HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Olcsó a telek? Számoljunk utána!

2016.04.28. 18:07 Levegő Munkacsoport

nevtelen.jpg

Aki háztartási gépet vett nemrégiben, biztosan emlékszik még a szép színes matricára, amit a készülékhez adtak. És amin talán megnézte azt is, hogy a gép mennyi energiát fogyaszt egy évben (amiből aztán egy kis számolással az is kiderül, hogy mennyibe kerül majd a működtetése). Bevallom, hogy én annak idején nem aszerint választottam ki a hűtőnket, hogy mennyit fogyaszt (a minél kisebb terjedelem volt a legfontosabb, ami még el tudja látni a háztartásunkat). Így csak remélni tudom, hogy az A+ jelzésű, korszerű és nem túl nagy gép működtetésébe nem megyünk majd anyagilag tönkre, és a Földet sem terheljük túl.

Ahhoz viszont nagyon ragaszkodtam, hogy a közlekedés szempontjából A++ energiahatékonyságú telekre költözzünk. A++ telek?? Ilyen is van? Mindenkit gyorsan megnyugtatok, nincs, az uniós energiahatékonysági szabványok a telkekre nem vonatkoznak. Vagyis csak képzeletben sorolhatjuk be leendő otthonunk helyszínét aszerint, hogy mennyi közlekedési energiafogyasztással jár majd. Ami nem baj. Az viszont már kevésbé szerencsés, hogy senki nem kap semmilyen tájékoztató matricát, füzetet, brosúrát, mielőtt élete legnagyobb befektetéséről dönt, ami arról szólna, hogy milyen energiavonzata lesz az adott helyszínen való életnek, a család tervezett életmódját figyelembe véve.

Tájékoztatás hiányában a legjellemzőbb, hogy az egyszeri fiatal pár, aki családot szeretne alapítani, de munkája a fővároshoz vagy egy nagyobb városhoz köti, oszt, szoroz, aztán vesz egy frissen felparcellázott olcsó telket „valahol kijjebb” egy zöldövezetben, ahol majd szorgos munkával felépítheti álmai családi házát. A terv szép, de van egy igen nagy bökkenője. Ha a fiatal pár nem tudja – vagy nem vette eléggé figyelembe a számításai során – hogy E energiabesorolású építési telket vett, vagyis energiafogyasztás szempontjából a létező legrosszabbat. E képzeletbeli besorolású – de a gyakorlatban nagyon is valós következményekkel járó – telkek jellemzője ugyanis az, hogy iszonyatos nagy a hozzájuk kapcsolódó energia- és időigény. Magyarul: hiába olcsó a telek, ha a működtetése – többek között a közlekedés – rengeteg energiát és időt vesz majd igénybe.

Milyen információnak kellene szerepelni azon a képzeletbeli tájékoztató brosúrán, amit minden eladó telekhez, házhoz, lakáshoz mellékelni kellene? Például a következőknek:

  • Van-e a környéken óvoda, iskola, és hány perc alatt érhetőek el gyalog?
  • Van-e a közelben játszótér, kikapcsolódásra, sétára, szabadtéri tevékenységre alkalmas park, erdő, mező, természetvédelmi terület?
  • Milyen messze vannak élelmiszer- és egyéb üzletek?
  • El lehet-e jutni egyszerűen gyalog, tömegközlekedéssel, illetve kerékpárral a városközpontba?

Visszatérve a képzeletbeli energiabesorolásra, ha A++ telken veszünk/építünk házat vagy lakást, könnyű dolgunk lesz. Egy ilyen helyen a napi közlekedésre fordítandó energia csekély, gyalog, kerékpárral és tömegközlekedéssel minden fontos szolgáltatás elérhető, és még a kisgyermekes családoknak sincs szükségük gépjárműre. Ha ilyen helyen választunk otthont, nem vesztegetünk majd el órákat a dugóban ülve és sem a benzin ára, sem a parkolóhelyek mennyisége nem befolyásolja többé a hangulatunkat. Egyszóval: A++ telekkel a közlekedésen rengeteg energiát, időt és pénzt takaríthatunk meg, egyszerűbbek, vidámabbak lesznek a hétköznapjaink – amivel mindenki jól jár, a családunk és a környezetünk is.

MJ

A képen: Alacsony közlekedési energiaigényű környék Budapesten. A mindennapi szolgáltatások gyalog és biciklivel könnyen elérhetőek, 10 perces sétakörzetben találhatóak az óvodák, iskolák, üzletek. A házak között parkok, a közelben kiserdő és mezők vannak.

komment

Címkék: közlekedés tömegközlekedés környezetvédelem légszennyezés buszmegálló zöldterület közlekedéstervezés Budapest hol lakjak? ideális lakóhely környezeti állapot

süti beállítások módosítása