HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (22) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (13) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) félretájékoztatás (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (2) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (7) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

„Néma gyereknek…” ‒ Gondolatok a budapesti kerékpáros hálózat fejlesztéséről

2024.07.28. 14:09 Levegő Munkacsoport

Látványos, ahogy a fővárosban egyre szaporodnak a kerékpársávok a főútvonalakon. Kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos, hogy egyre több mellékutcában válik könnyebbé a kerékpározás – például a kétirányú kerékpárforgalom engedélyezésével az egyirányú utcákban. Ez utóbbi azért lényeges is, mert legtöbben nem főútvonalról indulnak, illetve nem oda érkeznek, és csak úgy válhat leginkább vonzóvá a napi szintű kerékpározás, ha a főútvonalak és a mellékutcák egyaránt bringabarátak. Mindannyian tehetünk azért, hogy ez mielőbb megvalósuljon.

Sajnos sok olyan útvonal van, ahol értelmetlen akadályok nehezítik a (szabályos) kerékpározást. Az alábbiakban erre egyetlen példát mutatunk (ld az 1. képet).

1_15.png1. kép: A példabeli útvonal

Ha kerékpárral kívánunk eljutni a Budapest XI. kerületi Daróczi út és Hamzsabégi út kereszteződésétől a BAH csomópontig, akkor a Daróczi úton már az első nagyobb kereszteződésnél, a Nagyszőlős utcánál akadályba ütközünk, mivel itt fizikailag van elválasztva az úttest két oldala (ld. a 2. képet!), ellehetetlenítve a szabályos közlekedést a Daróczi út két része között. Itt többször is láttam kerékpárosokat és gyalogosokat átevickélni, esetenként az elválasztósávon sűrűn parkoló autók között. A legjobb az lenne, ha egy gyalogátkelőhelyet létesítenének, azonban az is sokat segítene, ha eltávolítanák a fizikai akadályt és lehetetlenné tennék a parkolást az elválasztósáv ezen rövid részén. Mivel a kissé távolabb lévő közlekedési lámpák egyébként is megakasztják a gépkocsiforgalmat a Nagyszőlős utcán, nem kellene sokat várakozniuk a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, hogy szabályosan át tudjanak kelni. Ilyen megoldásra számos példa van európai városokban (3. és 4. kép).

2_4.jpg2. kép: Csak jelentős kerülővel lehet szabályosan átmenni a Daróczi út egyik szakaszáról a másikra

 3_5.jpg3. kép: A kerékpárosok szabályosan tudják keresztezni a főútvonalat, ha kijönnek a mellékutcából, ahonnan a fotó készült, illetve szabályosan be tudnak kanyarodni mellékutcába a főút túloldaláról (Berlinben)

 

4_1.jpg4. kép: Sok gyalogos és kerékpáros kel át ezen a főúton, még sincs itt zebra, hiszen a nem messze lévő kereszteződéseknél a lámpák úgyis percenként megállítják a gépjárműforgalmat (Berlinben)


Azonban nem ez az egyetlen akadály a Daróczi úton. Amint a 6. képen látható, már Nagyszőlősi utca utáni saroknál minden járműre kötelező „behajtani tilos” táblával szembesülünk, pedig semmi nem indokolja, hogy ne lehessen itt kétirányú kerékpáros forgalom.

20240727_085536uj.jpg

5. kép: Teljesen értelmetlenül tilos a kerékpárral behajtás a Daróczi út folytatásában

 A Daróczi úti akadályok legyőzése után ráfordulunk az Alsóhegy utcára és eljutunk a Karolina út és a Villányi út kereszteződéséig, ahol a felfestés mutatja, hogy a járdán folytathatjuk az utunkat (6. kép). Azonban a következő kereszteződésnél, a Bajnóczi út sarkánál már nem tudunk (szabályosan) átmenni a túloldalra, hogy a Villányi úti kerékpársávon folytassuk az utunkat (7. kép).

5_3.jpg6. kép: A felfestés azt sugallja, hogy itt a járdán mindkét irányba közlekedhetünk biciklivel

 

6_1.jpg7. kép: Jó lenne, ha itt át szabadna menni a Villányi út túloldalára

Miután valahogy elvergődünk a Villányi úton a Budaörsi útig, újabb meglepetés vár bennünket: hirtelen megszűnik a kerékpársáv (8. kép). Az életveszélyt elkerülendő, a biciklizést a járdán folytathatjuk (tapasztalataim szerint ezt sokan meg is teszik), amit már csak a rajta parkoló autók akadályoznak (9. és 10. kép). Pedig itt akár kerékpársávot is ki lehetne alakítani a járdán.

7_2.jpg8. kép: „Érdekesen” megszűnő kerékpársáv

 

8_2.jpg
 

9_2.jpg9. és 10. kép: Járdán parkoló autók a Budaörsi úton a BAH csomópontnál

 A fent felsorolt akadályokat (ahogy sok más akadályt is), kis ráfordítással, egyszerűen fel lehet számolni. Azt, hogy érdemes minden „kis” ügyben is fellépni az önkormányzatoknál a kerékpározás feltételeinek javításáért, egy sikeres civil kezdeményezés is bizonyítja. Korábban a Dohány utca, illetve Síp utca felől érkezve a Rákóczi úthoz, csak a Rákóczi útra ráfordulva, bonyolult módon lehetett a Pollack Mihály tér felé továbbhaladni (11. kép). A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpáros Klub közös levélben fordult a Józsefvárosi Önkormányzathoz, kérve, hogy számolják fel a Síp utcával szemben, a Rákóczi út túloldalán lévő Puskin utcában a kétoldalú parkolást, mert az ellehetetleníti a kétirányú kerékpáros közlekedést és a gyalogosok életét is megkeseríti (12. kép). Az önkormányzat rövid időn belül eleget tett a civilek kérésének, amint az a 13. képen látható.

10_3.png11. kép: Régebben csak ezen az útvonalon lehetett kerékpárral szabályosan eljutni a Síp utcából a Pollack Mihály térre

 11.jpg12. kép: A Puskin utca korábban

 

12.jpg13. kép: A Puskin utca ma

Sok helyen (akár főútvonalon, akár mellékutcán) viszonylag könnyen meg lehetne szüntetni a kerékpározást nehezítő körülményeket. Forduljunk tehát az illetékes önkormányzathoz – még akkor is, ha az eseteknek csak egy részében járunk sikerrel. (Fellépésünkhöz segítséget kaphatunk a Járókelőtől is.) Emlékezzünk a mondásra: „Néma gyereknek anyja se érti a szavát.”

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

komment

süti beállítások módosítása