Robbanás előtt áll a brüsszeli közautó-piac, miután néhány hete a régiós kormányzat lazított a szabályokon, és engedélyezte a kötetlen parkolású („free floating”) jellegű közautó-rendszereket, vagyis ahol nem kell ugyanoda visszavinni az autót, ahonnan elhoztad, hanem bárhol otthagyhatod, ahol találsz parkolóhelyet. Az önkormányzatok részéről talán az egyetlen befektetés, hogy hajlandóak lemondani a közautók által ingyenesen használt parkolóhelyek bevételeiről. De még az is lehet, hogy még azok után is beszednek valamennyi parkolási általánydíjat a cégektől, ez még nem tisztázott. (A felhasználónak ekkor sem kell fizetniük a parkolásért, legalábbis közvetlenül nem.) Ha pedig épp használni akarsz egy közautót, egy okostelefonos alkalmazás mutatja meg, hol parkolnak körülötted a legközelebbi szabad autók.
A kormányzati döntés bejelentése után három cég azonnal jelezte, hogy szolgáltatni kezd Brüsszelben szeptembertől. Azóta az egyik cég, az igazi verseny szellemében, előre hozta az indulást júliusra.
Amint a Levegő Munkacsoport egy korábbi tanulmányában ismertette, nemzetközi tapasztalatok szerint egy közautó – a körülményektől függően – 6-22 darab személyi tulajdonban lévő gépkocsit helyettesít, vagyis ennyi autóval lehet kevesebb a városban, felszabadítva a helyet a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak, a növényzetnek.
Budapesten a zöld rendszámos autók ingyen parkolhatnak a közterületen, ami komoly esélyt nyújthat a villanyautókat alkalmazó, kötetlen parkolású közautós vállalkozásoknak. Kíváncsiak vagyunk, mikor indul meg nálunk az első.
A brüsszeli hír forrásai:
http://fr.metrotime.be/2016/05/31/must-read/bruxelles-davantage-de-voitures-partagees-grace-au-free-floating/
http://www.lacapitale.be/1604577/article/2016-06-21/le-service-de-voitures-partagees-drivenow-sera-operationnel-a-bruxelles-des-le-6 (Innen kölcsönöztük a képet, amely az egyik brüsszeli autómegosztó cég, a DriveNow járműveit mutatja. Idén júlis 6-tól 150 közautóval kezdik meg a szolgáltatásukat, amit két hónapon belül további 150-nel bővítenek.)