HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (18) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Elszalasztott autómentes lehetőség(ek)

2018.10.12. 18:30 Levegő Munkacsoport

dsc_0079.JPG

Családi napot szervezett az Emberi Erőforrások Minisztériuma szeptember 15-16-án az Andrássy útra. Az esemény tartalmában kapcsolódott kissé a szeptember 16-22. közötti Európai Mobilitási Héthez, mondhatni az európai autómentes nap – szeptember 22. – korábbi évekbeli budapesti figyelemfelhívó rendezvényének volt halvány lenyomata. Ugyanis az utcai kajáldák és sörárusok mellett kísérő eseményként jelen voltak tömegközlekedési vállalkozások és néhány, az egészséges életmódot, a tiszta, zajmentes, élhető környezetet fontosnak tartó szervezet is, köztük a Levegő Munkacsoport.

Kétségtelen, hogy a főváros számos útlezárással, átmeneti forgalomkorlátozással kedveskedik lakóinak különféle sportesemények (egyre ritkábban tüntetések) alkalmával, és ez jó, hiszen az érintett útvonal mentén lakók többnyire kicsit fellégezhetnek. (Kivétel azért van, főleg amikor sportrepülők stukáznak a város fölött, vagy versenyautók száguldoznak az utcákon.) Kevésbé jó, hogy a sajtó jelentős része e forgalomkorlátozásokat sokszor katasztrófaként, a mobilitás elleni súlyos merényletként aposztrofálja ahelyett, hogy az egészséges voltukra hívná fel a közönség figyelmét.

osszehasonlitas_1.png

Magyarországon évről évre városlakók ezrei halnak bele az autóközlekedésbe vagy úgy, hogy elgázolják őket, vagy úgy, hogy belebetegszenek a belélegzett kipufogógázba. Már csak ezért is lenne fontos, hogy városaink elkötelezzék magukat a minél kevésbé az egyéni autótulajdonlásra épülő közlekedés mellett. Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedési biztosa is valami hasonlóra bíztatott minden várost, amikor 2018-at a multimodalitás évének nevezve kijelentette: “…arra akarunk mindenkit bíztatni, hogy számoljon mindenféle közlekedési lehetőséggel, és utazásaihoz igyekezzen mindig az optimális kombinációt kiválasztani. Keverve az utazási módokat időt takaríthatunk meg, egészségesebben mozoghatunk, és még az utazási költségeinket is csökkenthetjük. Ez a hét arra is jó, hogy városaink felgyorsítsák az utazási szokások átalakulását azzal, hogy biztosítják lakosaikat arról, hogy mindig rendelkezésükre áll a megfelelő szolgáltatás és infrastruktúra.” Egy ilyen jellegű stratégia zászlóshajója volt még pár éve a mobilitási hét konferenciákkal, a Mol Bubit bemutató, majd a közönségnek átadó sajtóeseményekkel. Úgy nézett ki, hogy közeledünk az európai nagyvárosokhoz, amelyek közé tartozni szeretnénk. Évek hosszú sora kínálta a lehetőséget arra, hogy egyre több helyen, egyre nagyobb területen csöndesedjenek az utcák, sétálhassanak egy kicsit az ott lakók az úttesten, egymás mellett – hiszen a járdákon egyre inkább már két ember is alig fér el egymás mellett a parkoló autóktól. De az autómentesítés kiterjesztéséhez már gyáva volt a városvezetés, sőt az idén szeptember 22-én egyáltalán nem volt semmilyen autómentesítés Budapesten.

parizsi_meretu.png

A brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) legújabb tanulmánya 193 000-re becsüli a Magyarországon eladott piszkos új dízelautók számát. Azokét, amelyeket a kereskedők Euro 5, Euró 6 minősítéssel árultak, árulnak, de amelyek nitrogénoxid-kibocsátása a valóságban a megengedett többszöröse. A mobilitási hét, az autómentes nap a legjobb helye lenne annak, hogy a magyar hatóságok bejelentsék, milyen intézkedéseket tesznek a becsapott – a prospektusban ígértnél rosszabb minőségű gépkocsit kapott – vásárlók kártalanítása érdekében (amit természetesen az autógyárak kellene, hogy kifizessenek). Jó helye lenne egy autómentes nap az első automata távérzékelő állomás átadásának is, amellyel a Nemzeti Közlekedési Hatóság végre kiszűrné és rendkívüli vizsgálatra küldené az egészségünket leginkább veszélyeztető gépkocsikat. Azokat, amelyekben kikötötték vagy tönkrement a katalizátor, vagy amelyeknek a tulajdonos elfelejtette feltölteni az AdBlue tartályát. Mert ha Hollandiában tízezernyi ilyen autó szaladgál, akkor nálunk is lehet pár ezer az utakon.

vamá

 

komment

Címkék: közlekedés egészség tömegközlekedés környezetvédelem légszennyezés autózás zajszennyezés autómentes nap villanyautó dugók levegőszennyezés roncsautók Budapest BKV BKK károsanyag-kibocsátás Levegő Munkacsoport részecskeszennyezés

süti beállítások módosítása