HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (6) autóipar (6) autókölcsönzés (1) autómegosztás (7) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) Bécs (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) behajtási díj (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (22) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) Dob utca (1) dugó (2) dugódíj (18) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (12) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (23) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (4) építészet (5) épületek (3) épületek felújítása (10) épületfelújítás (14) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (3) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) félretájékoztatás (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Ferihegy (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (10) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (7) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (3) iskolakezdés (1) iskolautca (2) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (5) kerületek (1) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (4) kis autó (1) klíma (20) klímabómusz (1) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (8) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (4) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) motorjáratás (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) New York (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (4) Paks (1) Párizs (3) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (25) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (3) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) rezsicsökkentés (1) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) sétálóutca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (17) szénbányák (1) szennyvíz (2) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) Szociális Klímaalap (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (8) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (10) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (3) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (18) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Mennyire zöld a repülőtéri vasút?

2025.12.09. 11:51 Levegő Munkacsoport

cardmapr-nl-8ebduzkcxag-unsplash.jpg

A nemrég újra felmerült ferihegyi vasútra a legtöbben egy környezetbarát fejlesztésként tekintenek, hiszen környezeti előnye elég egyértelmű: segítségével tiszta és alacsony kibocsátású vasútra terelhető azoknak egy része, akik ma kevésbé környezetbarát busszal vagy még kevésbé környezetbarát autóval jutnak ki a reptérre.

Ugyanakkor a reptéri vasútnak (és más reptéri fejlesztésnek) vannak olyan hátrányai, amelyekről szinte egyáltalán nem esik szó. A repülőtéri vasút ugyanis amellett, hogy zöldebbé teszi a reptérre kijutást, kényelmesebbé, gyorsabbá és így vonzóbbá is teszi a repülést, ami viszont klímavédelmi szempontból a legártalmasabb közlekedési mód. A repülés ugyanis a nagy távolságú buszjáratokhoz képet 7-szer, a vonatokhoz képest pedig mintegy 10-40-szer jobban járul hozzá a felmelegedéshez; egy európai repülőút (oda-vissza 2,5 ezer kilométer) mintegy 450 kilogramm szén-dioxid-kibocsátással egyenértékű, ami több, mint az átlag magyar egyhavi kibocsátása (400 kg). És míg pl. a szintén jelentős kibocsátással járó fűtés vagy élelmiszertermelés alapvető emberi szükségletet elégít ki, a repülés elsősorban szórakozási (turisztikai utazás) vagy üzleti igényeket szolgál. Emellett a repülők által okozott légszennyezés egy 2024-ben készült tanulmány szerint az EU-ban évente 280 000 magas vérnyomásos esetet, 330 000 cukorbetegséget and 18 000 demenciát okoz azon 51,5 millió ember körében, akik Európa 32 legforgalmasabb repülőtere mellett élnek, Budapest egyes részein pedig már ma is olyan zavaró a repülés zajhatása, sok helyen nyitott ablaknál aludni sem lehet. Nem csoda, hogy egyre többen próbálják visszafogni a repülésüket: nemcsak az elkötelezett környezetvédők, hanem például a most októberi választáson jelentősen megerősödött holland Kereszténydemokrata Párt (CDA) vezetője se repül 2006 óta.

Persze van olyan érv, hogy az emberek úgyis repülnek és repülni is fognak, és akkor legalább a reptéri kijutásuk legyen környezetbarát. Ezzel több probléma is van. Egyrészt megkérdőjelezhető bármilyen olyan fejlesztésnek a zöld jellege, amely egy környezetszennyező tevékenységet segít elő, hiszen a nagy célnak a környezetszennyező tevékenység visszaszorításának kellene lennie. Másrészt a vasút környezetbarátsága erősen függ a kihasználtságától: ha kevés és szellős szerelvények közlekednek rajta, akkor rögtön lecsökken az előnye a buszhoz képest, amely kapacitása sokkal könnyebben egy adott igényhez igazítható. Márpedig ma azért repülnek olyan sokan, mert a repülés óriási támogatást kap. Mivel a nemzetközi repülés teljes mértékben áfa-mentes – beleértve az üzemanyagot is –, egy Budapestről Balatonra igyekvő utas több adót fizet, mint az, aki egy trópusi szigetre repül. 100 milliárd eurós európai repülési piacot és 20%-os átlagos áfát feltételezve, ez mintegy évi 20 milliárd euró állami támogatást jelent. És akkor még nem beszéltünk a repülés külső költségeiről, ami a különböző tanulmányok szerint (például itt és itt) 1000 utaskilométerenként 20-57 eurót tesz ki, EU-s szinten pedig összesen évi 10-48 milliárd eurót. (Külső költségnek nevezik az egészségi károk költségeit, valamint egyéb ráfordításokat – például a reptérbővítések állami finanszírozását –, amelyeket nem egy adott termék vagy szolgáltatás használói fizetnek meg). Természetesen a vasútnak és busznak is van külső költsége, de az sokkal alacsonyabb repülésénél. És bár egyes országokban létezik repülési adó, annak mértéke a nevetséges 0,9 euró/út értéktől (Finnország) pár 10 euróig terjed, és így messze elmarad egy potenciális ÁFA vagy az külső költségek mértékétől. Ha a repülés nem részesülne hatalmas állami támogatásokban, jóval kevesebben repülnének.

Ezenkívül valójában halvány gőzünk sincs arról, hogy 20-40 év múlva ténylegesen mennyi utas fordul majd meg Ferihegyen. Az hurráoptimista becslések évi 40 millió utasról szólnak, de hogy a klímaszorongó és klímaválság rohamosan növekvő terheit nyögő emberiség tényleg fenntartja-e a klímaváltozást különösen elősegítő repülési szokásait, valamint hogy a kiszáradó és a nyár nagy részében 40 fokos hőséggel küzdő Magyarország, valamint a túlturizmussal már ma se rokonszenvező Budapest tényleg vonz-e a mainál jóval több turistát, legalábbis kétséges. Ha pedig a repülés állami támogatása, az emberek repülési kedve, Budapest vonzereje és a budapestiek túlturizmussal kapcsolatos toleranciája csökken, valamint megvalósul a repülésnek alternatívát nyújtó régóta ígért európai gyorsvasúti hálózat vagy egyéb, az alternatívákat segítő fejlesztés (lásd alább), akkor könnyen előfordulhat, hogy Ferihegy forgalma olyan szintre csökken, ami még kevésbé indokolja egy külön vasútvonal meglétét.

De a ferihegyi vasúttal kapcsolatos legnagyobb probléma annak állami támogatása. Mert bár a 400 milliárd forint költségűre becsült beruházás – mely összeg borítékolhatóan jóval magasabb lesz –elvileg koncesszió keretében valósul majd meg, nyilvánvaló, hogy a költségek túlnyomó részét előbb-utóbb az állam fogja állni. Hiszen a belátható időn belüli pénzügyi megtérüléshez legalább évi 30-50 milliárd forintos árbevétel lenne szükséges, miközben a MÁV éves jegyár-bevétele jelenleg mintegy 70 milliárd forint. A ferihegyi vasút pénzügyi megtérülése egy paradoxon, mivel a megtérüléshez szükséges jegyár esetén az utasok jelentős része más alternatívát (busz, minibusz, taxi, közösségi vagy saját autó) választana. Így biztosra vehető, hogy az állam több száz milliárd forint közpénzt fog elkölteni a repülés támogatására, miközben például a lakosság sokkal fontosabb utazási igényeit kiszolgáló országos vasúti hálózat és járműállomány évről évre egyre rosszabb állapotba kerül. És ha a budapesti közlekedés légszennyezésének a csökkentése lenne a cél, messze jobb eredményt lehetne elérni, ha néhány száz milliárd forintot a nagyságrendekkel több utast szállító budapesti közösségi közlekedésre, vagy a kerékpározás elősegítésére fordítana az állam.

Az is sokszor felmerül, hogy a reptéri turizmus fellendülése olyan turisztikai többlet adóbevételeket generálna, amiből bőségesen lehetne fedezni a reptéri vasút kiépítését és fenntartását. Csakhogy akik ezt hangoztatják, gyakran elfelejtkeznek róla, hogy repülés elősegítése nem csak a beutazó, hanem a kiutazó turisták számát is növeli, akik külföldön költik el a pénzüket, így miattuk az állam jelentős adóbevételektől esik el. A nettó adóbevétel-növekedés így jóval kisebb lehet a vártnál. Különösen igaz ez a repülőtéri vasút esetére, amely feltehetően nagyobb hatással van a kiutazók utazási kedvére, mint a beutazókéra, hiszen a beutazó turisták nagy része a repülőjegy megvételéig nem is tudja, miként fog bejutni a városba. Így magának a repülőtéri vasútnak feltehetően minimális a többlet adóbevételt generáló hatása, ha van egyáltalán.

Ezenkívül nem csak a repülés támogatásával lehet kiszolgálni vagy fellendíteni a nemzetközi turizmust. A gyorsvasúti hálózat kiépítésén túl az éjszakai vasúti utazás népszerűsítése vagy a nemzetközi vasúti jegyvásárlás megkönnyítése is a vonattal utazó turisták számát növelné. És még városi szinten is van követhető példa a vonattal történő utazás támogatására. Koppenhága a reptéri kijutás támogatása helyett a Copenpay program keretében többek közt a vonattal érkezőknek vagy a legalább négy éjszakát a városban töltőknek nyújt például ingyenes kávézást vagy ökológiai szemléletű programokat és kedvezményes múzeumi belépőket, ezáltal is ösztönözve az utazás okozta környezetszennyezés csökkentését.

(A ferihegyi vasút mellett természetesen a repülőtér 400 milliárd forintos bővítése, illetve a 200 milliárd forintos ferihegyi ’autópálya’ - amihez 175 épület lebontását tervezik a lakhatási válsággal küszködő fővárosban – sokkal problémásabbak, utóbbi ráadásul a ferihegyi vasútnak is versenytársat jelent. Ez a cikk most nem róluk szólt, és máskülönben ezeket nem is tartja senki zöld fejlesztésnek.)

A repülőtéri vasút közvetlen környezeti előnyét (a reptéri kijutás kibocsátásnak csökkenését) tehát feltehetően jóval meghaladják a közvetett hátrányai (a környezetszennyező repülés elősegítése és az, hogy több száz milliárd forinttal kevesebb jut ettől sokkal fontosabb és hasznosabb fejlesztésekre), a megítélésénél és a fejlesztéséről szóló döntésnél márpedig utóbbiakat is figyelembe kellene venni. De ennél is nagyobb baj, hogy mindezekről a témákról teljesen hiányzik a társadalmi párbeszéd mind országos, mind budapesti szinten. Így egyrészt nincs megfelelő tájékoztatás például a repülés környezetvédelmi hatásáról és támogatásáról, vagy akár az egyre jobban kibontakozó klímaválságról. Másrészt pedig nem lehet tudni, hogy például a magyar lakosságnak – amelynek feltehetően csak a 10-15%-a repül évente legalább egyszer – valóban olyan fontosak-e a kormány által bejelentett reptéri fejlesztések, a fiatalok valóban kockáztatnák-e a jövőjüket az olcsóbb repjegyekért cserébe, a budapestiek valóban örülnének-e, ha kétszer annyi turista jönne Budapestre. és nem érdemesebb-e egyéb célokra költeni a közpénzeket.

Tóth Csaba,
a Levegő Munkacsoport szakpolitikai munkatársa

Fotó: Photo by CardMapr.nl on Unsplash

A cikk eredetileg a Qubiton jelent meg.

 

komment

Címkék: repülés vasút Ferihegy

Iskolautcák Párizsban: az átalakulás kihívásai

2025.12.01. 07:17 Levegő Munkacsoport

Egyre népszerűbbek Párizsban az iskolautcák, vagyis olyan utcák, illetve utcaszakaszok, ahová az iskolák környékén ideiglenesen vagy állandó jelleggel nem lehet gépjárművel behajtani. Az átalakítás azonban nem mindig zökkenőmentes – írja saját tapasztalatai alapján Aldwin de Trazegnies, a Sciences Po Saint Germain-en-Laye egyetem hallgatója, a Levegő Munkacsoport gyakornoka.

parizs_iskolautca1.jpg
Időszakos iskolautca Párizsban
©Respire 2023

2020 óta Párizs fokozatosan átalakítja az iskolák környékét „rues aux écoles”-okká, vagyis „iskolautcákká”, aminek célja az iskolába járás biztonságosabbá tétele, a szennyezés csökkentése és a közterek visszaadása a gyalogosoknak.i. Ez az ambiciózus terv, amelyet a szülők, a civil egyesületek és a városi tanács is támogat, része annak a törekvésnek, hogy áttérjenek a zöldebb jövőre és visszaszerezzék a közterületeket az emberek számára.ii

komment

Címkék: forgalomcsillapítás Párizs iskolába járás iskolautca

A szennyvízkezelés metánkibocsátása és csökkentési lehetőségei

2025.11.24. 14:22 Levegő Munkacsoport

metan2_0.png

A metánkibocsátásról indított blog sorozatunk egy korábbi cikke is beszámolt arról, hogy a metánkibocsátás csökkentése kulcsfontosságú az éghajlatvédelemben, és a Levegő Munkacsoport egy nemzetközi koalíció tagjaként tanulmányokat készít azokról a legfontosabb területekről, amelyeken megfelelő szakpolitikai intézkedésekkel jelentős eredményeket lehet elérni. Ezúttal a szennyvíz-keletkezés, -szállítás és -kezelés során kibocsátott metán csökkentési lehetőségeit ismertetjük Dr. Nagy Gábor (Miskolci Egyetem, Energia-, Kerámia- és Polimertechnológiai Intézet) „A szennyvízből és szilárd szerves hulladékokból származó magyarországi metánkibocsátás csökkentése legalább 30%-kal 2030-ig” című tanulmánya alapján.

komment

Címkék: szennyvíz metán

A szénbányászat metánkibocsátásának csökkentési lehetőségei

2025.10.21. 17:48 Levegő Munkacsoport

A metán erős üvegházhatású gáz, eddig mégsem irányult figyelem a csökkentésére. Egy nemzetközi projekt keretében a Levegő Munkacsoport részletes javaslatokat dolgoz ki az egyes érintett ágazatok metánkibocsátásának csökkentésére. Ennek keretében készült el Dr. Szilágyiné Dr. Sebők Szilvia Gabriella és Dr. Baracza Mátyás Krisztián (Miskolci Egyetem) tanulmánya, amelynek lényegét ismerteti ez a cikk.
metan_20251003blog.jpg

A metán (CH4) fokozottabban terheli a légkört, mint a szén-dioxid (CO2), de sokkal rövidebb idő alatt el is tűnik. Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testülete (IPCC) a metán globális felmelegítő hatását (GWP) a szén-dioxidnál 84-87-szer erősebbnek állapította meg, ha annak hatását 20 éves időtávon (GWP20), és 28-36-szor erősebbnek 100 éves időtávon (GWP100). Ha jelentősen kevesebb metánt bocsátanánk ki, akkor gyorsabban és hatékonyabban fékezhetnénk az éghajlat változását, hogy elkerüljük az emberiség számára katasztrofális következményeket. Ennek ellenére viszonylag kevés szó esik a metánkibocsátás visszafogásának lehetőségeiről. Egy nemzetközi koalíció tagjaként a Levegő Munkacsoport azon dolgozik, hogy feltárja azokat a szakpolitikai intézkedéseket, amelyekkel e téren jelentős eredményeket lehet elérni. Ebben a cikkünkben a szénbányászat és a felhagyott szénbányák általi kibocsátás csökkentési lehetőségeit foglaljuk össze.

komment

Címkék: metán szénbányák

Kereshetnek sok pénzt az autógyártók azzal is, ha kevesebb kocsit adnak el

2025.10.12. 07:36 Levegő Munkacsoport


kepernyokep_2025-10-12_072525.jpgKép a Levegő Munkacsoport „Vennél egy tehenet azért, hogy igyál egy pohár tejet?" videójából

Az autóhasználat karbonlábnyom-csökkentésének egyik lehetősége a közösségi autók elterjedése. A magánautót közösségi autóhasználatra cserélő emberek ugyanis jóval kevesebbet autóznak, mivel nemcsak az üzemanyag, hanem az autóhasználat teljes – a beszerzést és a fenntartást is magában foglaló – költségével szembesülnek. Emiatt nekik az autózás már jóval kevésbé lesz vonzó a közösségi közlekedéssel, kerékpározással vagy a nem utazással összehasonlítva, és így leginkább csak akkor használnak (közösségi) autót, ha az sokkal előnyösebb, mint az alternatívák.

komment

Címkék: autógyártók autóipar közautó autómegosztás

Nagyot fog drágulni a fűtés és az autózás, ha nem lépünk időben

2025.09.28. 10:20 Levegő Munkacsoport

Egyedül Svédország adta le a június 20-i határidőre a Szociális Klímaalapról szóló tervét. Ez azért aggályos, mert ez az alap hivatott segíteni a háztartásokat, hiszen egy uniós szabályozás következtében egyre többet kell majd fizetniük a fűtésért és a közlekedésért.

 nagyfust_sf.png

komment

Címkék: ETS2 kibocsátáskereskedelem Szociális Klímaalap klímabómusz

Mi legyen a Dob utcai sétálóutca sorsa?

2025.08.25. 15:50 Levegő Munkacsoport

dobu.jpg

A Fővárosi Közgyűlés határozata alapján június 22-től augusztus 20-ig tartott a Dob utcai sétálóutcával kapcsolatos tesztidőszak, mely során a Rumbach Sebestyén és Síp utcák közötti utcaszakaszt sétálóutcává alakult, a Wesselényi utca párhuzamos szakaszán pedig kétirányú forgalmi rendet vezettek be, hogy a sétálóutca szakaszt ki lehessen kerülni. (Bár megjegyzendő, hogy a VII. kerületi Önkormányzat nyár végéig tartó tesztidőszakról ír.) A határozat alapján a tapasztalatok kiértékelése után a Budapest Közút Zrt. a VII. kerületi Önkormányzat egyetértésével dönt arról, hogy a sétálóutcát állandósítja-e.

komment

Címkék: sétálóutca forgalomcsillapítás társadalmi részvétel Dob utca

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

2025.08.20. 07:09 Levegő Munkacsoport

img_2428.jpg 

Az épületek és a közúti közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele kiemelt helyen szerepel az EU napirendjén. Két hatékony eszköz, az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének kiterjesztése ezekre az ágazatokra (ETS2) és az ezt kiegészítő Szociális Klímaalap (SCF) várhatóan nagyban hozzájárul majd ehhez a célhoz.

komment

Címkék: támogatás épületek szén-dioxid rezsicsökkentés ETS2 energiaszegénység fosszilis tüzelőanyagok kibocsátáskereskedelem Szociális Klímaalap

Nyári hőhullámok és a városokat sújtó energiaszegénység

2025.07.21. 21:18 Levegő Munkacsoport

edu6b8ca.jpeg

A globálisan és hazánkban is rekordmeleg telet követően várhatóan újabb rendkívül forró nyárra számíthatunk. A Spanyolországot és Portugáliát sújtó, április 28-i – korábban sosem látott léptékű – áramszünet arra figyelmeztet, hogy rendkívül fontos végiggondolnunk energiarendszereink sérülékenységét. A klímaváltozás gyorsulásával egyre sürgetőbbé válik az hőségnek ellenálló épületek és a fenntartható hűtési stratégiák szerepének újragondolása az épített környezetben. E témában szervezett stratégiai ülést az Európai Éghajlatvédelmi Hálózat (Climate Action Network Europe), amelyen a Levegő Munkacsoport képviselője is részt vett.

komment

Címkék: klíma energia zöldfelület épületfelújítás energiaszegénység

Felejtsük el az újabb P+R parkolókat!

2025.07.10. 13:13 Levegő Munkacsoport

A további P+R parkolók létesítése több kárral jár, mint haszonnal. Egyebek mellett az erre fordított pénzből számos olyan beruházást lehetne megvalósítani, amelyek valóban javítanák Budapest közlekedési helyzetét és környezeti állapotát.

pr2.png© Aladzsits-Milus Lola

Budapest Településtervének tervezete – amelyet nemrég bocsátott társadalmi egyeztetésre a Fővárosi Önkormányzat – rendkívül értékes, hatalmas anyag, rengeteg adattal. Számtalan előremutató javaslatot tartalmaz a főváros élhetőbbé tételére. Vannak azonban olyan javasolt intézkedései, amelyeket jobb lenne elkerülni. Ezek közé tartozik az új P+R parkolók létesítése.

komment

Címkék: parkolás P+R parkoló

süti beállítások módosítása