HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Még sokáig elkerülhetetlen elkerülhető balesetek

2019.02.28. 10:09 Levegő Munkacsoport

Öt év múlva új teherautó csak akkor kaphasson típusengedélyt az Unióban, ha jól ki lehet látni a vezetőfülkéjéből. Emellett tette le a voksot az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága (IMCO) februári ülésén. A szabályozásért már évek óta küzdenek a civil szervezetek.

baleset_201490225.JPG

Számos, a közúti közlekedés biztonságának fokozását szolgáló intézkedést tartalmaz a most tárgyalt javaslat a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról szóló rendeletről. Ezek egyike ez, ami a tehergépkocsi közelében tartózkodó gyalogos, biciklis életét hivatott védeni.

Szomorú történet ez. Az Euractiv.com pár nappal ezelőtti írásának kommentárírója 2009-ben találkozott egy Toshiba szoftverrel, amivel négy kamera képéből lehetett (volna) panorámaképet vetíteni a sofőr elé a vezetőfülke holtteréről. Nem tudok róla, hogy azóta létezik-e hasonló rendszer az európai nehéz tehergépkocsikban. Hét évvel később, 2016-ban ismertettük az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség tanulmányát a tehergépkocsik holtteréről és arról, mit lehet ellene tenni. Akkor már őröltek az Unió malmai, az Európai Bizottság szakbizottságában már formálódtak az új biztonsági előírások, amelyekből mostanra vált javaslat, amiről megkezdődhetett a parlamenti – és párhuzamosan az európai tanácsi – tárgyalás.

Szűkek a vezetőfülkék, a sofőrök többnyire a motor tetején, a kakasülőn ülnek ahelyett, hogy – ahogy már sok autóbuszban így is van – az úttest szintjénél alig följebbről tudnák áttekinteni a panorámaablakon át, mi történik körülöttük. Ezen csak úgy lehet segíteni, ha a vezetőfülke – és ezzel az egész tehergépkocsi, vontató, szerelvény – majd egy méterrel hosszabb lehet, mint a mai előírás. Ennek a nyolcvan centinek a kihasználása, a vezetőfülke áttervezése lehet olyan nagy teher a teherautógyártóknak, ami miatt még hét évet várhatunk az első ilyen típusok megjelenésére, és 2027-ig arra, hogy eltűnjenek a piacról a nagy holtterű új tehergépkocsik. Hihető okfejtés, de van egy apró bökkenő. Mégpedig az, hogy a biciklisekkel, gyalogosokkal legtöbbet találkozó városi áruterítő teherautók között van, aminek nincs holttere! 2016-ban már biztosan gyártottak ilyet. Az előírások tehát lehetnének szelektívek. Azoknál a tehergépkocsi-fajtáknál, amelyeknél a mai méretelőírások mellett is megoldható a teljes kilátás, évekkel ezelőtt vissza lehetett volna vonni a típusengedélyt azoktól a gyártmányoktól, amelyeknek van holtterük!

Erre a következtetésre juthat az ember, ha elolvassa Cynthia Barlow történetét. Cynthia Barlow, akinek a lányát gázolta halálra egy elé kanyarodó tehergépkocsi, az Egyesült Királyságban a közúti balesetek sérültjeit támogató nemzeti szervezet, a RoadPeace elnöke. Lánya halála után a balesetet okozó gépkocsivezetőt dolgoztató fuvarozó cég részvényese lett, és elérte, hogy jobban odafigyeljenek, illetve pár év alatt lecseréljék a gépkocsikat alacsony vezetőfülkés, kis holtterű típusra.

Nem találtam arra statisztikát, a teherautós gázolások hány százalékát okozza, hogy a sofőr egyszerűen nem látja a mellette biciklizőket vagy – kanyarodáskor – a gyalogosokat, de ha csak a hírekre hagyatkozom, abból látszik, hogy vannak ilyenek. Amelyek közül ha csak egyet meg lehetett volna előzni, akkor már megérte volna már évekkel ezelőtt betiltani a rossz kilátású tehergépkocsik értékesítését. Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy valami baj van a prioritásokkal, ha ilyeneket 2026-ban még eladhatnak, és még 2036-ban is fognak embereket értelmetlenül halálra gázolni.

vamá

 A kép forrása: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article5936446.ece/ALTERNATES/s810/PAY-Woman-Cyclist-killed.jpg

komment

Címkék: baleset kerékpár kamion halálozás kerékpározás teherszállítás gyalogos közlekedés

süti beállítások módosítása