Nemrég jelent meg az Europol (az Európai Unió bűnüldöző ügynöksége) honlapján egy közlemény a Spanyolországban távérzékeléssel lefülelt olyan teherautókról, amelyekben kiiktatták az egészségkárosító nitrogénoxidok kibocsátását megszüntető rendszert.
Négy embert tartóztattak le, miután egy útellenőrzés után kezdődött vizsgálódás kiderítette, hogy egy cég vagy harminc tehergépkocsijának alakították át a kipufogórendszerét. Kikapcsolták az AdBlue adagolót, ami karbamidot adva a kipufogógázhoz, vízzé és nitrogéngázzá alakítja át annak a nitrogénoxid-, nitrogéndioxid-tartalmát. Ezzel a trükkel megtakarították az AdBlue beszerzésének és a szelektív katalitikus reduktor (SCR) karbantartásának a költségeit, mit sem hederítve arra, hogy tehergépkocsik kipufogójából ömlenek a mérgező nitrogénvegyületek.
Évek óta szorgalmazza a Levegő Munkacsoport, hogy szereljenek föl a spanyolországi mérésben használthoz hasonló távérzékelőket az utakon, de legalább mérjék rendszeresen, a forgalom zavarása nélkül a mozgó gépkocsik kipufogógázának összetételét. Idén addig már eljutott a dolog, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízta a Közlekedéstudományi Intézetet a lehetőségek vizsgálatával. Remélhetőleg nem járunk úgy, mint a tehergépkocsik rendszeres súlymérésének bevezetésével, ami eltartott vagy tíz évig, bár a túlsúlyos rakományok okozta kár az utakon minden évben milliárdokban volt mérhető.
A gépjárművek kipufogórendszerének manipulálása sajnos bevett spórolási eszköz Magyarországon is. A Levegő Munkacsoport 2018 februárjában írt levelet Tóth Andor Nándor közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárnak, amiben felhívta a figyelmét, hogy egyes cégek nyíltan hirdetik az interneten, hogy vállalják az AdBlue-rendszer kiiktatását. A minisztérium válaszából az derült ki, hogy tudnak ugyan a jogsértésekről, de mit sem tesznek ellenük. Ami az átalakítást elvégeztetőket, az átalakított gépkocsikat illeti, „a hatóságok szívesen fogadnak erre vonatkozó bejelentéseket, információkat”. Ennél azért több kellene. Bár ahogy mostanában kinéz, sajnos a légszennyezés okozta sok megbetegedés és évi több ezer ember idő előtti halála a kormánynak nem számít, de még csak az sem, hogy az Európai Bizottság adatai szerint légszennyezés okozta egészségi károk hazánkban meghaladják az évi 1500 milliárd forintot!
vamá