Elindult végre a kamionok széndioxid-kibocsátásának korlátozása az Európai Unióban, de csigalassúsággal. Pedig a nehéz tehergépkocsik alapváltozatainak széndioxid-kibocsátása húsz év alatt alig változott. 2025-től változtat ezen először az Európai Unió új irányelve a nehéz tehergépkocsik széndioxid-kibocsátásának korlátozására. Az irányelv környezetvédő szervezetek sok éve zajló küzdelmének is köszönhető.
Már csak az Európai Parlament végszavazása és az Európai Tanács jóváhagyása kell, és a 2025-ben a piacra kerülő új nehéz tehergépkocsik széndioxid-kibocsátása nem lehet több a 2019. évinek a 85 százalékánál. Az Európai Bizottságban készült hatásvizsgálatból (15. táblázat) kiderül, hogy évente több ezer euró lehet majd az új modellt megvásárlók éves üzemanyag-megtakarítása. A 2030-tól előírt 30 százalékkal kisebb széndioxid-kibocsátás pedig kamiononként átlagosan több mint 10.000 eurós megtakarítást hozhat a fuvarozóknak. Még ennél is jobban járnak, ha a 2022-ben esedékes felülvizsgálatkor szigorítja a 2030-as előírást az Európai Unió.
Budapesten a nehéz tehergépkocsik adják a közúti közlekedés éves széndioxid-kibocsátásának mintegy 10 százalékát, 2018-ban 139 700 tonnát. Ha egy varázsütésre minden kamion átlagfogyasztása a 85 százalékára esett volna vissza 2018. január elsején, 20 955 tonnával kisebb lett volna a tavalyi széndioxid-kibocsátás. Ennyi mintegy 4000, a múlt század nyolcvanas éveiben épült 100 négyzetméteres gázfűtéses családi ház éves kibocsátása.
A szabályozás másik eleme a nulla kibocsátású tehergépkocsik gyártásának pártolása. Azon tehergépkocsi-gyártók dízelhajtású modelljeire, amelyek eladásainak legalább két százaléka villanyhajtású, valamivel gyengébb széndioxid-kibocsátáscsökkentési előírás vonatkozik majd. Ez a lehetőség felgyorsíthatja az akkumulátoros, a hidrogéncellás és a felsővezetékes villanykamionok piacra kerülését, a külföldi piacokon is versenybe hozva az európai gyártókat. Amire szükség is van, hiszen 2050-ig el kell tűnniük az utakról a dízel-, a benzin- és a gázmotoros járműveknek. A nagy kérdés az, hogy mikortól éri meg a vásárlóknak csak villanyhajtású kamiont venni, illetve mikor döntenek úgy a teherautó-gyártók, hogy a dízelmotor a múzeumba való, nem az utakra.
A Levegő Munkacsoport közreműködésének köszönhetően írta alá korábban a szigorúbb szabályozást kérő levelet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (amelynek tagja Európa egyik legnagyobb közúti fuvarozó cége) és a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja is.
vamá
Kapcsolódó korábbi anyagaink:
-
Csökkenhet a tehergépkocsik üzemanyag-fogyasztása Európában is – Civilek és cégek keményebb szabályozásért lobbiznak
https://www.levego.hu/hirek/2018/05/csokkenhet-a-tehergepkocsik-uzemanyag-fogyasztasa-europaban-is/ -
Jelentősen csökkenthető a kamionok üzemanyag-fogyasztása
https://www.levego.hu/hirek/2017/09/jelentosen-csokkentheto-a-kamionok-uzemanyag-fogyasztasa/ -
Levél a kamionok üzemanyag-fogyasztásának korlátozásáért
https://www.levego.hu/hirek/2017/07/level-a-kamionok-uzemanyag-fogyasztasanak-korlatozasaert/ -
Összefogás a közúti fuvarozókkal az olcsóbb szállításért és az éghajlat védelméért
https://www.levego.hu/hirek/2017/11/osszefogas-a-kozuti-fuvarozokkal-az-olcsobb-szallitasert-es-az-eghajlat-vedelmeert/