Meglepett Tóth Péter államtitkár előadásában az 50. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson egy grafikonon (ld. alább) a távolsági autóbusszal és a vonattal együtt, egyenrangú utazási módként feltüntetett a TELEKOCSIZÁS. Pedig nem is tartalmazta az összes – Budapest és a nagyvárosok közötti – telekocsis utazást, csak az Oszkárt használókét. Pedig a bablacarosok is jó sokat utazhatnak. Örülök, hogy a közlekedéspolitika alakítói már számolnak a telekocsizással. Azóta pedig elkészült Alice Terpereau, a Levegő Munkacsoport önkéntesének áttekintése arról, miként működnek együtt a telekocsiszervezők és a régiók – Franciaországban. Erről viszont a 2013-as, Zöld Forrás által támogatott projekt jutott eszembe, melyben – budapesti szakértőknek, közlekedésszervezőknek is előadott – ötleteket fogalmaztam meg, egyelőre hiába.
Azoknak, akiknek nincs idejük, kedvük végigolvasni Alice Terpereau anyagát, alább bemutatok néhányat a franciaországi együttműködésből. Titkon abban is reménykedem, hogy döntéshozók is elolvassák, és megszűnik bennük a kétkedés a telekocsi támogatásának értelmében, vagy a félsz, hogy hiába költenek rá (nem kell sok!), nem lesz eredménye.
Telekocsi-parkoló jelzőtáblája
Franciaország-szerte több mint 2300 telekocsis találkozóhely, erre kijelölt parkoló várja azokat, akik utast vesznek föl, vagy utast tesznek le. Többnyire tömegközlekedési csomópontokban, végállomásokon, de akár a fizető autópályák mentén is vannak ilyen találkozási pontok. Loire-Atlantique megye például évi 200 000 eurót költ a fenntartásukra. Nem is akárhogy, hanem tudományosan kialakított stratégia mentén. A szakértők arra jutottak, hogy nem egy-két hatalmas, hanem sok kicsi, minél szétszórtabb telekocsi-parkolót érdemes kijelölni, azt jobban szeretik az utazók.
A Nantes-i agglomeráció telekocsi találkozási pontjai
Ami különösen érdekelheti a budapesti városvezetést, az a városi és agglomerációs telekocsizás szervezett támogatása. A szolgáltatás népszerűségének növelése – és előnyeinek kihasználása – érdekében tavaly novemberben Nantes-ban és környékén a tömegközlekedési hálózat részévé tették a telekocsizást. A Covoit'Tan rendszer a Nantes-i agglomeráció 24 települése tömegközlekedéssel ellátatlan lakosait szolgálja ki legalább 2 kilométeres, de akár 30 kilométernél hosszabb utazásokkal is.
Telekocsira várakozó utas a Tan mobilalkalmazást használja egy telekocsi-parkolóban
Az utas ebben a rendszerben nem szabadon állapodik meg a sofőrrel a fizetésben, hanem az útvonalra érvényes tömegközlekedési díjat fizeti a Covoit’Tannak. A sofőr pedig tőlük kapja meg a hozzájárulást a költségeihez. A fuvarközvetítést és az elszámolást a Tan mobilalkalmazás végzi, egy „közlekedés mint szolgáltatás” (Mobility as a Service; MaaS) típusú utazástervező program.
A Párizst és környékét magába foglaló, 12 millió lakosú Ile-de-France régióban is indítottak ingázós telekocsizást támogató projektet. Az Ile-de-France Mobilités platformján bejelentkező sofőrök napi 2 utazásra kapnak költségtérítést. A támogatott útvonal induló vagy célállomása kizárólag Párizs külvárosában lehet, a másiknak pedig valamelyik agglomerációs településen kell lennie.
Az Ile-de-France Mobilités-nak a Levegő Munkacsoport reklámfilmjére hajazó telekocsis reklámja
Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse