HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Két évtized klímapolitikája: Mi működik, és mi nem?

2024.11.13. 16:29 Levegő Munkacsoport

Egy új és minden korábbinál átfogóbb kutatás keretén belül most először került összehasonlításra 1500 éghajlatpolitikai intézkedés szerte a világon, hogy kiderüljön, mely lépések hatékonyak, és melyek nem működnek az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. A tanulmány eredménye nem ad sok okot az ünneplésre. A kutatóknak csupán 63 esetet sikerült azonosítani, amely jelentős kibocsátáscsökkenést eredményezett. Ezeknek a példáknak a legfontosabb közös jellemzője az adó- és árösztönzők jól megtervezett politikai mixekbe való beépítése. Az országok jelentős előrelépést tehetnének a Párizsi Megállapodás céljainak elérése érdekébe, amennyiben ezekre az intézkedésekre tennék a hangsúlyt a jövőben.

cop29_emission_ppm_confs.png

2015-ben a világ vezetői hatalmas tapssal ünnepelték a Párizsi Megállapodás elfogadását, amely arra sarkallta az aláíróit, hogy jelentősen csökkentsék az országaik szén-dioxid kibocsátását és 2 Celsius fok alatt tartsák az átlagos hőmérséklet növekedését a Földön.

Közel egy évtizeddel később az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) kibocsátási szakadékról szóló 2023. évi jelentése (Emissions Gap Report) szerint azonban még mindig hatalmas szakadék van az országok 2030-ra szóló kibocsátáscsökkentési vállalásai és a Párizsi Megállapodásokban lefektetett céljai között. A tavalyi első globális értékelés is megerősítette, hogy az országok jelenlegi vállalásainak maradéktalan betartása is 2,9°C átlagos hőmérséklet-emelkedést eredményezne az évtized végére, ami visszafordíthatatlan és beláthatatlan következményekkel járna.

Ahhoz, hogy valóban elérjük a Párizsban kitűzött célokat, a jelenlegi globális üvegházhatású gázkibocsátásunkat 2030-ig felére, 2050-ig pedig nettó nullára kell csökkentenünk. Ehhez nyújthat útmutatást a nyár végén, a Science magazinban megjelent kutatás.

A Potsdami és a Mercator Kutatóintézet, valamint az Oxford Egyetem együttműködéséből született kutatás az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) új és részletes adatbázisában dokumentált, 1500 végrehajtott szakpolitikai intézkedés hatékonyságát elemezte. A több mint két évtizeden (1988-2022) átívelő időszakból négy szektort vizsgáltak 41 országban: építőipari, villamosenergia-, ipari és közlekedési szektor. Az elemzés a klímapolitikai eszközök teljes spektrumát lefedte, beleértve az energiával kapcsolatos építési szabályzatokat, a klímabarát termékek vásárlási támogatásait és a karbonadókat. A vizsgált országok közül 27 fejlett, míg 14 fejlődő vagy átalakuló gazdasággal rendelkezik.

klimablog1.png 

Az eredmények kijózanítóak, hiszen a vizsgált szakpolitikai intézkedések nagy részének nem sikerült elérnie a szükséges, illetve kívánt károsanyag kibocsátáscsökkentési mértéket. A vizsgált 1500 intézkedésből csupán 63 szakpolitikai lépésnek volt jelentős hatása, amelyek legalább 0,6 és 1,8 gigatonna közötti szén-dioxid kibocsátás-csökkenést eredményeztek.

Tanulságok

Több szakpolitikai intézkedés egyes ágazatokban nem feltétlenül vezet jelentősebb kibocsátáscsökkenéshez. A leghatékonyabb eredmény a lépések egy mix részeként érhető el, azaz az egyes éghajlatpolitikai eszközök jobban érvényesülnek egy átgondolt intézkedéscsomag részeként, mint önállóan. Például a támogatások vagy a szabályozások önmagukban nem elegendőek, csakis áralapú eszközökkel (karbon- és energiaadókkal) kombinálva érhető el jelentős kibocsátáscsökkenés.

A megfelelő intézkedési csomag eltér szektorról szektorra. A cikk végén diagramok mutatják, hogy az egyes ágazatokban más és más lépések a leghatékonyabbak, így nem lehet általános szabályzást alkalmazni mindenhol.

A fejlett és az átmeneti gazdaságokkal rendelkező országok klímapolitikai igényei eltérőek, ezáltal más módszerek működnek: a fejlett országokban a pénzügyi mechanizmusok, mint a szén-dioxid-árazás kiemelkedik, míg a fejlődő országokban a szabályozás a legerősebb politika.

A kibocsátási szakadék bezárható. A hatékony éghajlatpolitika 63 esetére összpontosítás a kibocsátási rést 26-41%-kal csökkentené, ami jelentősen hozzájárulna a párizsi célkitűzések eléréséhez.

Példák

Az Egyesült Királyság – sok más országgal együtt – célul tűzte ki, hogy 2050-re eléri a nettó zéró kibocsátást, azonban a legújabb elemzések szerint csupán a szükséges kibocsátáscsökkentési cél egyharmadát fedik le hiteles tervek. A kutatás szerint az országnak csupán a villamosenergia-szektorban sikerült kettő – úgynevezett - CO2-kibocsátási törést (a kibocsátásban erőteljes visszaesési pontot) elérni 2015-ben és 2016-ban, míg más szektorokban nem figyelhető meg nagyobb csökkenés. Egy 2013-ban bevezetett szabály szerint minimális árat írtak elő az Egyesült Királyság villamosenergia-termelői számára az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerében, amelyet követően jelentős csökkenés következett be. A jelenlegi irodalom szerint ez legfőképpen a minimálár meghatározása miatt történt, azonban a kutatásból kiderült, hogy ez csupán egy része volt egy széles szakpolitikai intézkedéscsomagnak, amely egyéb intézkedéseket (megújuló energiákra vonatkozó szabványok bevezetése, a megújulók kiterjesztésére vonatkozó tervek, szigorúbb légszennyezési előírások, szénerőművek fokozatos kivezetésének bejelentése) és piaci alapú ösztönzőket tartalmazott (megújuló energiák átvételiár-rendszere). Feltételezhetően a kibocsátás körülbelül 43,6%-kal magasabb lett volna, ha a 2010-es évek elején nem történtek volna meg ezek a beavatkozások.

A közlekedési szektorban az Egyesült Államoknak és Németországnak sikerült figyelemre méltó visszaeséseket elérni. Az USÁ-ban ez az alacsony kibocsátású járművekre vonatkozó adókedvezmények és támogatások, valamint a szén-dioxid-hatékonysági szabványok keverékéből adódott. Németországban pedig az ökoadóreform és a teherautók útdíjának bevezetése tette ezt lehetővé. A Magyarországot vizsgálva, a kutatás szintén csupán ebben az ágazatban azonosított számottevőbb visszaesést. A 2010-ben és 2011-ben a vasútra fordított állami támogatások, illetve a 2011-ben megemelt üzemanyagadó 17,63%-os csökkenést eredményezett a szektorban a 2008-2014 közötti időszakban.

klimablog2.png

 

Forrás: https://climate-policy-explorer.shinyapps.io/climate-policies-dashboard/explorer/
A fekete vonal a megfigyelt kibocsátás mértékét, míg a kék vonal a modell alkalmasságát jelöli, amely szorosan követi a valós kibocsátásokat. Az azonosított CO2-kibocsátási törést a vertikális piros vonal mutatja, illetve az alternatív kibocsátást is piros szín jelöli. Minden újonnan bevezetett vagy szigorított szakpolitikai intézkedést színes négyzet jelöl az x-tengelyen.

 

A tanulmány olyan konkrét esetekre is rámutat, amikor az innovatív politikák ígéretesnek bizonyultak. Például a valós idejű piaci adatokon alapuló dinamikus szén-dioxid-árazási modellek alkalmazása hatékonyabb és alkalmazkodóbb választ adhat a változó gazdasági és környezeti feltételekre.

Egy másik példa a blokklánc technológia alkalmazása az átláthatóság és az elszámoltathatóság biztosítása érdekében a szén-dioxid-kiegyenlítési programokban.

Ezen innovációk befogadásával az országok nemcsak a kibocsátási célok elérésére való képességüket javíthatják, hanem új zöld technológiák és iparágak révén gazdasági növekedést és fejlődést is.

Út a párizsi célok felé

A korábban említett kibocsátási szakadék bezárása érdekében a kutatók elérhetővé tették az adatokat a politikai döntéshozók számára, és összeállították az adatok országonkénti és ágazatonkénti megjelenítését is. A Climate Policy Explorer interaktív adatbázis mindenki számára elérhető, amelyben alapján feltüntették a vizsgált intézkedések hatékonyságát az egyes ágazatokban, illetve a leghatékonyabb lépéseket az egyes iparágakban. A megoldás a kezünkben van, és remélhető, hogy ezek az eredmények motivációként szolgálnak az államok és döntéshozók számára, hogy egy fenntartható jövőt építsünk.

Itt láthatók grafikonok arról, hogy mennyire hatékonyak a különböző klímapolitikai intézkedések egyes ágazatokban.

Nyitrai Emese
a Levegő Munkacsoport önkéntese

komment

Címkék: adó éghajlatváltozás támogatás államháztartás éghajlatvédelem Párizsi Megállapodás

süti beállítások módosítása