Fotó: Levegő Munkacsoport
Szentgyörgyi Zsuzsa villamosmérnök szerint eddig se szennyeztek a dunai hajók: „Márpedig a vízi út a legolcsóbb és a leginkább természetbarát szállítási lehetőség. (…) És nincs kipufogógáz, nincs dízelhajtás, tehát a természetvédelemnek is eleget teszünk.” (Szóömlés, Élet és Irodalom, 2019. május 31.) Érdekes, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség máshogy tudja. Idei jelentése az üvegházhatású gázok uniós kibocsátásáról azt mondja, hogy hazánkban 2017-ben a belvízi hajózásban a hajómotorok széndioxid-kibocsátása 13 kilotonna volt.
Aki a Dunán evez, azt számtalanszor teríti be füsttel egy hajó, és megtapasztalhatta, hogy a hajók kipufogógázának koromtartalma vetekszik a legendás 424-es mozdonyéval. A kikötött szállodahajók pedig dízelgenerátorral állítják elő maguknak a villanyt, mert a budapesti partszakaszon nincs olyan konnektor, ahova csatlakozhatnának. Továbbá egyetlen úgymond természetbarát óceánjáró annyi szennyezőanyagot bocsát ki, mint 5 millió személyautó ugyanakkora távolságon.
Évek óta követeli a Levegő Munkacsoport, hogy legalább cseréljék ki a dunai hajók elavult motorjait, illetve a viszonylag újabbakat utólag szereljék föl részecskeszűrővel, de hiába. Átmeneti korban élünk. Az az idilli állapot, amikor még emberek húzták fölfelé, és az ár vitte lefelé a hajókat a folyókon, már évszázadokkal ezelőtt, a gőzhajók megjelenésével eltűnt. Napjainkban és még sok-sok évig a hajómotorok füstjével, benne a korommal, kén-dioxiddal, nitrogén-oxidokkal és sok egyéb méreggel dúsítjuk a levegőt. A hajómosáskor a vízbe kerülő olajjal és egyéb szennyezésekkel pedig a folyók vizét, mielőtt meginnánk, vagy locsolnánk velük a paradicsomot, amit aztán megeszünk.
Ilja Ilja Jefimovics Rjepin: Hajóvontatók a Volgán (1873)
Sok koszos víz folyik még le a Dunán addig, amíg már csak villanyhajtású hajók járják majd a folyóinkat. Bár viszonylag kis hatótávolságú akkumulátoros hajók már vannak, az első üzemanyagcellás, hidrogénből előállított árammal működő folyamjáró hajóról most érkezett hír, az is csak valamikor a jövő évtizedben állhat szolgálatba a franciaországi Rhône folyón. A teljesen hidrogén üzemanyagcellákkal hajtott tolóhajóhoz az ABB szállítja az üzemanyagcellás energiaellátás és meghajtás részegységeit. De csak legkorábban 2021-ben. Kérdés, mikor áll szolgálatba az első ilyen hajó a Dunán!
vamá