HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (14) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (39) éghajlatvédelem (38) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (8) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (4) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (3) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (24) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (37) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (12) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (4) üzemanyagadó (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (13) zöld város (4) Címkefelhő

Villamosítás a városi áruszállításban

2021.09.05. 12:30 Levegő Munkacsoport

glshajtas-pajtas_csapat.jpg

Következetesen építi villanyhajtású városi áruszállító flottáját a német vasutak fuvarozó vállalkozása, a DB Schenker. Berlinben már 2018 óta szállít csomagolt árukat a városközpontban FUSO eCanterekkel. 2019-től Párizsban, Frankfurtban és Stuttgart környékén, Idén pedig már többek között Oslóban, Koppenhágában, Madridban, Salzburgban, Bécsben, Hamburgban és Milánóban is szállítanak ilyen teherautókkal.

A legalább 100 kilométeres hatótávolságú 7,49 tonnás tehergépkocsikat belvárosi rövid sugarú áruelosztásra használják.

A rendszeres töltés a telephelyen éjszaka zajlik, de szükség esetén gyorstöltővel másfél óra alatt feltölthetők a járművek. Az, hogy a DB Schenker folyamatosan vásárolja az újabb és újabb eCantereket, és újabb és újabb városokban veti be őket, mutatja, hogy érdemes áttérni a villanyhajtásra a városi teherszállításban. A járművezetők kedvelik a villanyhajtás egyenletességét, jó gyorsulását és azt, hogy nincs se motorzaj, se rezgés a vezetőfülkében. A DB Schenker dícséri a teherautók megbízhatóságát is. A tapasztalatok nyomán már megkezdték a tapasztalatszerzést a Daimler Truck Portfolio egy másik teherautójával, a Mercedes-Benz eActros-szal is Lipcsében.

A 2017-es piacra lépés óta több, mint 200 FUSO eCantert adtak el európai, japán és amerikai ügyfeleknek.

A több mint 2,5 millió kilométert megtett globális FUSO eCanter flotta üzemelési adatait az útvonalprofilok és a töltési jellemzők alapján folyamatosan gyűjtik a Daimler mérnökei. Az elemzés eredményét információkat felhasználják a teherautók következő generációinak fejlesztésében. A cél, hogy 2039 után már csak villanyhajtású tehergépkocsit kínáljanak a vevőknek Európában, Japánban és Amerikában.

Budapesten is fut villanyfurgon, például a GLS-é már hat éve szállítja ki a triciklis-biciklis futároknak túl nagy csomagokat a Hajtás Pajtással közös belvárosi raktárból a címzetteknek. 2022-től várhatóan megnő a villanyfurgonok száma a budapesti forgalomban. De nemcsak ott. A Gebrüder Weiss Magyarországon állítja fel első nulla emissziós csomagkiszállító flottáját. Az első tucat villanyfurgon Budapest, Győr, Pécs, Zalaegerszeg és Szeged belvárosában vesz majd részt a küldemények házhoz szállításában. A történetét 500 évre visszavezető, mai nevén a XIX. század eleje óta működő osztrák szállítmányozási vállalkozás arra készül, hogy 2030-ra klímasemlegessé teszi magát.

Biztató, hogy egyre több szállító fog hozzá flottája villamosításához, de azért az Európai Uniónak van mit tennie.

Bár úgy néz ki, hogy 2026-ra már a beszerzési ára is lehet kisebb a villanyhajtású furgonnak, mint a dízelnek – a teljes élettartamra vetítve már talán ma is gazdaságosabb –, de a tendencia megfordulhat. Teherautógyártók dönthetnek úgy, hogy a meglévő gyártási kapacitás kihasználása érdekében engednek az árból, a haszonból. Ezért kell úgy alakítani az uniós szabályozást – az eladott kisteherautók kibocsátásának korlátozását, a villanyhajtású modellek kötelező eladási arányát –, hogy ezt inkább ne tegyék.

varosi.jpg

Kár, hogy az internetes kereskedelem vírusjárvány miatti növekedése még főként dízelfurgonok vásárlását ösztönözte.

2020-ban 100-ból mindössze kettő volt csak villanyhajtású, miközben a személyautók piacán már minden tízből egy. Remélhetőleg uniós és nemzeti szinten is mielőbb meghozzák a szükséges intézkedéseket az áruszállítás zöldítésére. Sokat tehetnek a települési önkormányzatok is – felvilágosítással, alacsony kibocsátási övezetek létrehozásával, valamint (a kormánnyal együttműködve) kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetésével.

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

A cikk eredetileg a thevip.hu-n jelent meg.

Címkék: fuvarozás elektromosautó furgon Kerékpáros áruszállítás

süti beállítások módosítása