Miután 2012-ben megválasztották a belgiumi Gent alpolgármesterének, és ő lett a város közlekedésének és közterületeinek felelőse, Filip Watteeuw gyökeres átalakításokról döntött. A nehézségekről és a bámulatra méltó eredményekről az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség éves konferenciáján tartott előadást.
slim op weg=okosan az úton
A 260 000 lakosú város belső területeit Watteeuw hét övezetre osztotta. A legbelső övezetbe gépkocsik nem hajthatnak be. A többi esetében pedig a gépkocsik nem mehetnek át közvetlenül az egyik övezetből a másikba, hanem csak a külső körúton keresztül. (Ez alól kivételt jelentenek a tömegközlekedési és közszolgáltató járművek, valamint a taxik és az erre engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltatók.)
A genti belváros hét övezete. Az övezetek közötti határokat gépkocsik nem léphetik át.
A parkolást megszigorították, a díjakat emelték; minél közelebb parkol egy autó a városközponthoz, annál többet kell fizetnie. A belső területeken naponta legfeljebb kétszer 20 percig lehet parkolni közterületen (a helyi lakosok kivételével), a szabályt megszegők komoly bírságra számíthatnak.
A fejlesztéseknek köszönhetően sokkal biztonságosabbá vált a kerékpárok használata
A közterületeket újraosztották oly módon, hogy gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a korábbinál jóval több hely jutott. Fejlesztették a tömegközlekedést. A legbelső városrészben elektromos minibuszokat állítottak forgalomba, amiken ingyen lehet utazni.
Mini villanybusz a belvárosban
Százezer euró (kb. 30 millió forint) ráfordítással kommunikációs kampányt folytatnak annak érdekében, hogy a közautót (autómegosztást) használók száma a 2017. évi 6 000-ről 2020-ra 20 000-re emelkedjen. Az áruszállítás terén ösztönözték a környezetkímélő módok, így különösen a teherkerékpárok és -triciklik, valamint a villanytargoncák használatát.
Áruszállítás Gentben
Az eredmények önmagukért beszélnek. A személygépkocsi-közlekedés 2012 és 2018 között 29 százalékkal csökkent, a kerékpáros közlekedés 60 százalékkal, a tömegközlekedési utazások 56 százalékkal növekedtek. Az autótulajdonlás 14 százalékkal esett vissza. (A konferenciát követő városnéző túrán a helyi idegenvezető elmondta: az intézkedések hatására ő is eladta a kocsiját.)
Az utazások megoszlása Gentben közlekedési módok szerint 2012-ben és 2018-ban
Filip Watteeuw elmondta azt is, hogy a tervei kezdetben heves ellenállásba ütköztek. Sok tiltakozó levelet kapott, sőt többször halálosan is megfenyegették, ami miatt egy ideig rendőri védelem alatt állt. Az intézkedések bevezetését követően egy újságíró megkérte, kísérje el őt kerékpáron, így mutassa meg az eredményeket. Az útjuk során Watteeuw-t lépten nyomon megállították a járókelők, hogy megköszönjék, amit tett, és egyetlen ember sem ment hozzá kifogásolni a közlekedés átszervezését.
Lukács András