Látványos, ahogy a fővárosban egyre szaporodnak a kerékpársávok a főútvonalakon. Kevésbé látványos, de nem kevésbé fontos, hogy egyre több mellékutcában válik könnyebbé a kerékpározás – például a kétirányú kerékpárforgalom engedélyezésével az egyirányú utcákban. Ez utóbbi azért lényeges is, mert legtöbben nem főútvonalról indulnak, illetve nem oda érkeznek, és csak úgy válhat leginkább vonzóvá a napi szintű kerékpározás, ha a főútvonalak és a mellékutcák egyaránt bringabarátak. Mindannyian tehetünk azért, hogy ez mielőbb megvalósuljon.
Sajnos sok olyan útvonal van, ahol értelmetlen akadályok nehezítik a (szabályos) kerékpározást. Az alábbiakban erre egyetlen példát mutatunk (ld az 1. képet).
1. kép: A példabeli útvonal
Ha kerékpárral kívánunk eljutni a Budapest XI. kerületi Daróczi út és Hamzsabégi út kereszteződésétől a BAH csomópontig, akkor a Daróczi úton már az első nagyobb kereszteződésnél, a Nagyszőlős utcánál akadályba ütközünk, mivel itt fizikailag van elválasztva az úttest két oldala (ld. a 2. képet!), ellehetetlenítve a szabályos közlekedést a Daróczi út két része között. Itt többször is láttam kerékpárosokat és gyalogosokat átevickélni, esetenként az elválasztósávon sűrűn parkoló autók között. A legjobb az lenne, ha egy gyalogátkelőhelyet létesítenének, azonban az is sokat segítene, ha eltávolítanák a fizikai akadályt és lehetetlenné tennék a parkolást az elválasztósáv ezen rövid részén. Mivel a kissé távolabb lévő közlekedési lámpák egyébként is megakasztják a gépkocsiforgalmat a Nagyszőlős utcán, nem kellene sokat várakozniuk a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, hogy szabályosan át tudjanak kelni. Ilyen megoldásra számos példa van európai városokban (3. és 4. kép).
2. kép: Csak jelentős kerülővel lehet szabályosan átmenni a Daróczi út egyik szakaszáról a másikra
3. kép: A kerékpárosok szabályosan tudják keresztezni a főútvonalat, ha kijönnek a mellékutcából, ahonnan a fotó készült, illetve szabályosan be tudnak kanyarodni mellékutcába a főút túloldaláról (Berlinben)

Azonban nem ez az egyetlen akadály a Daróczi úton. Amint a 6. képen látható, már Nagyszőlősi utca utáni saroknál minden járműre kötelező „behajtani tilos” táblával szembesülünk, pedig semmi nem indokolja, hogy ne lehessen itt kétirányú kerékpáros forgalom.
5. kép: Teljesen értelmetlenül tilos a kerékpárral behajtás a Daróczi út folytatásában
A Daróczi úti akadályok legyőzése után ráfordulunk az Alsóhegy utcára és eljutunk a Karolina út és a Villányi út kereszteződéséig, ahol a felfestés mutatja, hogy a járdán folytathatjuk az utunkat (6. kép). Azonban a következő kereszteződésnél, a Bajnóczi út sarkánál már nem tudunk (szabályosan) átmenni a túloldalra, hogy a Villányi úti kerékpársávon folytassuk az utunkat (7. kép).
6. kép: A felfestés azt sugallja, hogy itt a járdán mindkét irányba közlekedhetünk biciklivel
7. kép: Jó lenne, ha itt át szabadna menni a Villányi út túloldalára
Miután valahogy elvergődünk a Villányi úton a Budaörsi útig, újabb meglepetés vár bennünket: hirtelen megszűnik a kerékpársáv (8. kép). Az életveszélyt elkerülendő, a biciklizést a járdán folytathatjuk (tapasztalataim szerint ezt sokan meg is teszik), amit már csak a rajta parkoló autók akadályoznak (9. és 10. kép). Pedig itt akár kerékpársávot is ki lehetne alakítani a járdán.
8. kép: „Érdekesen” megszűnő kerékpársáv

9. és 10. kép: Járdán parkoló autók a Budaörsi úton a BAH csomópontnál
A fent felsorolt akadályokat (ahogy sok más akadályt is), kis ráfordítással, egyszerűen fel lehet számolni. Azt, hogy érdemes minden „kis” ügyben is fellépni az önkormányzatoknál a kerékpározás feltételeinek javításáért, egy sikeres civil kezdeményezés is bizonyítja. Korábban a Dohány utca, illetve Síp utca felől érkezve a Rákóczi úthoz, csak a Rákóczi útra ráfordulva, bonyolult módon lehetett a Pollack Mihály tér felé továbbhaladni (11. kép). A Levegő Munkacsoport és a Magyar Kerékpáros Klub közös levélben fordult a Józsefvárosi Önkormányzathoz, kérve, hogy számolják fel a Síp utcával szemben, a Rákóczi út túloldalán lévő Puskin utcában a kétoldalú parkolást, mert az ellehetetleníti a kétirányú kerékpáros közlekedést és a gyalogosok életét is megkeseríti (12. kép). Az önkormányzat rövid időn belül eleget tett a civilek kérésének, amint az a 13. képen látható.
11. kép: Régebben csak ezen az útvonalon lehetett kerékpárral szabályosan eljutni a Síp utcából a Pollack Mihály térre
12. kép: A Puskin utca korábban
13. kép: A Puskin utca ma
Sok helyen (akár főútvonalon, akár mellékutcán) viszonylag könnyen meg lehetne szüntetni a kerékpározást nehezítő körülményeket. Forduljunk tehát az illetékes önkormányzathoz – még akkor is, ha az eseteknek csak egy részében járunk sikerrel. (Fellépésünkhöz segítséget kaphatunk a Járókelőtől is.) Emlékezzünk a mondásra: „Néma gyereknek anyja se érti a szavát.”
Lukács Andrása Levegő Munkacsoport elnöke