HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (14) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (39) éghajlatvédelem (38) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (8) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (4) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (24) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (37) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (12) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (4) üzemanyagadó (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (13) zöld város (4) Címkefelhő

Alkalmazkodjunk az éghajlatváltozáshoz: Megfelelő szennyvíz- és csapadékvíz-kezelést!

2021.09.19. 15:43 Levegő Munkacsoport

eso-1024x575.jpg

Az idei nyár különösen bővelkedett a nekünk is szóló figyelmeztetésekben. Ne várjuk meg, hogy a németországi, belgiumi esőzések, földcsuszamlások, a főként Dél-Európában, de már északon is súlyos erdőtüzek nálunk is tragédiákat okozzanak! A szakértők véleménye szerint nem az időjárási szélsőségek, hanem azok gyakorisága jelzi a klímaváltozás tényét. A józan ész azt diktálja, hogy ha már belekerültünk a klímaváltozásba, legalább alkalmazkodjunk a még nagyobb bajok elkerülése érdekében.

Az utóbbi 10-15 év szárazságai és az időnként lezúduló aránytalanul nagy esőzések alapján azt hinné az ember, hogy már a kisiskolások számára is nyilvánvaló, sürgősen készüljünk fel az egyenlőtlen csapadékeloszlásra. A fővárosban, különösen a belső kerületekben, az utóbbi évtizedben már többször elöntötte a garázsokat, pincéket és egyéb helyiségeket a szennyvíz, az alagsorokban kialakított zuhanytálcákon, WC-csészéken keresztül. Az építési engedélyek számolatlan kiadásánál fel sem merült, hogy a csatornarendszer egyszer bemondja majd az unalmast. A túlterhelt csatornahálózat miatt – nagy esőzésekkor - visszaáramlott a szennyvíz az utcára kivezető csatornacsövekből az épületek mélyebben fekvő részeibe.

Bármennyire is nagy költséggel jár a megfelelő infrastruktúra kiépítése, a feladat halaszthatatlan. Új csatornarendszereknél automatikusan szétválasztják a csapadékvíz elvezetését a többi szennyvíztől. Így a hirtelen, nagy mennyiségben lezúduló csapadék nemcsak nem terheli lökésszerűen a másik hálózatot, de bevezethető olyan tározókba, amelyekből a csapadékhiányos időszakokban pótolható az öntözés, esetenként az utcák éjszakai lehűtése, locsolása is. (A meglevő, régebbi csatornahálózatok nem elválasztott rendszerűek.)

Vannak olyan kedvező adottságú, alápincézett társasházak, ahol a lakók, a saját kárukból tanulva, visszacsapó-szelepet szereltettek fel az utcára kivezető csatornacsőre a visszaáramlás meggátlására. Továbbá körbecsatornázták az épületet, hogy a tetőről lezúduló csapadékot közvetlenül kivezethessék a hálózatba. Ez azonban csak tűzoltás. Egyrészt nem minden épületnél kivitelezhető, másrészt a városi csatornarendszer túlterheltségét nem csökkenti.

blog20210919_a.png blog20210919_b.png

Ha már ebben a cikkben is a manapság sokat emlegetett témáról, a klímaváltozásról van szó, tennék még egy megjegyzést az épületek alagsorával kapcsolatban. Száz éve a félig földbe süllyesztett, alagsori helyiségekben tárolók, műhelyek, komfort nélküli szükséglakások voltak. A kisipar, a javítóműhelyek, kisboltok stb. eltűnésével, az életszínvonal javulásával rengeteg ilyen helyiség üressé vált. Némelyeket azonban – különösen ott, ahol a talajvíz adottságok kedvezőek és a padlószint csak 1,20-1,30 m mélyen van, vagyis a természetes világítás is adott – igényesen átalakítottak komfortos lakásokká. Ezekben a lakásokban fűtés nélkül sem megy le télen a hőmérséklet 10 fok alá, ugyanakkor a legnagyobb hőségben sem emelkedik 20 fok fölé (megfelelő üzemeltetés mellett). Vagyis az ilyen alagsori egységekben a szokásoshoz képest töredéknyi energiával biztosítható a kellemes téli-nyári komfortérzet. Ebből a szempontból is érdemes átgondolni a számtalan üres helyiség mielőbbi hasznosítását.

Legyen végre a megfelelő kapacitású infrastruktúra kiépítése a prioritás a városok utolsó szabad telkeinek beépítése helyett!

Kovács Gizella
a Levegő Munkacsoport önkéntese

A cikk eredetileg a thevip.hu-n jelent meg.

Címkék: eső éghajlatváltozás csatorna éghajlatvédelem

süti beállítások módosítása