HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugó (1) dugódíj (17) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (45) éghajlatvédelem (43) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (1) energiaszegénység (2) építészet (5) épületek (2) épületek felújítása (10) épületfelújítás (12) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (19) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (3) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (18) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (6) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (20) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (17) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Közvélemény-kutatás és közvélemény-kutatás a Ligetről

2017.01.26. 05:50 Levegő Munkacsoport

Gyakran éri a közvélemény-kutatókat az a vád, hogy a megrendelő kívánságainak megfelelő eredményre törekednek. Minden bizonnyal léteznek ilyen, hamiskártyás közvélemény-kutatások, ám ez nem jelenti azt, hogy a közvélemény-kutatásnak ne léteznének szakmai szabályai. Az a közvélemény-kutató, aki ezek szerint jár el, pártatlan eszközökkel készült, értékes és hasznos eredményt tud felmutatni.

13087506_1208586322492412_7404967008871301390_n.jpg

Nemrég Sallai R. Benedek LMP-s országgyűlési képviselő írásbeli kérdést intézett Orbán Viktor miniszterelnökhöz „Milyen oka van azt gondolni, hogy a budapestiek szeretnék a Liget Budapest Projekt megvalósítását — vagy a lakosság több mint kétharmados ellenkezése Önnek semmit sem számít?” " címmel. A képviselő az iránt érdeklődött, vajon ismeri-e miniszterelnök azoknak a reprezentatív közvélemény-kutatásoknak az eredményeit, amelyek kimutatták, hogy a budapestiek túlnyomó többsége ellenzi, hogy új épületeket húzzanak fel a Városligetben.

A kérdésre Rétvári Bence államtitkár válaszolt, aki kétségbe vonta az Ipsos által 2016 januárjában készített kutatás eredményeit, és a 2016 áprilisában-májusában – szintén az Ipsos által – készített felmérés eredményeire hivatkozva azt állította, hogy a budapestiek többsége támogatja a projektet.

Az alábbiakban elemzem az első közvélemény-kutatást, amelyet a Levegő Munkacsoport rendelt meg. A későbbit, amelyet a Városligeti Ingatlanfejlesztő Zrt. rendelt meg, sajnos nincs módomban elemezni, mivel nem csak én, de Sallai képviselő úr sem ismerhette meg.

Earl Babbie (A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest, 2008) a következő kritériumokat határozta meg a jó közvélemény-kutatási kérdésekre:
1. Óvakodjunk a kétértelmű („duplacsövű”) kérdésektől;
2. A kérdezett legyen kompetens a kérdésben;
3. Releváns kérdéseket tegyünk föl;
4. Kerüljük a sugalmazó kérdéseket és kifejezéseket.

14492414_1343084595709250_4396218243979761231_n.jpg

Az első közvélemény-kutatás kérdőívében feltett kérdések:

EGYETÉRT VAGY NEM ÉRT EGYET AZ ALÁBBI TERVEKKEL? (%)

1. A VÁROSLIGETET ÚJONNAN LÉTESÍTENDŐ MÚZEUMI ÉS KULTURÁLIS ÉPÜLETEKKEL ÚJÍTSÁK MEG (Nem: 55%

2. A VÁROSLIGETBEN EGY JELENTŐSEN KIBŐVÍTETT MÚZEUMI-KULTURÁLIS NEGYEDET ALAKÍTSANAK KI SZÁMOS ÚJONNAN LÉTESÍTENDŐ ÉPÜLETTEL (Nem: 64%)

3. ÚJÍTSÁK FEL A LEROMLOTT VÁROSLIGETI ZÖLDFELÜLETEKET, JÁTSZÓTEREKET, SPORTTERÜLETEKET, SÉTÁNYOKAT (Igen: 97%)

4. A VÁROSLIGETBEN NE LÉTESÍTSENEK ÚJ ÉPÍTMÉNYEKET, KIZÁRÓLAG A MEGLÉVŐ LEROMLOTT ZÖLDFELÜLETEKET, JÁTSZÓTEREKET, SPORTTERÜLETEKET, SÉTÁNYOKAT ÚJÍTSÁK FEL (Igen, tehát egyetért ezzel: 75%)

5. A MAGYAR NEMZETI GALÉRIÁT A BUDAI VÁRBÓL A VÁROSLIGETBE TELEPÍTSÉK (Nem: 83%)

6. EGYES KORMÁNYZATI HIVATALOKAT (MINISZTERELNÖKSÉG, BELÜGYMINISZTÉRIUM, NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM STB.) A BUDAI VÁRBA KÖLTÖZTESSENEK (Nem: 77%)

7. A NYUGATI PÁLYAUDVAR ÉPÜLETE MÖGÖTTI VÁGÁNYOK DÉLI OLDALÁN (A PODMANICZKY UTCA MELLETT) JELENTŐS ZÖLDTERÜLETET ALAKÍTSANAK KI, ÉS A VÁGÁNYOK LEFEDÉSÉVEL EGY MÁSFÉL KILOMÉTER HOSSZÚ PARKOT LÉTESÍTSENEK A VÁROSLIGET FOLYTATÁSAKÉNT (Igen: 85%)

14457333_1343083165709393_4510914366251580340_n.jpg

a. A véleményezendő tervek többsége úgy lett megfogalmazva, hogy ha valamilyet, akkor a pozitív, az egyetértő, az „igen” választ sugallja. A kérdőív összeállítói tehát annyira kerülni akarták a nemleges válaszok sugallását, hogy szinte az igeneket sugallták. Ennek ellenére születtek a többségükben nemleges válaszok. (Babbie: „Kerüljük a sugalmazó kérdéseket és kifejezéseket”.)

b. Ha már hátulról kezdtem az Earl Babbie-féle pontok szerinti vizsgálatot, akkor folytassuk az utolsó előttivel. „Releváns kérdéseket tegyünk föl” javasolja E.B. Nos, a kérdések akkor relevánsak, ha arról és csak arról szólnak, ami a tárgyuk, azt viszont eldöntendőnek tételezik, tehát nem triviálisan, egyféleképpen megválaszolhatók. Azt hiszem, ez a kettősség a „releváns kérdés” definíciója. (Tehát ha például nem a környezettudatosságot általában, a kormány megítélését, a Városliget történetének ismeretét, a Budai Vár megközelíthetőségéről kialakult véleményeket tudakolják, hanem szigorúan a tárgyhoz ragaszkodnak. Másfelől többnyire nem olyan trivialitást kérdeznek, hogy például „Szeretné Ön jobbá tenni a környezetét?”)

Megállapítható, hogy a kérdések mind tárgyukban, mind az eldöntendő jellegüket illetően relevánsak. Egyetlen sajnálatos kivételt látok, ez pedig a harmadik kérdés: „ÚJÍTSÁK FEL A LEROMLOTT VÁROSLIGETI ZÖLDFELÜLETEKET, JÁTSZÓTEREKET, SPORTTERÜLETEKET, SÉTÁNYOKAT”. Erre józan ésszel csak egyféle választ lehet adni, amiképpen 97%-ban ilyen válaszok is születtek.

c. „A kérdezett legyen kompetens a kérdésben” Ez megint kétágú dolog: a kompetencia egyrészt érdekeltséget, érintettséget, másrészt tájékozottságot jelent. Az érdekeltség az eddigi közmegmozdulások és nyilvános viták során a budapestiek – de főleg a környező kerületek lakói – számára nyilvánvalóvá vált: ezt mutatják az eddigi aláírásgyűjtések eredményei: 5000, 11 000, 20 000, a Liget-projekt elleni aláírás jött össze egy-egy kezdeményezés nyomán. Másfelől a tájékozottság ma, Budapesten, ebben a témában, amely ugyan nem az elsődleges fontosságú médiatoposzok egyike, de immáron harmadik éve folyamatosan műsoron tartott kérdés, megvan. Azon a szinten biztosan, amely egy közvélemény-kutatás esetében elvárható. És itt egy kis kitérőt teszek, a torzításokról. A kormányzati lobbi – konkrétan a Városligeti Ingatlanfejlesztő Zrt. – folyamatosan szórja reklámpamfletjeit a Városliget környékén, alkalmanként több ezres példányszámban. A közszolgálati média és a kormánybarát sajtó évek óta folytatja egyoldalú befolyásoló kampányát a Liget-projekt mellett. Az Ipsos közvélemény-kutatása mindezek ellenére mutatta ki a fenti adatokat.

d. „Óvakodjunk a kétértelmű (egyszerre két vagy több dolgot kérdező) kérdésektől.” Kérem, aki ilyet talál a hét kérdés között, szóljon. Én nem találtam.

A fentiek alapján jóhiszeműen és egyértelműen állítom, hogy az Ipsos 2016. januári közvélemény-kutatása tisztességes, hozzáértő és a szakmai szempontoknak is megfelelő volt.

Pákozdi Imre

komment

Címkék: környezetvédelem civil szervezet tiszta levegő éghajlatvédelem múzeumnegyed Városliget fák védelme Liget Budai Vár városi fák épületfelújítás Liget projekt Fák védelme Városliget beépítése múzeumprojekt épületek felújítása

süti beállítások módosítása