HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

A szennyező robogók kitilthatók

2023.01.09. 14:59 Levegő Munkacsoport

Válaszolva a Fővárosi Önkormányzat felkérésére, javasolta a Levegő Munkacsoport, hogy vegye napirendre a Fővárosi Közgyűlés a belső égésű motorral hajtott, szennyező robogók kitiltását Budapest Belvárosából. Ezt a javaslatot már évek óta rendszeresen megteszi, egyúttal rámutatva arra, hogy a fokozatos megvalósítás során miként lehetne segíteni azokat, akiket hátrány ér a kitiltás miatt. A javaslat mindeddig visszhang nélkül maradt, most azonban elérkezett az a pont, amikor komoly vita kezdődött a témáról.

 robogo202301_1.jpg

Elavult robogók gyakran keserítik meg az életet a budapestiek
és turisták által egyik leginkább kedveltebb utcában
(fotó: Lukács András)

 

A robogók (hivatalos nevükön: segédmotoros kerékpárok) üzemeltetése ugyanis az esetek túlnyomó részében fajlagosan sokkal környezetszennyezőbb, mint a többi közúti járműé. Egy kétütemű robogó annyi egészségkárosító szénhidrogént bocsát ki, mint több mint ezer régi, 13 éves (Euro 5-ös) furgon. Egy járó motorral egyhelyben álló ilyen robogó mellett a rendkívül rákkeltő benzolból a kutatók köbméterenként 300 000 mikrogrammot mértek, miközben az EU-s éves egészségügyi határérték 5 mikrogramm. Ez azt jelenti, hogy amennyiben például egy gyalogos, kerékpáros vagy akár egy autós várakozik egy piros közlekedési lámpánál úgy, hogy mellette egy régi robogó püfög, akkor az számára már egyetlen alkalommal is igen ártalmas lehet. Egy 2000-ben Rómában végzett kutatás szerint, a robogók feleltek az összes közlekedési eredetű részecskeszennyezés (PM) egyharmadáért, miközben arányuk az összes gépjármű között csak 17 százalék volt.

Sok robogó zajkibocsátása szintén jóval magasabb, mint a személyautóké. Az utcán közlekedő robbanómotoros robogók orrfacsaró bűze és zaja rendkívül zavaróan hat a többi közlekedőre, valamint az utcában élőkre, és ez esetenként balesetveszélyt is okozhat. Ezt a veszélyt az is növeli, hogy a robogók magas zajszintje megnehezíti azt, hogy a kerékpáros megfelelően figyeljen a közlekedés többi résztvevőjére.

A kitiltást ellenzők érvei kézenfekvők: a robogó sokkal kevesebb helyet foglal a forgalomban, mint egy autó, jóval kevesebbet is fogyaszt, és az újabb modellek már nem a rendkívül szennyező kétüteműek, hanem négyütemű motor van bennük, ráadásul a forgalomba helyezésükre vonatkozó előírások egyre szigorodnak. Igazak ezek a felvetések, ugyanakkor a tény az, hogy túlnyomó részben ócska, leharcolt, messziről bűzlő kipufogógázt eregető motorú robogók róják a főváros útjait. Ebben a pizzafutárok, ételszállítók járnak az élen, akik az átlagnál sokkal többet közlekednek.

Akárcsak az autókéra, a két- és háromkerekűek okozta zaj- és légszennyezésre is van uniós előírás, és 2021. január elseje óta csak olyat szabad belőlük forgalomba helyezni, amelynek szennyezőanyag-kibocsátása nem rosszabb az Euro 6-os személygépkocsikénál. (Sajnos zaj tekintetében meglehetősen megengedő a szabályozás.) A régebben forgalomba állított járművek üzemeltetésére viszont az uniós szabályozás nem tartalmaz határidőt, így továbbra is akadálytalanul szennyezhetnek az elavult robogók is, amelyekből becslések szerint több százezer fut útjainkon.

Kézenfekvő megoldás volna csak a kétütemű robogók fokozatos kitiltása Budapestről, gondot jelent azonban, hogy a robogók Magyarországon – a legtöbb országgal ellentétben – egyedileg nem azonosíthatók a rendszám alapján, mert nincs rendszámuk. (A bérrollerek „rendszámosítása” egyszerű volt, a szolgáltató látta el a járműveket azonosítóval, és az adatbázisukat is ő kezeli.) A robogók esetében állami feladat lenne megszüntetni az 50 köbcentiméter fölötti és alatti hengerűrtartalmú motoros kétkerekűek káros megkülönböztetését. (Káros, mert lehetővé teszi a levegő fölöslegesen káros szennyezését és akadályozza szabálytalankodók lefülelését.) Voltak már próbálkozások a rendszám bevezetésére, de eddig sajnos minden ilyen kezdeményezés elakadt.

Olyan megoldásra van tehát szükség, amely a legócskább robogókat azonnal, a kevésbé elavultak a pedig lépésről lépésre szorítja ki a főváros utcáiról. Létezik lehetőség egy ilyen intézkedéscsomag bevezetésére. Ennek fő elemét alacsony kibocsátási övezetnek (angolul Low Emission Zone, röviden LEZ) hívják. Nem is új. Németországban 2008-ban jelölték ki az elsőt, és alig három évre rá Magyarországon is polgárjogot nyert. Igen, tizenkét éves a kisméretű szálló por (PM10) csökkentésének az 1330/2011. (X.12.) Korm. határozattal elfogadott Ágazatközi Intézkedési Programja, amelyben már szó van a LEZ-ek kijelöléséről. Szó van róla azóta is, főként a Levegő Munkacsoport leveleiben, blogbejegyzéseiben, közleményeiben, de még eddig egyetlen magyarországi önkormányzat sem vette a fáradságot, hogy korlátozza a település egy-egy részén a régi, nagyon levegőszennyező, zajos gépjárművek – személyautók, teherautók, motorbiciklik, robogók – behajtását.

A 2011 óta eltelt 12 év alatt Budapesten is lehetett volna cselekedni, megszüntetni, hogy városszerte ételkiszállítók ócska, leharcolt segédmotoros kerékpárjai ijesztgetik a gyalogosokat, kerékpárosokat, sőt autósokat is, és büdösítenek az orruk alá. Mint ahogy Londonban és Párizsban meg tudták csinálni. Párizs belsejében például, a külső városi körgyűrű (Boulevard periphérique) által körülvett 87 négyzetkilométer területű alacsony kibocsátási övezetbe – ahol vagy kétmillió ember lakik – még éppen hogy szabad behajtani Euro 2-es, azaz 2004. július elseje után először forgalomba helyezett motorbiciklivel, vagyis nem is csak legfeljebb 50 köbcentiméteressel, de a többivel is. 2023. július elsejétől pedig már csak legalább Euro 3-as, 2007. január elseje után, 2024. január elsejétől már csak legalább Euro 4-es, 2018. január elseje után forgalomba helyezett motorkerékpárok nyernek bebocsátást. 2030-tól pedig robbanómotoros gépjármű egyáltalán nem hajthat be – autó se – a párizsi belvárosba, a LEZ átalakul ZEZ-zé, vagyis nulla kibocsátási övezetté.

Párizsban tehát szó sem volt máról holnapra történő kitiltásról, van viszont egy előre fölállított, méltányos menetrend, aminek 2023. július elseje már az ötödik mérföldköve lesz. A menetrendet figyelve dönthetik el az emberek, hogy milyen gépjárművet vásárolnak. Ilyen menetrendet kellene – kellett volna már régen – kihirdetni Budapesten és az ország többi településén, legalább az Euro 3-nál rosszabb robbanómotoros két- és háromkerekűeket már az első fázisban száműzve az utcákról.

Belgiumban a brüsszeli régióban 2025. január 1-jétől csak az Euro 5-ös normának megfelelő robogók közlekedhetnek. Egyes kínai nagyvárosok még ennél is sokkal előrébb járnak: már két évtizede betiltották motorkerékpárok és robogók használatát, mert veszélyeseknek és a környezetre károsaknak tartották, helyettük pedig a pedelekek elterjedtek el. (Az akkor 15 millió lakosú Sanghajban 2002-ben tiltották be a belső égésű motorral hajtott kétkerekűek közlekedését a város nagy részén. Sanghaj lakossága azóta duplájára nőtt, és még mindig jól elvannak a tilalommal. A tilalomnak drasztikus intézkedésekkel szereztek érvényt például a 12 millió lakosú Sencsenben is.)

 robogo202301_2_1.png

Pizzaszállítás pedelekkel – Berlinben
(fotó: Lukács András)

 

Tehát a tíz évnél idősebb robogókat, köztük a kétüteműeket pár hónap vagy egy év türelmi idő után bizony lehetséges és nagyon is érdemes kitiltani. De ezek kitiltása is együtt járhat valamilyen segítséggel is az átállásra villanyhajtású robogóra vagy pedelekre (elektromos rásegítésű kerékpárra). Ez a segítség lehet az állammal együttműködve adott vásárlási ártámogatás, de lehet más is. (Ez a folyamat tulajdonképpen már el is kezdődött, hiszen a kormány jelenleg akár 10 000 elektromos rásegítésű kerékpár beszerzéséhez nyújt támogatást.) Azoknak pedig, akiknek munkaeszközük a robogó, kialakítható egy kedvezményes bérleti konstrukció közösen valamelyik robogókölcsönző társasággal.

A robogók használatának környezetbarátabbá tétele érdekében a Levegő Munkacsoport egyebek mellett 2011-ben Matolcsy György gazdasági miniszternek, 2016-ban Pintér Sándor belügyminiszternek és Tarlós István főpolgármesternek írt levelet, továbbá a Magyar Kerékpárosklubbal közösen részletes javaslatcsomagot nyújtott be az illetékes minisztériumoknak, 2019-ben Palkovics László innovációs és technológiai miniszternél szorgalmazta, hogy az állam nyújtson támogatást a robogós ételszállítók járműcseréjéhez, 2020-ban pedig Karácsony Gergely főpolgármester intézkedését kérte. Talán most már érdemi lépés is történik mindannyiunk egészségének megóvása, életminőségünk javítása érdekében.

Lukács András elnök

Vargha Márton közlekedési témafelelős

Levegő Munkacsoport

 

komment

Címkék: robogók alacsony kibocsátású övezetek pedelek

süti beállítások módosítása