HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Fővárosi parkolás: Hol? Hogyan? Mikor? Mennyit?

2020.07.02. 07:24 Levegő Munkacsoport

Megkezdődött a budapesti parkolási rend újragondolása. A 444.hu már tavaly elkezdett tényfeltáró sorozata magára valamit is adó politikus számára vállalhatatlanná tette a parkolási díjbeszedés kerületi feladatkörben tartását. A kiút is körvonalazódik: vissza kell térni a Demszky-éra utolsó éveiben kialakított koncepcióra, a központosított díjszedésre. De szerintem csak a koncepcióra, a megvalósításnak már élnie kell a korszerű technika eszközeivel.

20200623blog0.jpg

Induljunk ki a parkolási díj sávossá tételének bejelentett – már korábban is fölmerült –elképzeléséből. Az elképzelés szerint az első szakasz ingyenes, aztán előre megszabott időközönként valamennyit emelkedő díj ösztönözné az autósokat arra, hogy ne tárolásra, hanem csak a dolguk elvégzésének idejére foglalják a helyet mások elől. Fölmerül persze a kérdés, hogy mit jelent az első szakasz, hogyan lehet ellenőrizni. Nos, egyszerűen: az autósnak akkor is meg kell vennie a parkolójegyet vagy be kell jelentkeznie a mobiltelefonos rendszerbe, ha tudja, hogy nem marad negyedóránál tovább. Vagy?

Vagy nincs is szükség parkolóautomatára, nincs szükség mobiltelefonos bejelentkezésre, ha van az autóban egy beépített fedélzeti eszköz (vagy akár egy alkalmazás az okostelefonon), ami műholdas helymeghatározással figyeli az autó útját. Ha azt észleli, hogy a gépkocsi már több mint 15 perce vesztegel valahol, akkor automatikusan bejelentkezik a parkolási rendszerbe, majd amikor újra elindul az autó, azt is bejelenti.

Rögtön az első kérdés, hogy miért fizessen egy autós parkolási díjat akkor, ha egy békemenet miatt vagy más okból a hatóság állítja le a forgalmat, és készteti több mint negyedórás ácsorgásra. Nos, egyszerű. Ilyen esetben központilag jóvá lehet írni a díjat azoknak, akik a forgalmat akadályozó esemény idején, annak x méteres környezetéből jelentkeztek be a parkolási rendszerbe. Igen, ebbe bele fognak esni olyan autósok is, akiknek az autója tényleg parkolásba kezdett. Viszont a bevételkiesés elenyésző a dolgok ilyetén kezelésének bizalomnövelő hatásához képest, tekintve, hogy ilyen eset elvétve fordul elő a városban, és csak néhány autó fog ezért ingyen parkolni.

A következő kérdés, hogy miért fizessen parkolási díjat az, aki beáll a saját udvarába. Ne fizessen! Ne csak azt figyelje a számítógép, hogy mióta áll az autó, hanem azt is, hogy hol. Kell ehhöz egy tarifatérkép, ami övezetekre osztja a várost, és minden övezetre megmondja, hogy az ott közterületen álló autónak mennyit kell fizetnie. Ahogy fejlődik a technika, válik pontosabbá a műholdas helymeghatározás, úgy csökken majd a tévedés kockázata és nő a bevétel. Mert a kockázatot természetesen nem az autósnak kell vállalnia, hanem az önkormányzatnak. A térképen a közterületet úgy kell meghatározni, hogy inkább azt nézze a számítógép udvarnak, lakóház alatti garázsnak, mint fordítva.

De ha minden autóban ott van a számítógép, ami tudja, mikor megy az autó, és mikor áll, és tudja azt is, hogy hol van, akkor magától adódik a kérdés: miért ne figyelje azt is, hogy ha halad a gépkocsi, hol, mikor és milyen sebességgel teszi. És ezzel el is jutottunk a városi útdíjszedéshez, amit a Levegő Munkacsoport évek óta szorgalmaz. Ezt a közös megoldást mostanában fogják bevezetni Szingapúrban.

20200623blog1.pngAz ábra forrása: GNSS-based metering for vehicle applications and value added road services

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. képes a tarifatérképen alapuló út-, dugó- és parkolás díj beszedésére, pontosan válaszolva a címben föltett négy kérdésre (Hol? Hogyan? Mikor? Mennyit?). Mások is képesek lehetnek erre, is, hiszen ma már jóval könnyebb feladat, mint volt a kamionok útdíját szedő infokommunikációs rendszer kialakítása 2013-ban.

vamá

Korábbi anyagaink a témában:

További ajánlott olvasnivaló:

23 komment

Címkék: parkolás útdíj dugódíj

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr1115911490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

0.5 bit 2020.07.02. 10:37:56

Most akkor mire is kellene ösztönözni az autósokat?

Parkolási díj -> menjenek, ne álljanak
Dugó díj -> álljanak, ne menjenek

Labasmaz 2020.07.02. 10:56:28

...meg ha már ott van az autóban a kütyü, akkor automatikusan kioszthatja a gyorshajtásért is a büntetést, vagy a szabálytalan befordulásért a sarkon, ahol nem szabad, de automatikusan összegyűjtheti egy bűncselekmény idején a közelben tartózkodók, mint potenciális gyanúsítottak listáját, bármilyen rendezvény (ne adj' isten, tüntetés!) idején az elejére odaérkező, majd a végén onnan távozókat is kilistázhatka, hogy szükség esetén meg lehessen őket találni stb., stb., stb.

Üdvözöllek 1984-ben!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.07.02. 11:48:16

@0.5 bit: nem erted ezt te, ha áll, parkolásert fizet, ha halad, dugódíjat fizet.
erthető? a lényeg h csörögjön a kassza...

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.07.02. 11:49:15

a cenzor kedvéért.

a kedves barati es csaladi társaságotok helyzetet nezegessetek, ne a miénket.
igy jo lesz?

Levegő Munkacsoport 2020.07.02. 11:52:06

@Labasmaz:
1. Elegendő, ha a fedélzeti eszköz csak a fizetendő összeget továbbítja a központnak, a többi adatot nem szükséges.
2. Ha bárki azt szeretné, hogy ne lehessen őt állandóan nyomon követni, azonnal szabaduljon meg a mobiltelefonjától.

Levegő Munkacsoport 2020.07.02. 11:56:31

@FILTOL: Pont ennek az ellenkezőjét várnánk el mindenkitől, vagyis azt, hogy aktívan vegyenek részt a közéletben. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokkal jobb azokban az országokban élni, ahol a civilek aktívan részt vesznek a hivatalos szervek döntéseinek előkészítésében.

Levegő Munkacsoport 2020.07.02. 11:57:52

@FILTOL: Valóban, fontos, hogy megfelelő helyről jöjjenek a bevételek, és legalább ennyire fontos, hogy hová kerülnek a beszedett pénzek. Ez utóbbiról is sokszor írtunk már.

vamá 2020.07.02. 11:58:06

@Labasmaz: ez az írás az útdíj és a parkolási díj egységes beszedéséről szól, nem arról, hogy hogyan lehet követni az embverek mozgását. Arra a mobiltelefon való és az internet. A cellainformációk alapján bárkinek a helyzete azonosítható. Nem kell ehhez kütyü az autóba.
Viszont igen, a gyorshajtás -- ami szerintem szándékos veszélyeztetés -- például kiválóan szankcionálható vele.
Amúgy pedig, akit ez a lehetőség aggaszt, az járhat gyalog, buszon, villamoson, taxival. A városi tér mindenkié, nemcsak az autósoké, és a közösség szabályozhatja a közös városi tér használatát. Például szedhet útdíjat, parkolási díjat, amivel, mint forgalomszabályozási eszközzel korlátok között tudja tartani a közlekedők okozta, nem szándékos, de az emberekre veszélyes környezetszennyezést, például a szálló port, a nitrogénoxidot vagy a zajt.

Labasmaz 2020.07.02. 12:33:37

@vamá: A mobiltelefont szabad (egyelőre) otthon hagyni, kikapcsolni... Az Interneten böngészve is szabad kitörölni a cookie-kat, szabad privát böngésző sessiont használni stb.

Ha ennek analógiájára ez a kütyü megmarad kényelmi eszköznek, azaz aki nem akar bajlódni a pénzbedobós vagy mobilos parkolással, akkor elmegy. De ha ez lesz kötelezően a parkolás egyetlen lehetséges módja, akkor az már 1984-et idézi.

vamá 2020.07.02. 12:48:09

@Labasmaz: Nem akarlak elkeseríteni, de az autók egyre inkább automatikusan be lesznek kapcsolva a hálóba, akor akarod, akár nem. Erról (is9 SZól az 5G, az IoT és persze a sofőr nélküli autózás is. Ja, és azt még nem is írtam, hogy ha van kábeltévéd, akkor az is követve van, hogy mikor mit nézel, és ha Shop kártyád, akkor hogy mikor mit vettél. stb. stb.
Az is ezekhez hasonló választás ott, ahol ez a rendszer be van vezetve, hogy autózol-e vagy sem. De van van számodra egy kibúvóm: az átalánydíj, amit ha megfizetsz, akkor haladhatsz,állhatsz anélkül, hogy nézné bárki, hogy éppen hol vagy. (Ja, és megoldható, hogy a tarifatérképet a fedélzeti rendszer nézze meg,és számolja ki belőle, mennyit kell fizetni. Ekkor nincs követés.

Horváth András zöld dossziéja a Nagyi receptjeivel 2020.07.02. 12:52:17

És mi van akkor ha a feleségem annál a cégnél dolgozik ami figyeli az autósokat és én éppen a barátnőmnél vagyok? Kapok kártérítést?

midnight coder 2020.07.02. 13:36:15

@Labasmaz: Őszintén szólva ebből max. az utolsó az amivel nem tudok egyetérteni. Más kérdés, hogy ehhez a mai GPS technológia picit kevés.

midnight coder 2020.07.02. 13:37:54

@Horváth András zöld dossziéja a Nagyi receptjeivel: Ezekhez a dolgokhoz az átlagos dolgozó nyilván nem fog hozzáférni. Az is biztos, hogy lesz olyan aki igen, ahogy van egy rakás más ember is, aki hozzáfér ennél még kényesebb adataidhoz is.

Nemcsak vasárnap 2020.07.02. 15:24:23

Külfödli autósokkal mi a terv?
Más: belvárosban az udvar és az utca között gyakran 1m a távolság viszont a GPS ennél pontatlanabb a magas házak között. Nem szeretném mindig bizonygatni, hogy a kerítés melyik oldalán álltam.

igazi hős 2020.07.02. 15:34:03

Túl lett ez gondolva. Maradhat a mostani rendszer a sávos parkolási díj mellett is, annyit kell fejleszteni, hogy hatékony(abb) legyen az ellenőrzés és az ismételt bliccelést progresszíven kell büntetni. Negyed órára most is kockázat nélkül meg lehet állni, de ha 2 óra alatt 50% az esélye, hogy megbüntetnek és a harmadik alkalommal már 7 helyett 27 ezer a büntetést, akkor kevesen fognak napi szinten bliccelni. Aki meg évente egyszer benézi (mert rohant és elfelejtette vagy mert a válasz SMS-ben nem a szokásos üzenet volt, hanem az, hogy bocs, nem működik a rendszer vagy nem nézte meg, hogy max 3 óra), az kifizeti.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.07.02. 16:03:07

@Levegő Munkacsoport: a megfelelo hely az autos zsebe, ha all=fizet, ha halad=fizet. Nem tudjatok ti sracok hol a lo háta. Vagy az egyik oldalon vagytok, vagy a masikon. vagy eppen alatta, de hogy a lo hata hol van, nem sikerul eltalalni. Az meg csak hab a tortan hogy megint valami ocska tarsadalmi kiserlethez hasznaljatok a pestiek vegtelen turelmet.

erol 2020.07.02. 19:54:13

@FILTOL: "Az meg csak hab a tortan hogy megint valami ocska tarsadalmi kiserlethez hasznaljatok a pestiek vegtelen turelmet."
Pesti ember szeret autózni. Persze nem elektromossal mert azt csak a buzik használják. Pesti ember nem szereti a buzikat.
Pesti ember nem szereti azokat akik nem autóznak, mert azok prolik. Pesti ember nem szereti a prolikat. A prolik komcsik, a komcsik zsidók. Pesti ember nem szereti a zsidókat.
Pesti ember büszke arra, hogy autóval jár, mert látszik, hogy van pénze. De azt nem szereti ha fizetni kell, mert nincs olyan sok pénze.
Pesti embernek jár a parkolóhely, mert ő amúgy rendes ember és sokat dolgozik. Kell egy hely ahol kipihenheti magát, a becsületes munkában megfáradt kisember, aki nem is olyan kicsi, hiszen van autója. Autója csak rendes embereknek van, a többiek semmirekellő cigányok vagy lila ködös hippik (zöldek), tehát semmirekellők. Ez különbözteti meg a rendes pesti embert a huligánoktól. Az autó. Ámen.

konrada 2020.07.03. 14:29:06

Nem hülyeség ez a sávos idősáv, de ez a fedélzeti kütyü az.
Mobiltelefonja mindenkinek van, és elérhető azzal az időarányosan növekedő fizetés.

Na jó, azért ott a kiskapu, hogy újra indítja a parkolást, de ez viszont kiszűrhető olyan applikációval, amely GPS bélyeget ad.
...aminél még mindig ott az a lehetőség, hogy negyedóránként odarohan az autó gazdája...
...de ez már nem életszerű egy olyan belvárosban, ahol összeteheti az ember a kezét, ha úti céljától 10 percnyi gyalogláson belül helyet kap. (Főleg, ha beépítenek egy olyan funkciót, amely azonos helyről nem enged újat elküldeni bizonyos időn belül (10 perc?)

...no igen, még mindig ott a parkolóóra, azzal is lehet játszani: de ez megint csak kényelmetlen.

Összegezve: az, aki autóval megy belvárosba, az kényelmes ember, azaz a kényelmetlenséget bevállaló ügyeskedők kis arányban lesznek, azaz megfelelő applikációval kiváltható a "Nagytestvér" autós kütyü.

chrisred 2020.07.05. 07:27:12

@0.5 bit: Túlgondolod. Ha valaki nem száll autóba, egyiket sem fizeti.

chrisred 2020.07.05. 07:28:45

@FILTOL: A közterület nemcsak a tiéd, szóval, ha használni akarod, bele kell törődnöd, hogy mások nézegetik a helyzetedet.