Karinthy Frigyest juttatta eszünkbe a Közbeszerzési Döntőbizottság szó szerint megsemmisítő határozata a Budapesti Közlekedési Központ trolitenderéről. Ő a várható egyszerűsítésekről írta az „Egyszerűsíteni a forgalmat” című humoreszkjében: „A villamoskerekeket leszedik, ehelyett a villamos padlójába lyukakat fúrnak.Ezekbe a lyukakba a közönség beleáll, egy e célra alkalmazott fogóba belekapaszkodik. Az áram így egyenesen a közönségbe megy bele, mely is az áram hatása alatt felvillanyozva, felemeli a kocsit, és megindul vele.”
Kis módosítással a felsővezeték nélküli trolira is alkalmazható az elgondolás, ha a közönség felvillanyozásában nem az áramra, hanem az áram hiányára számítunk. Ha ugyanis nem írhatja elő az ajánlatkérő – esetünkben a BKK – hogy ahol nincs felsővezeték, ott milyen energaforrása legyen a trolinak, akkor tulajdonképpen bármilyen meghajtású jármű szóbajöhet. Akár egy autóbusz is, ami simán elpöfög a felsővezeték alatt, sőt ott is, ahol az nincs. Ilyennek a szállítására pedig nyilvánvalóan minden autóbuszgyár tud referenciát hozni.
Tudnánk még furcsa érvelést idézni a Döntőbizottság opuszából, de nem tesszük, ez legyen a BKK dolga. A Döntőbizottságtól ugyanis a fonódó villamossal összefüggő járműtender ügyében általuk ajnározott Skoda végérvényes elbukása után éppen ez volt várható. Valószínű volt, hogy bárhogyan is írja ki a BKK a tendert, a Skoda mindenképpen beleköt – anélkül, hogy egy vasat is kifizetne a felhívásért, hiszen offshore cégként úgysem érdemes indulnia –, és az is, hogy a Döntőbizottság nekik ad majd igazat.
A Levegő Munkacsoport számára, akik 25 éve dolgozunk azért, hogy minél jobb legyen a budapesti tömegközlekedés, és minél kisebb a személygépkocsi-forgalom, valamint a közlekedési eredetű levegő- és zajszennyezés, Tarlós István és Horváth Csaba duettje okozott nagyobb fejtörést. Ha bármelyikük is fontosnak tartotta volna, hogy a 99 százalékos EU-támogatást biztosan el lehessen költeni, és hogy a főváros hozzájusson az új trolikhoz, akkor nem a BKK-t kezdték volna szídni. De azt kezdték, sőt személyes támadást indítottak Vitézy Dávid ellen. Nincs az a közszolgáltatás, amelyen ne lehetne fogást találni. A Levegő Munkacsoport is sok gondot lát a BKK működésében. Mégis, éppen ebben az esetben kifejezetten örülünk, hogy a BKK nem a levegőszennyező dízelgenerátort, hanem az akkumulátort vagy a kondenzátoros megoldást követelte meg a kiírásban. (Egyébként ez utóbbi felel meg az EU zöld közbeszerzésre vonatkozó előírásainak és az ezek alapján készült, a járműbeszerzésekről szóló hazai kormányrendeletnek.)
Örültünk volna annak is, ha a főpolgármester és várható MSZP-s kihívója úgy szólal meg ebben az ügyben, hogy a Döntőbizottsággal szemben a városlakók érdekeit, jogát védi a tiszta levegőre. Az elmúlt négy évben sok jó változás volt a főváros közlekedésében. Lehetett volna több is, de a forráshiány ellenére vannak új autóbuszok, nőtt a négyes-hatos villamos kapacitása, elkezdődött a fonódó villamos építése, nyíltak új autóbuszsávok, beindul a Futár is, pontosabban jönnek a buszok – reméljük, előbb-utóbb a villamosok is. Működik a Budapesti Közlekedési Központ, nincsenek körülötte korrupciós botrányok. Van javulás, és nem Vitézy Dávid, hanem az M4 feneketlen katlanja tehet arról, hogy túl sokáig tartott a hanyatlás, hogy nem jut elég pénz a gyorsítására. Ha pedig az őszi önkormányzati választásokon az lesz a fő kérdés, hogy köt-e a megválasztott városvezetés útilaput Vitézy Dávid talpára, bizony lesz ok inkább amellett szavazni, hogy maradjon csak a BKK élén, és folytassa, amit elkezdett.
Ha hozzá szeretnél szólni, akkor azt facebook oldalunkon a linkre kattintva megteheted: