Rendszeresen szervez távkonferenciákat a Magyar CIVINET különféle közlekedési témákban. A május 26-i alkalom hívószava az okosváros volt. Az okosváros a smart city tükörfordításaként nyert polgárjogot hazánkban. Eredetileg a különféle digitális eszközökkel – érzékelők, adattovábbítók, adatbázisok, közüzemi hálózatokat, közlekedést felügyelő számítógépes programok stb. – fölszerelt települést értették alatta, de mára a jelentése áttolódott a város működtetésére. Budapestnek is van okosváros keretstratégiája, melynek az egyik alapvetése, hogy „A város csak akkor lehet sikeres, ha jövőjének alakítása az emberekkel együttműködve történik, legyenek azok helyi lakosok vagy ide látogatók.”
Forgalomfigyelés régen és ma
A távkonferencia egyik előadója ennek az együttműködésnek egy kiváló lakossági lehetőségét mutatta be röviden, a Teelramot. A Levegő Munkacsoport nemrég indult Mérj velünk! kampányában a lakókörnyékük levegője szállópor-szennyezésének mérésére bíztatja az embereket. A Telraam egy másik aspektusát veszi célba a levegőszennyezésnek (és a zajnak). Olyan, ablakra szerelhető eszközt kínálnak, amely számolja a házunk előtt elhaladó gyalogosokat, autókat, bicikliket, teherautókat, és a sebességüket is képes rögzíteni. A privátszférájukat féltők megnyugtatására szolgálhat, hogy a rendszámot nem rögzítik, a cél nem egy-egy jármű kipécézése, hanem a forgalmi jellemzők összegyűjtése.
A Mérj velünk! kampány mögött már több adatgyűjtő vállalkozás is van, akinek elküldhetjük a mért szállópor-koncentráció értékeket. A Telraam a WeCount projekthez kapcsolódik, melynek célja az európai polgárok támogatása abban, hogy adatokkal bírják rá a közlekedéspolitikusokat emberbarát lépések megtételére. Olyan közegre van szükség a projekt kezdeményezői szerint, melyben a politikusok, a városlakók és a közlekedéstervezők együtt alakítják a közlekedéspolitikát.
Legyen a házi mérések eredménye megkerülhetetlen a helyi közlekedéspolitika alakítói számára! Eddig hiába ágáltak adatok nélkül az emberek egy-egy intézkedés, változtatás ellen, a közlekedéstervezők könnyen átléphettek a tiltakozókon. A projekt eredményeképpen ott is lehetővé válik a forgalomszámlálás, ahol eddig nem volt. Megkönnyíti a sok házi mérés a levegőszennyezés és a közlekedés, a forgalom közötti összefüggések feltárását. A polgároknak szóló útmutató és tudásbázis összeállításával a WeCount projekt célja jól mozgósítható, öntudatos, lakossági méréseket végző közösség kialakulásának elősegítése először azon az öt helyen – Madridban, Ljubljanában, Dublinban, Cardiffban and Leuvenben –, ahol a projekt keretében különféle eszközöket telepítenek: van, ahol Telraam érzékelőt, és van, ahol nitrogéndioxid-mérő tubusokat. Mégpedig úgy, hogy a mérőhálózat kiterjesztésében már ne is kelljen személyesen részt venniök a projekt munkatársainak.
Telraam forgalomszámlálót először 2019-ben a belgiumi Kessel-Loban szereltek fel 100 ház ablakára, de ma már egyénileg is beszerezhető. A kamera által fölvett képet egy Raspberry Pi számítógépen futó program elemzi, az objektum nagyságából és sebességéből következtetve arra, hogy ember vagy teherautó ment-e el az ablak előtt. (A teherautó, villamos, autóbusz mind egy csoport, a furgon ha kicsi, személyautónak, ha nagyobb, teherautónak számít.) Ha az objektum nincs jól megvilágítva – sötét van –, akkor természetesen nincs forgalomszámlálás. Rövid időszak jellemzésére az Telraam adatai kevéssé alkalmasak, a mérésekből összeálló hosszabb idősorokéra annál inkább. A WeCount honlapon többször is hangsúlyozzák, hogy a sebességmérés nem pontos, a hibája akár 10 százalék is lehet. Viszont arra jó, hogy az idősort elemezve lássuk, az arra autózók betartják-e a sebességhatárt, különösen egy 20 vagy 30 km/órás övezetben.
Brusselsestraati Telraam mérések
Leuvenben már a gyakorlatban is bizonyított a Telraam és a WeCount. A város egyik ütőerében, a Brusselsestraaton a nagy közlekedési eredetű levegőszennyezés és zaj csökkentése érdekében a városi tanács 30 km/óra sebességkorlátozást rendelt el. A beidegződés, az utca szélessége, az emberek nemtörődömsége miatt azonban a forgalom nem idomult a sebességkorlátozáshoz. Végül megalakult az „S.O.S Brusselsestraat”, és kezébe vette a dolgot. Egyik tagjuk feliratkozott egy Telraam eszközre, belépett a WeCount csoportba, és mérni kezdte a forgalmat. Az autók 48 százaléka bizonyult gyorsabbnak, mint 30 km/óra. Napi összegzéseket tett föl a fészbukra, érdeklődve az illetékesektől, hogy vajon miért van ez? Sikerült elérnie, hogy döntés szülessen az utca átalakításáról, forgalomcsillapító változtatásokról. Tavaly május óta van sebességjelző tábla az utcán az autósoknak, és november óta fekvőrendőr nehezíti a gyorshajtást. A közlekedési kultúra állapotát mutatja, hogy a sebesség visszajelzése mindössze 11 és fél százalékkal – 48-ről 36-ra – csökkentette a szabályszegések számát, fekvőrendőrrel viszont már csak az arra autózók nyolc százaléka dobatja meg a járművet.
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse
A cikk eredetileg a bdpst24.hu honlapon jelent meg.