kibírni a földi rendszerek tragikus károsodás nélkül, így az egész ökoszisztéma veszélybe kerül, az emberiség pedig ezen belül még sokkal érzékenyebb, mint sok más faj. Magyarország példáját tekintve, ha a 2 Celsius fokos globális átlaghőmérséklet-emelkedésig eljut a bolygónk, modellek eredményei alapján a legforróbb napok nálunk a mainál akár 6-9 Celsius fokkal is pusztítóbb hőmérsékletűek lehetnek, és ezzel napi halálozási szám eddig tapasztalt 15 százalékos növekedése akár megsokszorozódhat.

A négy maradi kormány döntésének messzeható következményei lehetnek. Ha ugyanis megtörtént volna a kiállás az uniós éghajlatvédelmi célok mellett, akkor az EU tartalmas tárgyalási csomaggal jelenhetett volna meg a szeptemberi ENSZ klímacsúcson, ami a nemzetközi klímatárgyalások nehezen döcögő szekerét továbbvihette volna. Másrészt az EU soros (finn) elnöksége a siker reményében tűzhette volna az EU napirendjére a 2030-as ambíció növelését és a tagállamok teljesítésének számonkérhetőségét.

Most mindennek az ellenkezője következhet be. Az amúgy is döcögő szekér nagy valószínűséggel megakad. Ha az EU nem áll a klímatárgyalások élére, melyből az USA kivonult, és melyben a kínai kormány sem megfelelő elkötelezettséggel vesz részt (ez a két ország bocsátja ki az üvegházhatású gázok közel felét), valószínűleg senki nem fogja a szekeret tovább tolni. Ellaposul a nemzetközi tárgyalási folyamat, az emberiség továbbmegy az önpusztítás útján, amelyen rövidesen visszafordíthatatlan katasztrófához érkezünk el. Vagyis a magyar (és a másik három) kormány magatartása nem nemzeti és nem is csupán EU-szinten, hanem világméretben okozhat történelmi jelentőségű tragédiát.

Szegő Judit
a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi projektvezetője

Fotó: Karsten Würth (@karsten.wuerth), Unsplash

komment

Címkék: éghajlatváltozás éghajlatvédelem Európai Unió

süti beállítások módosítása