HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (14) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (40) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (4) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (12) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (5) üzemanyagadó (2) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Biztatóan indult, de csalódás a kormány válságkezelése

2020.06.08. 09:00 Levegő Munkacsoport

A koronavírus járvány sok rossz hatása között az egyik kivétel talán az volt, hogy járvány és a karantén sokakat ráébresztett arra, hogy az elmúlt évtizedekben kiépült világgazdasági rendszer, az áruk korlátlan globális kereskedelme, a felesleges fogyasztás és a távoli utazások megállíthatatlan növekedése nem fenntartható. Jó volt hallani, hogy a zöld szervezetek és a témával foglalkozó kutatók eddig elnyomott hangja hallhatóvá válik, a közvélemény és néhány döntéshozó is felismeri, hogy a környezetünk rombolásával és a természeti erőforrások pazarlásával járó folyamatok sorozatos, egyre gyakoribb és egyre mélyebb válságokhoz fognak vezetni.

aaeaaqaaaaaaaaosaaaajduwzty2ndfllwmymdytngiyyi1hmwriltljntnkzjazmti1za.jpg

A karanténban töltött hónapok alatt világossá vált az is, hogy az emberek többsége kevesebb utazással, kevesebb felesleges vásárlással, összességében jóval kisebb kibocsátással is meg tudja szervezni az életét. Zuhanásnak indultak a gépkocsi és üzemanyag-eladások, a légi közlekedés és a turizmus pedig gyakorlatilag láthatatlanná vált. Felcsillant a remény, hogy a járvány által okozott válságból való kilábalás során a szükséges gazdaságszerkezeti változásokat kevesebb áldozattal és sokkal nagyobb hittel meg lehet valósítani.

A témájában vagy időzítésében a veszélyhelyzethez kapcsolódó egyes kormányzati intézkedések is táplálták a reményt. Beterjesztették az avarégetés országos tilalmát lehetővé tevő törvénytervezetet, az uniós szabályoknál is hatékonyabb és szigorúbb törvényjavaslatot nyújtottak be az egyszer használható műanyagtermékek betiltása érdekében, és például az Országos Levegőterhelés-csökkentési Programban célként jelent meg a helyi termelés és a helyi termékek fogyasztásának ösztönzése. Viszont az eddig is hihetetlen összegű nyílt és rejtett állami támogatásokat elnyelő gazdasági óriások újra tartották a markukat.

A magyar kormány a járvány okozta károk enyhítésére mintegy 1345 milliárd forintot csoportosított át a Gazdaságvédelmi Alapba. Ez a hihetetlen mennyiségű pénz nyilvánvalóan hiányozni fog valahonnan, elmaradnak majd például óvodafelújítások, vagy a hatóságok megerősítésére nem jut elég forrás. Előnyös lehet viszont, ha a begyűjtött pénzt és az egyéb gazdasági eszközöket (például adókedvezményeket) jól, a gazdasági szerkezet fenntarthatóvá tételére, a zöld gazdaságon alapuló versenyképességének javítására használjuk föl. Az eddigi hírek szerint azonban ehelyett a kormány a pénzt a korábbi rend bebetonozására, fenntarthatatlan tevékenységek fenntartására költi. Csak néhány példa. A légi közlekedési ágazat nagyon komoly adókedvezményeket kap, miközben a helyi és helyközi közösségi közlekedés hatalmasra duzzadó veszteségeinek enyhítéséről szó sincs. Az alapból kezdik el finanszírozni a mintegy 1000 milliárd forintba kerülő a Budapest-Belgrád vasútvonal építését, amely beruházás szakmailag indokolhatatlan, de a titkosítása miatt a valódi indítékai nem megismerhetőek. Az egyetlen ismert indok, hogy a távol-keleti áruk még gyorsabban és akadálymentesebben tudjanak eljutni a fogyasztókhoz, vagyis egyszerűbb megfogalmazásban az történik, hogy a gazdasági szerkezet átalakítása, a helyi termékek előnyben részesítése helyett leterítjük a bársonyszőnyeget a sokszor felesleges külföldi áruk hatalmas környezetterheléssel járó dömpingje előtt. Növeljük kereskedelmi függőségünket attól a térségtől, mely az utóbbi évtizedekben több világjárványnak is a kiindulópontja volt, s így a mostaninál súlyosabb járvány esetén kockáztatjuk az utánpótlás elapadását. Ezenkívül a saját versenyelőnyünk javítása helyett, a saját pénzünkből az egyik konkurensünket hozzuk jobb helyzetbe.

Szállodaépítésre is jut a Gazdaságvédelmi Alapból 150 milliárd forint egy olyan korban, amikor kezd mindenki számára világossá válni, hogy a természeti környezetet és a kulturális örökséget tönkretevő tömegturizmus helyett a természetközeli, minőségi élményekre épülő, fenntartható idegenforgalomra lenne szükség. Mindennek a tetejébe érkezett a hír, hogy a kormány visszavonja az egyszer használatos műanyagtermékek betiltásáról szóló törvényjavaslatot az indokok szerint azért, hogy a műanyagipar lélegzethez jusson a válság után.

Úgy néz ki tehát, hogy a ziccert megint csúnyán mellérúgjuk, és közben rettegve várhatjuk a következő globális válságot.

A kép forrása: https://www.nurturedevelopment.org/blog/harms-community-part-3-economic-globalisation/

92 komment

Címkék: támogatás társadalmi részvétel koronavírus

süti beállítások módosítása