HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

A Homo sapiens és a szúnyogok

2015.06.12. 06:59 Levegő Munkacsoport

unnamed.jpg

Olvastam valahol, hogy még a Dalai lámát is zavarják a szúnyogok, főleg, amikor nem hagyják aludni. Kit nem? Állítólag a harmadik csípésnél már a buddhisták legismertebb vallási vezetője is elveszti a türelmét, bár lehet, hogy erről inkább személyesen kellene megkérdezni. Talán nem túlzó azt állítani, hogy az emberiség viszonylag egységes állásponton van a vérszívó szúnyogokkal kapcsolatban, és a legenyhébb megfogalmazás szerint is kellemetlen kis élőlények. A „mit kezdjünk a szúnyogokkal” kérdésre adott válaszaink viszont már korántsem ilyen egységesek, sőt.

Hazánkban a szúnyogok nem terjesztenek fertőző betegségeket. A jelenlegi gyakorlat szerint a szúnyogproblémára mégis egyetlen hivatalos válasz létezik, és ez az „irtsuk ki!”. Az eszközök is ezt a katonai hozzáállást tükrözik: az illetékesek minden nyáron repülőgépek, helikopterek és földi járművek hadát fegyverzik fel több ezer liternyi idegméreggel, hogy leszámoljanak az ellenséggel. A cél ugye a szúnyogmentes környezet, hogy minél kellemesebben töltsük el a nyarat?

Egy pillanatra álljunk meg. Biztos, hogy mindannyian ugyanazt értjük a kellemes alatt? A mi kis családunkban például mindenki azzal ért egyet, hogy a vízpart melletti kellemes életbe a szúnyogok beleférnek. Szúnyogháló minden ablakon van, estefele pedig mindenki az alkalomhoz illően öltözik: hosszú ujjú pólóba, nadrágba. Ha mindez nem lenne elég, ott vannak még a házi szúnyogriasztó praktikák. A szúnyogok tehát felőlünk élhetnek kedvükre, minket nem zavarnak.

Ami viszont igencsak zavaró, az a nyakunkba mérget permetező repülő, és a fürdésre alkalmatlanná vált víz felszínén tömegesen oszladozó csiga- és haltetemek. De a vegyszerezés miatt röpképtelenné vált, a földön fetrengő vagy éppen már elpusztult kis élőlények tömeges látványa sem dobja fel a nyarunkat.

Nyilván nem vagyunk egyformán érzékenyek a természetre, de azért a számok elgondolkoztatóak. Felmérések szerint a szúnyogirtás során elpusztult állatok mindössze 0,1 százaléka csípőszúnyog. Ez azt jelenti, hogy a szúnyogok ellen viselt háború áldozatainak 99,9 százaléka más élőlény. A szúnyogirtásra használt vegyszer ugyanis minden apró kis állatra halálos, ami közvetlenül érintkezik a permetfelhővel, de vízbe kerülve a teljes vízi világra mérgező: a kagylókra, csigákra, békákra, halakra is. A madarak sem menekülnek meg: teljes fészekaljnyi kis énekesmadarak pusztulhatnak el egy-egy kampány után, de rendszeresen előfordul tömeges pusztulás a felnőtt madarak között is.

Egy-két szitakötővel, békával vagy kismadárral több vagy kevesebb, kit zavar? Amennyiben nem szeretjük a szúnyogokat, leginkább minket zavar majd. Az élővilág elleni vegyszeres háborúnak ugyanis még egy igencsak kellemetlen hatása van: pont a „gyéríteni” kívánt faj – jelen esetben a szúnyog – jár vele a legjobban. A magyarázat elég egyszerű: a természet sokkal gyorsabban pótolja a szúnyogot, mint a főállású szúnyogevőket – az előbbinek elég 5-7 nap, míg egy énekesmadár például több hét alatt fejlődik ki. Amikor a következő szúnyognemzedék kikel, éppen a Homo Sapiens vegyszerének pusztítása miatt nem találkozik majd annyi természetes ellenséggel, mint azelőtt. Pár héten belül tehát több lesz a szúnyog, mint valaha, és kezdhetjük a hadviselést előröl. Ha ezt elég sokáig ismételgetjük, két dolog következik be biztosan: a legszaporább állatok – jelen esetben a szúnyogok - ellenállóvá válnak a vegyszerre, míg természetes ellenségeik megritkulnak, vagy kihalnak. Persze nyugtathatjuk magunkat, hogy az élet békák és madarak nélkül is szép lehet, a szúnyogirtásra használt deltametrin az emberben valószínűleg csak hormonzavart okoz, nem biztos, hogy rákkeltő, és amúgy is annyi vegyszert használunk, hogy az országban a nyaranta több százezer hektáron központilag szétszórt méreg már nem oszt, nem szoroz.

 

Félve kérdezek mégis minden értelmes embert: tényleg csak ennyire telik tőlünk?


MJ

komment

Címkék: szúnyogirtás repülőgépes permetezés Vonattal balatonra deltametrin

süti beállítások módosítása