HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Alakul a közúti széndioxid-kibocsátás korlátozása

2019.01.04. 10:15 Levegő Munkacsoport

Évtizedek óta küzdenek a környezetvédő civil szervezetek a közúti közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok csökkentéséért. Részben nekik is köszönhető, hogy az Európai Unió hamarosan szigorú szabályozást fogad el a témában.

Két fontos ágon folynak tárgyalások az Európai Unió testületei között az új közúti gépjárművek széndioxid-kibocsátásának korlátozásáról 2025-től. Az egyik ág a személygépkocsik és a könnyű teherautók (furgonok), a másik a nehéz tehergépkocsik kibocsátása. A személyautók és a kisteherautók esetében az EU-t elnöklő osztrák kormánynak decemberben sikerült elfogadtatnia egy szabályozást az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalódelegációival. A nehéz tehergépkocsik formálódó kibocsátás-szabályozásáról pedig az Európai Tanács alakította ki közös álláspontját. A végleges változat tető alá hozatala már a most kezdődő román elnökség feladata lesz.

Az európai törvényhozásban akkor lesz rendelet az Európai Bizottság előterjesztéséből, ha az Európai Parlamentnek és a tagállami kormányok testületének, az Európai Tanácsnak sikerül kompromisszumra jutnia egy szövegváltozatról. A közúti közlekedés okozta széndioxid-kibocsátás és egyéb levegőszennyezések korlátozását célozó rendeletekről hagyományosan nehezen születik döntés, mert míg a Parlamentnek az évi mintegy 400 000 európai polgár halálát okozó levegőszennyezés és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése a fontos, addig a tagállami kormányok egy részének – köztük a sajnos a magyar kormánynak is – az autógyártók rövid távú profitja. Azt már csak nagyon kevesen vitatják, hogy az éghajlati katasztrófa elkerüléséhez szükséges 1,5ºC átlaghőmérséklet-emelkedési korláton belül maradáshoz nullára kell csökkenteni a század közepéig a közlekedési széndioxid-kibocsátást. A változás ütemében viszont már komoly véleményeltérések vannak. Leginkább az autógyártók szeretnék minél kisebb költséggel – a lehető legnagyobb profittal – megoldani a dolgot. Elfogadták, hogy a robbanómotor a múzeumba kerül, ezért már nem nagyon akarnak költeni a fejlesztésére, a széndioxid-kibocsátásának csökkentésére, viszont jó sokat el akarnak még belőle adni. Az éghajlati katasztrófa hatásaitól félők viszont arra is odafigyelnek, hogy az átlaghőmérséklet emelkedésének a megállításához az üvegházhatású gázok koncentrációjának csökkennie is kell a levegőben. Más szóval arra van szükség, hogy a kibocsátás csökkenése minél erőteljesebb legyen, hogy aztán legyen ideje a természetnek elegendő szenet kivonnia a levegőből.

Végül azt a kompromisszumot tudta mindkét fél elfogadni, hogy egy autógyártó által eladott személygépkocsik és könnyű tehergépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátásának 2025-től 15 százalékkal, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kell kisebbnek lennie a 2021. évi szintnél. A 2030-tól előírt kibocsátáscsökkentés végül majdnem eléri az Európai Parlamentben megszavazott 40 százalékot. Amit még nem tudunk, mert nem látunk a jövőbe, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy 2030 után már egyáltalán ne lehessen robbanómotoros gépkocsit vásárolni az Európai Unióban. Tekintve ugyanis, hogy a forgalomban előfordulnak 20 éves járművek is, ez kellene ahhoz, hogy 2050-ben nulla legyen a közlekedés széndioxid-kibocsátása. Szerencsére az eladott gépkocsik kibocsátását nemcsak az előírások, hanem a piac is alakítja. Ott pedig sok esetben már ma sem a hajlandóság, hanem az ár akadályozza meg a vásárlókat abban, hogy a villanyhajtás mellett döntsenek.

Ami a nehéz tehergépkocsik kibocsátásának a korlátozását illeti, ott a román kormányon a sor, hogy még az uniós választások előtt tető alá hozzon egy megállapodást az Európai Tanács és az Európai Parlament között. A tagállamok miniszterei által decemberben elfogadott álláspont a 2019-es kibocsátási szint legfeljebb 85 százaléka (15 százalékos csökkentés) 2025-től és legfeljebb 70 százaléka (30 százalékos csökkentés) 2030-tól. A 2019-es kibocsátási szint alatt a 2019. július elseje és 2020. június 30-a közötti eladott új nehéz tehergépkocsikra a VECTO szimulációs eszközzel kiszámított széndioxid-kibocsátást kell érteni. Novemberben az Európai Parlament 2025-tól 20 és 2030-tól 35 százalékos csökkentésről határozott. Ezek között az értékek között kell a román elnökség alatt kialakítani a közös álláspontot, tudva, hogy az autógyártók profitját az szolgálja a legjobban, ha semmilyen megállapodás nem jön létre. Miközben a teherautógyártók jóval kevesebben vannak, mint az áruszállítók és -szállíttatók, akiknél viszont az üzemanyag-fogyasztás csökkenése költségmegtakarítást eredményez.

Cikkünket az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) anyagai alapján készítettük.

vamá

Képünkön: A brandenburgi kapu előtt lefényképezett 25 tonnás Mercedes-Benz eActros villanyteherautó már árut szállít a berlini Edeka üzletekbe.
A kép forrása: https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/eActros.xhtml?oid=33451231

33 komment

süti beállítások módosítása