HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Vigyázó szemetek… újra címszerepben Párizs

2020.07.28. 07:00 Levegő Munkacsoport

Batsányi János az ismert verssor írásakor a forradalomra figyelmeztetett, ma a legsürgetőbb problémára, az éghajlatváltozásra, illetve annak a lassítására és az alkalmazkodásra hívjuk fel így a figyelmet. A Covid-19 előtt megszervezett, de tovább nem halasztható párizsi nyaralás juttatta eszembe Batsányi János versét.

Járvány ide, járvány oda, a várost élhetőnek és élettel telinek láttam. Amiben szerepe lehet a változtatásoknak, melyek közül a Budapesten is megvalósíthatónak látszókat gyűjtöttem össze. Pénz szinte nem is kell hozzájuk, elhatározás annál inkább.

 

1. Fizikailag is elválasztott kerékpársáv

 

collage_2020-07-23_13_44_33.jpg

Szinte bárhova biztonságosan el lehet jutni kerékpárral, a biztonságról a legtöbb helyen fizikai védelem gondoskodik. Elválasztó betonkorlát, máshol a meglehetősen széles járdán vezetett kerékpársáv akár fasorral is elválasztva az egyéb járművektől. Nem tűnik véletlennek, hogy rengeteg a kerékpáros, és a turisták is nemritkán ezt a közlekedési módot választják

 

2. A Szajna partja az embereké

collage_2020-07-23_13_47_31.jpg

A folyó partján ma elfér az ebédjét elfogyasztani leülő család, a számos gyalogoshíd egyikén átsétáló szerelmespár, a napi tangóóra kezdőknek és haladóknak és a késő esti buli is. Nincsenek ugyanis autók. Nem autópályaként üzemel a rakpart már több éve. Nem történt nagy átalakítás, mondhatom tehát, hogy beruházás nélkül változtatott funkciót a Szajna-part. Az aszfalton rendezkedtek be a vendéglátók, az árnyat adó fák pedig már előtte is ott voltak, most mindössze nem kell őket folyton visszavágni a közlekedésbiztonság okán.

 

3. Közbringa

3_3.jpg

 

A legelterjedtebb párizsi közbringa a Vélib, mely mindössze két dologban különbözik a budapesti BKK Mol Bubitól: egyrészt a nagy súlya ellenére viszonylag könnyen tekerhető, vagyis használható, másrészt létezik belőle elektromos változat is. Mindkettő árazása a Bubiéhoz hasonló, a helyiek és a turisták számára egyaránt megfizethető. A két felsorolt különbségnek köszönhetően ezt a közkerékpárt rengetegen veszik igénybe. Én is sokat tekertem vele.

4. Közillemhely

4_7.png

Rengeteg ilyen közmosdót találni úton-útfélen, ezek használata ingyenes, és minden használatot követően hangos kommentárok közepette elmossa magát. Így az ember nem szorul rá, hogy kínos vitába szálljon kávéházak felszolgálóival.

 

5. Óriási parkok

5_1.jpg

Nem kell magyaráznom, hogy egy park mennyivel emeli a városi szomszédságok élhetőségét. Párizsban egymást érik a kisebb és nagyobb parkok, melyek mind arra vannak fenntartva, hogy az emberek szabadidejüket töltsék ott. Nem látni, hogy újabb és újabb beruházások lecsippentenének belőlük. Legtöbb helyen nincs is betonozott járda vagy térkő, inkább sóderes, ám van egy-két vendéglátó egység, van közillemhely, van előírás a kutyával parkba látogatók számára póráz használatára és a tisztaságra vonatkozóan. Mindez mit eredményez? A képen látható szürke gém bátran beköltözik akár a magas házak árnyékában is a parki tó nádasába.

 

6. Az épületek teteje

6.jpg

Számos tetőteraszt láttam, fákkal is. Ez természetesen adottság: nagy teraszon lehet fákat nevelni, ám ez köszönhető emellett a városi klímának, másrészt a lakóknak, akik így a forró nyári napokon is használhatják a lakóhelyük ezen részeit. Egy kérdés merült fel bennem: vajon költözéskor mi történik a teraszon fává cseperedett növénykével?

 

7. Sok elhasznált kerékpár a folyóparton

7_1.jpg

Időnként lehet találkozni ilyen látvánnyal. A képen a folyóból kihorgászott kerékpárok és motorkerékpárok halma látható, amikre egy-egy jól sikerült éjszaka után már nem volt szüksége a tulajdonosának.

Szegő Judit

5 komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma éghajlatvédelem

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr1416043508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2020.07.28. 09:03:08

1. Igen, ez kéne itt is. Ugyanakkor a biciklisek azon része akik azt hiszik hogy a körülöttük lévő levegő pont olyan erős mint a pár tonna vas, a közúton kerekezés híve.
2. Sajnos Pest azért picit szarabb helyzetben van a pont középen kettévágó Duna miatt.
3. A közbringával nekem az 1. pont mellett az volt a bajom, hogy legalábbis legutoljára vérszerződést kellett volna kötni a BKV-val az igénybevételéhez.
4..5 egyetértek. Tulajdonképpen a 6.-tal is.
A 7. annyira nem hiányzik, igaz a mi anyagi helyzetünk mellett ez nem is annyira realitás. Szerintem a fenti cuccokat ha hazahozná valaki, remek kis boltot lehetne csinálni a cuccok rendbehozatalából és értékesítéséből.

erol 2020.07.28. 10:24:02

@midnightcoder2: "Ugyanakkor a biciklisek azon része akik azt hiszik hogy a körülöttük lévő levegő pont olyan erős mint a pár tonna vas, a közúton kerekezés híve."
Én tudom, hogy a vas erősebb a levegőnél, de ettől még szoktam bringázni közúton. Mégis szerinted hol kéne közlekedni, ha nincs bicikli út, -sáv?

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2020.07.29. 10:00:46

Hja, Párizs. nem újra, hanem lassan örök címszerepben.

Tervekkel mindig tele vagyunk, és ötletekből sincs hiány, de Párizs az Párizs, Budapest meg Budapest, és nyoma sem látszik annak, hogy bárki hozzá merne érni érdemben olyan dolgokhoz, amelyek valóban város-sorsfordító hatásúak lennének. Pedig mennyi szép látványtervünk van.

zordidok.blog.hu/2017/05/11/az_elo_szajna-part

Annak pedig, hogy Párizsban ennyire megbecsülnek minden apró zöldfelületet, nagyon is érthető haszna és hagyománya van. Ott a zöld: szinte szentírás.

zordidok.blog.hu/2017/05/10/francia_charme

Talán nem is a pénz, hanem az akarat hiánya az, ami igazán döntő ebben. Olyan brutális konfliktusokat kéne felvállalnia a városvezetésnek (gazdasági és politikai ellenlobbisták, lakossági ellenállás) amelyhez minimum egy ilyen ember kéne...a politikai/ideológia meggyőződése természetesen lényegtelen. De neki sikerült, tehát nem lehetetlen a feladat.

zordidok.blog.hu/2017/05/10/a_zold_oklu

totii 2020.07.29. 18:21:42

Ez Párizs (a 105,4 négyzetkilométeres város), vagy a Párizsi Régió (Île-de-France)? Mondjuk részletkérdés, csak kíváncsi vagyok rá.

Szerintem a hat pont (a hetedik az... nálunk is bedobálják a rollereket a Dunába, igaz, nem a tulajdonosok) közül a 3. és a 4. a legkönnyebben megvalósítható. A Bubi-rendszer hasonló, mint a Vélib, csak ugye utóbbi sokkal korszerűbb, az ilyen kis illemhelyek telepítése előtt sem látok sok akadályt - bár városi pénzből kellene akkor kiváltani a 200 meg nem tudom hány forintos fizetős vécét, mindenképpen egy élhetőbb város lenne akár ott élőként, akár turistaként.
Az 1., 2., 5. pont már összetettebb. Párisznak ott van a 220 kilométeres, 14 vonalból álló metróhálozata (meg az öt vonalból álló, 587 kilométeres, agglomerációból induló és oda érkező RER, aminek itthon kb a HÉV feleltethető meg), ami jelentős forgalmat levehet az utakról. Ha a tervezett metró és HÉV-fejlesztések meglennének, sokkal jobb lenne a helyzet itthon is, de az még évtizedek kérdése, kicsiben viszont el lehet kezdeni: a megszűnt villamosvonalak újraépítésével (Rákóczi út, Bajzsy-Zsilinszky út és Váci út , de akár még az Üllői út belső szakasza is), ezzel párhuzamban az utak újraosztásával (villamos/busz, kerékpár, autó, na meg fák), hasonló módon a rakpartokkal is. A parkok kialakítása már más tészta, a meglévő terek parkosítása talán járható út, de hogy egymást érjék a parkok, az már szerintem sokkal nehezebb terep - meglévő házakat bontsunk le, foghíjtelkeket zöldítsünk be, vagy esetleg utcákat parkosítsunk?
A 6. meg szerintem leginkább egyéni akció része lehet.
Valamelyik blogon olvastam még azt hiszem a választások környékén, hogy régen két "főpolgármester" volt, egy a napi ügyekért, amit nagyjából a mostaninak a feladat, meg egy a kormánnyal (vagy a királlyal) egyeztetve a nagyobb volumenű dolgokért felelt - valószínűleg így épülhetett meg a Nagykörút és az Andrássy út is.