Következetesen építi villanyhajtású városi áruszállító flottáját a német vasutak fuvarozó vállalkozása, a DB Schenker. Berlinben már 2018 óta szállít csomagolt árukat a városközpontban FUSO eCanterekkel. 2019-től Párizsban, Frankfurtban és Stuttgart környékén, Idén pedig már többek között Oslóban, Koppenhágában, Madridban, Salzburgban, Bécsben, Hamburgban és Milánóban is szállítanak ilyen teherautókkal.
A legalább 100 kilométeres hatótávolságú 7,49 tonnás tehergépkocsikat belvárosi rövid sugarú áruelosztásra használják.
A rendszeres töltés a telephelyen éjszaka zajlik, de szükség esetén gyorstöltővel másfél óra alatt feltölthetők a járművek. Az, hogy a DB Schenker folyamatosan vásárolja az újabb és újabb eCantereket, és újabb és újabb városokban veti be őket, mutatja, hogy érdemes áttérni a villanyhajtásra a városi teherszállításban. A járművezetők kedvelik a villanyhajtás egyenletességét, jó gyorsulását és azt, hogy nincs se motorzaj, se rezgés a vezetőfülkében. A DB Schenker dícséri a teherautók megbízhatóságát is. A tapasztalatok nyomán már megkezdték a tapasztalatszerzést a Daimler Truck Portfolio egy másik teherautójával, a Mercedes-Benz eActros-szal is Lipcsében.
A 2017-es piacra lépés óta több, mint 200 FUSO eCantert adtak el európai, japán és amerikai ügyfeleknek.
A több mint 2,5 millió kilométert megtett globális FUSO eCanter flotta üzemelési adatait az útvonalprofilok és a töltési jellemzők alapján folyamatosan gyűjtik a Daimler mérnökei. Az elemzés eredményét információkat felhasználják a teherautók következő generációinak fejlesztésében. A cél, hogy 2039 után már csak villanyhajtású tehergépkocsit kínáljanak a vevőknek Európában, Japánban és Amerikában.
Budapesten is fut villanyfurgon, például a GLS-é már hat éve szállítja ki a triciklis-biciklis futároknak túl nagy csomagokat a Hajtás Pajtással közös belvárosi raktárból a címzetteknek. 2022-től várhatóan megnő a villanyfurgonok száma a budapesti forgalomban. De nemcsak ott. A Gebrüder Weiss Magyarországon állítja fel első nulla emissziós csomagkiszállító flottáját. Az első tucat villanyfurgon Budapest, Győr, Pécs, Zalaegerszeg és Szeged belvárosában vesz majd részt a küldemények házhoz szállításában. A történetét 500 évre visszavezető, mai nevén a XIX. század eleje óta működő osztrák szállítmányozási vállalkozás arra készül, hogy 2030-ra klímasemlegessé teszi magát.
Biztató, hogy egyre több szállító fog hozzá flottája villamosításához, de azért az Európai Uniónak van mit tennie.
Bár úgy néz ki, hogy 2026-ra már a beszerzési ára is lehet kisebb a villanyhajtású furgonnak, mint a dízelnek – a teljes élettartamra vetítve már talán ma is gazdaságosabb –, de a tendencia megfordulhat. Teherautógyártók dönthetnek úgy, hogy a meglévő gyártási kapacitás kihasználása érdekében engednek az árból, a haszonból. Ezért kell úgy alakítani az uniós szabályozást – az eladott kisteherautók kibocsátásának korlátozását, a villanyhajtású modellek kötelező eladási arányát –, hogy ezt inkább ne tegyék.
Kár, hogy az internetes kereskedelem vírusjárvány miatti növekedése még főként dízelfurgonok vásárlását ösztönözte.
2020-ban 100-ból mindössze kettő volt csak villanyhajtású, miközben a személyautók piacán már minden tízből egy. Remélhetőleg uniós és nemzeti szinten is mielőbb meghozzák a szükséges intézkedéseket az áruszállítás zöldítésére. Sokat tehetnek a települési önkormányzatok is – felvilágosítással, alacsony kibocsátási övezetek létrehozásával, valamint (a kormánnyal együttműködve) kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetésével.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
A cikk eredetileg a thevip.hu-n jelent meg.